آغازی جذاب برای شروع بندگی 

آغازی جذاب برای شروع بندگی 

شده‌ام نه ساله / جشن تکلیف من است / جانماز و چادر / همه در کیف من است/ دین من اسلام است / من مسلمان هستم/ می‌رسد صوت اذان / شاد و خندان هستم/ چادری داده به من / هدیه‌ای مادر من/ مثل تاجی از گل / چادرم بر سر من/ ...

گل گشته غنچه‌هامان در باغ زندگانی/ کامل شده دل و دین در موسم جوانی/پایان رسیده وقت بازی و بی‌خیالی/ زین پس دگر عمل‌ها ثبت است و جاودانی/ تکلیف گشته بر ما از سوی حق سبحان/ باری نماز و روزه، حفظ کمال ایمان/ ...
دخترها و پسرهایی که این ابیات را هم‌صدا با هم می‌خوانند، باتمام وجود حس بزرگی می‌کنند، آن‌قدر بزرگ که می‌توانند هر روز رو به قبله بایستند، برای نمازهای پنجگانه اقامه ببندند و سرود بندگی را زمزمه کنند. فلسفه جشن تکلیف هم همین است، این جشن یک جور سنجاق است که بچه‌های رسیده به بلوغ دینی را به واجب‌الوجود این هستی پیوند می‌دهد. بنابراین چنین آغازی باید دلنشین و به‌یادماندنی باشد تا عبادت در ذهن بچه‌ها به اتفاقی شیرین و جذاب مبدل شود.
برای رسیدن به چنین هدفی، راه‌های مختلفی وجود دارد که هرچقدر با ابتکار و خلاقیت همراه باشد، نتیجه بهتری به دست می‌آید. البته منظور از این حرف، روی آوردن به تجملات نیست، بلکه انجام یک‌سری اقدامات با شکل و شمایل جذاب است. 
بچه‌ها در این روز باید بهترین لباس‌های‌شان را بپوشند، باید تمیز و آراسته باشند، چه بهتر اگر چادر، روسری، مقنعه و حتی بلوز و شلوار مخصوص نماز داشته باشند. اگر برای آنها یک کیک با تزئینات مرتبط با جشن تکلیف تدارک دیده شود که نور علی نور می‌شود، مخصوصا اگر این تدارکات ظاهری با تدارک معنوی هم همراه باشد، مانند آموختن چند ادعیه و شیوه صحیح دعا کردن در پیشگاه خداوند. جشن تکلیف یک ایستگاه آغازین برای پیمودن مسیر طولانی عبادت است که هرچه مطلوب‌تر طراحی شود، اثرات معنوی و تربیتی عمیق‌تری دارد که ثمرات آن نصیب خانواده و جامعه می‌شود.

​​​​​​​آوید طالبیان - گروه جامعه