تورم در دهه50 چگونه بود؟

تورم در دهه50 چگونه بود؟

در برنامه دیروز جام انقلاب نیز شرایط و اوضاع اقتصادی ایران از اواخر دهه40 تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر امرا... امینی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مهمان تلفنی روی خط آمد و درباره روایت‌های تحریفی از اوضاع اقتصادی ایران در زمان پهلوی گفت: زمان پیروزی انقلاب جمعیت کشور 35 میلیون نفر بود و حالا ایران 85 میلیون نفر جمعیت دارد. این فاکتور مهمی است که روی بسیاری از شاخص‌های اقتصادی تأثیر دارد.
وی افزود: درآمدهای نفتی کشور سال 1352 تقریبا سه برابر شد و حجم عظیمی از درآمد دلاری در اختیار دولت وقت قرار گرفت که همین مسأله باعث تورم شدیدی در کشور شد. تولید کشور وابسته به مواد اولیه خارجی بود و مدیریت صنایعی هم که با فناوری مدرن کار می‌کردند در اختیار خارجی‌ها قرار داشت.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در حوزه اقتصاد کشور رخ داد و از همان ماه‌های اول ایران تحت تحریم آمریکا قرار گرفت، پلی نیز بین ایران و آمریکا وجود نداشت.
امینی ادامه یادآور شد: وابستگی اقتصاد کشور به نفت از همان دوره پهلوی اتفاق افتاد که بیش از 50 درصد بودجه را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دادند و این اتفاق خوبی نبود، چون باید درآمد نفتی به عنوان اعتبار سرمایه‌گذاری هزینه می‌شد. امروز تحریم‌ها عاملی شدند که وابستگی بودجه به درآمد نفتی کم شود و بیشتر بر پایه مالیات قرار بگیرد.

​​​​​​​بدون تیتر
نرخ تورم سالانه دی ماه برای خانوارهای کشور به 46.3درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 1.3واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 فتح‌ا... بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از شورای‌عالی کار خواست با نگاه واقع‌بینانه هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری را مدنظر قرار بدهند و برای یک‌سال اداره زندگی کارگران درباره دستمزد تصمیم بگیرند.

 جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت(صمت) نشان می‌دهد در ۹ماهه امسال از ۲۲ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۶ کالا افزایش، شش کالا کاهش یافته و تولید انواع لوازم خانگی بین ۹ تا ۶۱ درصد افزایش داشته است.

 امکان فروش ارز به مردم تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای صرافی‌های دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده مجاز شد.

 عوارض صادراتی برای پیاز ۱۰۰ درصد ارزش پایه صادراتی، برای سیب‌زمینی ۷۰ درصد ارزش پایه صادراتی، گوجه‌فرنگی
۷۰ درصد ارزش پایه صادراتی، هندوانه ۱۰۰درصد ارزش پایه صادراتی و برای خربزه، ملون و طالبی ۱۰۰درصد ارزش پایه صادراتی تعیین شده است.

 سال ۲۰۲۳ برای بیشتر ارزهای دیجیتال مثبت شروع شده و بیت‌کوین به طور خاص توانسته است از قیمت پایین حدود ۱۶هزار دلار افزایش یابد و به قیمت فعلی برسد. از سوی دیگر، کاردانو نیز افزایش قیمت داشت و از پایین‌ترین قیمت 0.25دلار به قیمت کنونی خود رسید.

 وزیر خزانه‌داری آمریکا ابراز اطمینان کرد با وجود ماهیت پیچیده تحریم‌ها، محدودیت اعمال شده برای فروش نفت روسیه می‌تواند درماه فوریه، به فروش فرآورده‌های نفتی این کشور گسترش پیدا کند.

 سال ۲۰۲۲، سال خوبی برای صنعت نفت بود و با وجود پیش‌بینی‌هایی که از نمایان شدن فروپاشی این صنعت و مرگ نفت با توسعه انرژی تجدیدپذیر و برقی شدن وجود داشت، سوخت‌های فسیلی، ستاره سال بودند و تقاضا برای همه نوع کالای انرژی به‌خصوص زغال‌سنگ افزایش پیدا کرد.

 بانک مرکزی اعلام کرده که عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به‌صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به‌صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی خریداری کنند.خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا و مراجعه به خزانه بانک رفاه و ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.