«ه‍ ه‍ ح‍ ه‍»

«ه‍ ه‍ ح‍ ه‍»

کتاب «ه‍ ه‍ ح‍ ه‍» اسم عجیبی دارد، اما این شگفتی فقط مربوط به نام آن نمی‌شود و روایت کتاب هم به اندازه نام ابتدایی آن عجیب است.

کتاب را لوران بیته، نویسنده فرانسوی نوشته و نشر ماهی آن را با ترجمه روان احمد پرهیزی منتشر کرده است. کتاب روایت یک واقعه تاریخی مهم در تاریخ جنگ جهانی دوم است. شاید به سختی بتوان آن را یک رمان معمول پیچیده در خرده‌روایت‌های معمول دانست و بیشتر از آن که دل در گرو شخصیت‌های خلق‌شده آن بدهیم، درگیر روایت واقعی داستان می‌شویم، شاید حتی اشتباه باشد آن را یک داستان بخوانیم چرا که بررسی موشکافانه نویسنده در روایت ترور «راینهارت هایدریش» یکی از نزدیکان هیتلر در کشور چک آنقدر جزئی‌نگارانه است که بیشتر می‌توان کتاب را در حوزه تاریخ‌نگاری دسته‌بندی کرد. در میانه‌های کتاب نویسنده دلیل نامگذاری کتاب را هم توضیح می‌دهد، این که این نام مخفف راینهارت هایدریش یا همان قصاب پراگ است چرا که در آن زمان او را «هاندریش؛ هوش و حواس هیتلر» می‌خواندند و حرف اول این ترکیب شده است نام کتاب. 
راینهارت هایدریش یکی از تاریک‌ترین و مخوف‌ترین فرماندهان نازی بود که لقب‌های زیادی داشت. او به قصاب پراگ، درنده بلوند و مرد آهنین‌دل معروف بوده و از معماران اصلی هولوکاست بود. او را دست راست هیملر (فرمانده نیروی اس‌اس) می‌دانند که در اجرای دستورات کوچک‌ترین تردیدی به دل راه نمی‌داد و به گفته نویسنده کتاب: «هیتلر و هیملر بدون او به‌سختی می‌توانستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.» کتاب برنده جایزه رمان اول گنکور شده و نویسنده با زیر و روکردن همه اسناد و مدارک تلاش کرده است تا عملیات آنتروپوید را به شکلی دقیق، دوباره بازآفرینی و بازگو کند و به اعتقاد بسیاری در این کار موفق شده است.