نسخه Pdf

راهکارهایی برای پیشگیری از لیزخوردن در حمام

چگونه کف حمام خانه را برای کودکان و سالمندان ایمن کنیم؟

راهکارهایی برای پیشگیری از لیزخوردن در حمام

لیز خوردن روی سرامیک حمام و دستشویی، یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر کسی رخ بدهد. تبعات این حادثه به خصوص برای سالمندان یا زنان باردار و کودکان بیشتر است و ممکن است موجب شکستگی یا مشکلات جدی دیگر شود که تا مدت‌ها فرد را دچار مشکل و زمینگیر می‌کند.

اولین و مهم‌ترین راهکار مقابله با مشکل لیزخوردن در حمام، استفاده از انواع کاشی‌های ضد لغزشی است. بهترین گزینه برای کف‌پوش حمام، سرامیک است. سرامیک در برابر آب مقاوم و از لحاظ طرح و رنگ بسیار متنوع است.
از میان انواع سرامیک‌ها، سرامیک‌های شیاردار از امنیت بالاتری برخوردار است و میزان خطر لیز خوردن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. استفاده از کف‌پوش بدون لعاب توصیه نمی‌شود؛ چون
پاک کردن این نوع کف‌پوش‌ها کار بسیار سختی است.در حمام‌هایی که کف شیب‌داری دارند، بهتر است از موزائیک‌هایی با سایز کوچک استفاده کنید تا هم شیب کمتر به نظر برسد و هم شکستگی و آسیب‌دیدگی در میان موزائیک‌ها به وجود نیاید.
نکته مهمی که درباره کاشی‌های کف باید دقت کنید این است که آنها باید از ویژگی‌های مکانیکی و پوششی خاصی برخوردار باشند تا بتوانند کارایی موردنظر را از نظر عملکرد و کاربرد تامین کنند و طراحی آنها متناسب با هدف استفاده از آنها باشد.
معیارهای تنظیم‌شده در تولید محصولات ساختمانی نشان می‌دهد تعیین میزان کمی کاشی ضد لغزش، نقش مهمی در تامین امنیت آن بازی می‌کند. در استانداردهای بین‌المللی نیز خاصیت ضد لغزش بودن از اصلی‌ترین پارامترهای فروش کاشی‌ و سرامیک است.
همچنین برای پیشگیری از زمین‌خوردن در حمام می‌توانید در کنار وان حمام یا در دیوار مجاور آن یک میله نگهدارنده (دستگیره) نصب کنید تا در صورت لیز‌خوردن ، با گرفتن این دستگیره، تعادل‌تان را حفظ کنید.
راهکار بعدی پوشاندن کف حمام با کف‌پوش‌های پلاستیکی یا کفپوش‌های اپوکسی ضد لغزش است.
همچنین می‌توان از محلول‌های ضد لغزش سرامیک استفاده کرد. این محلول با ایجاد یک لایه بسیار نازک از لیز بودن سرامیک جلوگیری می‌کند و مانع سر خوردن فرد می‌شود. ولی این روش دائمی نیست و با مرور زمان و شست‌وشوی کاشی و سرامیک با مواد شوینده قوی، از بین می‌رود.