تراژدی زیر آوار زلزله

با ادامه عملیات آواربرداری بر تعداد قربانیان زلزله ترکیه و سوریه افزوده می‌شود

تراژدی زیر آوار زلزله

 چهار روز از وقوع زلزله قدرتمندی ‌که پیکره برخی کشورهای همسایه را لرزاند، می‌گذرد و آمار جانباختگان و تعداد کسانی که زنده از آوار خارج شده‌اند، رو به افزایش است. با توجه به افزایش سرعت آواربرداری توسط امدادگران، به نظر می‌رسد آمار قربانیان در روز پنجشنبه به بیش از 15هزار نفر برسد. همچنین بر اساس آمارهای رسمی، تعداد مصدومان در ترکیه به 40 هزار و 910 نفر افزایش پیدا کرده و در سوریه نیز 4654 مصدوم شناسایی شده است.

این روزها اشک و لبخند را می‌توان در چهره مردم ترکیه و سوریه دید. اشک برای از دست دادن خانه وکاشانه و مصیبت مرگ عزیزان و لبخند برای آن‌هایی‌که از زیر آوار زنده بیرون آورده می‌شوند. ماشین‌ها و ابزارآلات سنگین به طور شبانه‌روز مشغول کار هستند. با حضور امدادگران در یک نقطه، بسیاری از مردم دور آن‌ها جمع می‌شوند، چون می‌دانند ممکن است کسی زنده از زیر آوار خارج شود. با پیدا کردن هر مصدوم زنده‌ای صدای ا...اکبر و شکرگزاری مردم از هر طرف بلند می‌شود، اما یک نقطه مقابل هم دارد و آن هم زمانی است‌که اجساد یکی پس از دیگری از زیر آوارها بیرون می‌آید و اشک و آه و حسرت جای لبخند را می‌گیرد. آدانای ترکیه به‌شدت تخریب شده و بسیاری از مردم آواره شده‌اند. خیلی‌های دیگر هم به دلیل پس‌لرزه‌ها، جرات برگشت به خانه‌های خود را ندارند. بعضی از شهروندان ترکیه‌ای هم بالای سر خانه‌ها ایستاده‌اند و می‌گویند از آنجا صدای آدم می‌آید. یکی از آن‌ها که مرد چهل و چند ساله‌ای است، در حالی‌که مثل ابر بهار اشک می‌ریزد، رو به دوربین می‌گوید: «خیلی‌ها هنوز زنده هستند و ما صدای‌شان را می‌شنویم، اما نمی‌توانیم کمک‌شان کنیم. لطفا به داد ما برسید.» خیلی‌های دیگر هم با کمک مردم یا امدادگران زنده از زیر آوار خارج می‌شوند و جالب این‌که، بسیاری از نجات‌یافتگان کودکان، نوجوانان و نوزادانی هستند که هیچکس فکر نمی‌کرد بتوانند دو یا سه روز تمام زیر حجم سنگینی از آوار دوام بیاورند. یکی از نجات یافته‌ها کودک شش ساله‌ای است که امدادگران پس از گذشت 47 ساعت او را زنده پیدا کردند. نوزاد دیگری هم پس از 40 ساعت سالم پیدا شد، اما از خانواده او خبری نیست. شبیه همین صحنه‌ها در سوریه هم دیده می‌شود. در شهر حلب، یک مادر باردار فرزندش را زیر آوار به دنیا آورد، اما خودش قبل از آمدن نیروهای امدادی جانش را از دست داد. اقوام این زن در حالی‌که دنبال افراد خانواده زیر آوار می‌گشتند، صدای نوزاد را شنیدند و او را در شرایطی پیدا کردند که بند نافش هنوز به مادر وصل بود. او 36 ساعت پس از وقوع زلزله از زیر آوار خارج شد.
 
آوارگان و زیر آوارماندگان در محاصره سرما
شرایط در سوریه و ترکیه خوب نیست و هرچه می‌گذرد، ابعاد این زلزله فاجعه‌بار بیشتر خودش را نشان می‌دهد، آن‌قدر که تاکنون و به‌گفته اردوغان، تاکنون پیشنهاد کمک از 70 کشور دنیا به ترکیه رسیده است. در شهر عثمانیه نیز که نزدیک مرکز زلزله است، بارش باران شدید کار امدادگران را با مشکل مواجه کرده و برق این شهر هم همزمان با سرما و باران، قطع شده است. همچنین بالا آمدن سطح آب دریا و جاری شدن سیلاب باعث آب‌گرفتگی خیابان‌ها و معابر در منطقه اسکندرون هاتای شده است. براساس گزارش‌ها، این زلزله مرگبار بیش از شش هزار ساختمان را در ترکیه ویران‌کرده است. بیش از 24 هزار امدادگر از سراسر جهان به ترکیه آمده‌اند تا به کمک افرادی بروند که زیر آوار گرفتار هستند. سرما در کمین آوارگان و زیر آوار ماندگان است و امدادگران در تلاشند تا به تمام نقاط زلزله‌زده رسیدگی کنند.