نسخه Pdf

درآمد 50 میلیاردی از دزدی خانه‌ها

سارق حرفه ای در گفت‌وگو با تپش به شهروندان هشدار داد

درآمد 50 میلیاردی از دزدی خانه‌ها

دزد حرفه‌ای خانه‌هاست و چند بار زندان هم او را ادب نکرده‌است. آخرین بار وقتی از زندان آزاد شد، تصمیم گرفت از همه تجربیاتش در این چند سال استفاده کند و باندی تشکیل دهد که دست پلیس هیچ وقت به آنها نرسد. او اما در معادلاتش اشتباه کرده‌بود و بعد از 60 سرقت دستگیر شد. این هفته رودرروی این سارق نشستیم و او از شگردهای سرقت گفت و در پایان هم به خوانندگان تپش برای این‌که خانه‌هایشان مورد دستبرد قرار نگیرد، هشدار داد.

چطور به خانه‌ها دستبرد می‌زدید؟
هر سارقی برای سرقت شگردی دارد و شگرد ما هم دیلم‌زنی بود. 

دیلم‌زنی یعنی چی؟
خانه‌ها را انتخاب کرده و با دیلم انداختند بین در و یک کم زور قفل تخریب می‌شد و راه برای ورود ما باز.

چطور خانه‌ها را انتخاب می‌کردید؟
یک روش قدیمی. من و همسرم به عنوان زاغ زن در محلات می‌چرخیدیم و خانه‌ای را پیدا می‌کردیم که اطرافش دوربین نبود، زنگ در را می‌زدیم. اگر کسی جواب می‌داد اسمی را می‌گفتیم و طوری وانمود می‌کردیم که آدرس را اشتباه آمده‌ایم. اما اگر کسی جواب نمی‌داد، آن خانه را نشان کرده و می‌رفتیم و یک ساعت دیگر با اعضای باند برمی‌گشتم. دوباره زنگ می‌زدیم و اگر کسی جواب نمی‌داد، وارد عمل شده و سرقت را انجام می‌دادیم. 

چه وسایلی سرقت می‌کردید؟
پول، طلا و ارز.

چطور جایش را پیدا می‌کردید؟
کاری ندارد. به جرات می‌گویم 80 درصد زنان ایرانی جای مشخصی برای مخفی کردن طلاهایشان دارند. ابتدا سراغ این محل‌ها مثل کشوی کمد، میان رختخواب و جیب لباس‌های داخل کمد دیواری می‌رفتیم. اغلب هم دست خالی برنمی‌گشتیم. 

چه مدت در خانه بودید؟
به طور میانگین 10 تا 20 دقیقه. بیشتر از این ریسک داشت و احتمال دستگیری بالا می‌رفت.

همیشه دست پر بیرون می‌آمدید؟
دست خالی نبودیم اما گاهی مقدار طلاها کم بود و حدود50 میلیون تومان کاسب می‌شدیم. 

اگر دست پر بیرون می‌آمدید، چقدر گیرتان می‌آمد؟
متفاوت بود. گاهی چند میلیارد. البته مالخر که ارزش اصلی طلاها را به ما نمی‌داد و گاهی نصف ارزش طلاها را می‌گرفتیم. 

باندتان چند نفره بود؟
شش مرد و دو زن بودیم. زنان برای پوشش محل و این‌که اهالی شک نکنند همراهمان می‌آمدند. برای هر سرقت سه نفره می‌رفتیم. خیلی حرفه‌ای عمل کردیم اما دستگیر شدیم.

چرا فکر می‌کنی حرفه‌ای بودی؟
ببینید ما همیشه از یک شهر سرقت نمی‌کردیم و بعد از خالی کردن چند خانه به شهر دیگری می‌رفتیم. خاوری خریده‌بودیم و با آن شهر به شهر می‌چرخیدیم. دو موتور هم داشتیم که عقب خاور گذاشته‌بودیم و در زمان‌های سرقت پلاک جعلی روی آن نصب کرده و در دزدی‌ها استفاده می‌کردیم.

چند وقت است سرقت می‌کنید؟ 
شش ماه.

چقدر گیرتان آمد؟
حدود پنج میلیارد تومان.

اما پلیس میزان سرقت‌ها را 50 میلیارد تومان اعلام کرده‌است؟
این بر اساس اعلام مالباختگان است. گاهی مالباخته‌ها مبلغ بیشتری را اعلام می‌کنند و ما هم دلیلی برای اثبات آن نداریم. از طرفی مالخر هم درصد کمی از ارزش اصلی طلا را به ما می‌دهد. اما مطمئنم که 50میلیارد تومان نبود.

چرا کلاه گیس سرت می‌گذاشتی؟
همه فکر می‌کنند برای تغییر چهره این کار را می‌کنم. اما همسرم از آدم کچل خوشش نمی‌آید و به خاطر او کلاه گیس می‌گذاشتم تا کچلی‌ام معلوم نشود.

چطور دستگیر شدید؟
فکر کنم دوربین‌ فیلم ما را در یکی از سرقت‌ها در اطراف کرج گرفته‌بودند و همه سابقه‌دار بودیم و زود شناسایی و دستگیر شدیم. البته اگر پلیس دو روز دیرتر هویت ما را شناسایی می‌کرد، دستگیر نمی‌شدیم. در حال فرار به سمت سمنان بودیم که دستگیر شدیم.

هشدار یک دزد به شهروندان
به عنوان یک دزد حرفه‌ای و سابقه‌دار اگر بخواهی به شهروندان توصیه‌ای کنی تا خانه‌شان مورد دستبرد قرار نگیرد، چه می‌گویی؟
ببینید برای دزد در ضدسرقت نداریم و دزد می‌تواند هر دری را باز کند اما بعضی درها به دلیل تجهیزاتی که دارند، دیرتر باز می‌شوند و ریسک ورود به این خانه‌ها بالاست. دزدان قدیمی از در وارد می‌شوند و این روزها ورود از بالکن خانه راحت‌تر است. اغلب در و پنجره‌ها آلومینیومی است که با یک ضربه باز می‌شود. پس فقط به فکر امنیت در خانه نباشید و از پنجره‌ها هم غافل نشوید. نکته دیگر این‌که شهروندان تصور می‌کنند دزدان همچنان شب‌ها دزدی می‌کنند. این برای قدیم بود الان دزدی در عصر و حوالی غروب راحت‌تر است و در این موقع کمتر به ما شک می‌کنند. پس اگر عصر یا در طول روز هم بیرون می‌روید، در و پنجره‌ها را قفل کنید. پول و طلاها را سعی کنید در خانه نگهداری نکنید و در صندوق امانات قرار دهید. بعد از سرقت بانک ملی کاسبی ما بهتر شد و خیلی‌ها پول و طلاها را از صندوق امانات به خانه‌ها آوردند. اگر پول و طلا را در خانه نگه می‌دارید، داخل اتاق خواب، میان رختخواب و لوله‌ بخاری دیگر جای امنی برای مخفی‌کردن آنها نیست.