رایزنی‌های زلنسکی با مقامات اروپایی در لندن و بروکسل

رایزنی‌های زلنسکی با مقامات اروپایی در لندن و بروکسل

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سفری از پیش اعلام نشده به انگلیس رفت. این دومین سفر خارجی زلنسکی از زمان آغاز جنگ روسیه است.

دیدار و گفت‌وگو با چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور و همچنین سخنرانی در پارلمان انگلیس از برنامه‌های رئیس‌جمهور اوکراین در لندن بود.  زلنسکی پیش از این در دسامبر ۲۰۲۲ و درست ۳۰۰روز پس از آغاز جنگ به آمریکا رفته و با جو بایدن دیدار کرده بود.دفتر نخست‌وزیری انگلیس، هدف زلنسکی از سفر به این کشور را گفت‌وگو برای دریافت تسلیحات بیشتر و آموزش خلبان برای مقابله با حملات روسیه در بهار آینده اعلام کرد.
براساس این بیانیه، نخست‌وزیر انگلیس آموزش نیروهای اوکراین به‌ویژه خلبان‌ها را در دستور کار قرار داده است. به‌کمک این آموزش‌ها، خلبانان اوکراینی می‌توانند در آینده با هواپیماهای جنگنده پیشرفته ناتو پرواز کنند. بریتانیا تا کنون 2.5میلیارد یورو کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده و پس از آمریکا دومین کشور کمک‌کننده به کی‌یف است. زلنسکی قرار است پس از لندن به بروکسل سفر کند تا همزمان با گردهمایی رهبران اتحادیه اروپا در این شهر، با مقامات اروپایی با هدف جلب حمایت بیشتر این اتحادیه دیدار داشته باشد.