انهدام مهمات تاریخ گذشته ارتش در کرمان 

دفاع و امنیت

انهدام مهمات تاریخ گذشته ارتش در کرمان 

حدود ساعت ۱۲ ظهر دیروز صدای مهیبی در بیشتر نقاط شهر کرمان شنیده شد که برخی شهروندان اعلام کردند این صدای مهیب همراه با لرزش ساختمان بوده است؛ هرچند در لحظه وقوع، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان گفتند هنوز علت مشخص نیست و مرکز لرزه‌نگاری کشوری هم زلزله‌ای را در شهر کرمان ثبت نکرده است. اما ساعتی بعد از وقوع این حادثه، استاندار کرمان گفت: علت صدای مهیب در کرمان تخریب و انهدام مهمات تاریخ گذشته در پادگان باغین توسط ارتش ‌بوده است.

تجهیز بالگردهای هوا-دریای سپاه به مین‌های دریایی 
بالگردهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله با تهدیدات در خلیج‌فارس و فراتر از آن، به انواع مین‌های دریایی مجهز شدند. بالگردهای یگان هوادریای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیش از این به موشک‌های کروز ضدکشتی «نور» با برد 120 کیلومتر، «قادر» هواپایه با برد 200 کیلومتر و راکت‌اندازهای 57میلی‌متری «اس5» مجهز شده بودند، اکنون و بنابرآنچه در مستند تلویزیونی «سلاح ایرانی» به نمایش درآمد، توانایی عملیات مین‌ریزی را نیز به‌دست آورده‌اند. با اضافه‌شدن قابلیت مین‌ریزی به بالگردهای میل17، با سبد تسلیحات بالگردهای هوادریای سپاه یک گام دیگر به‌سمت افزایش قدرت تهاجمی ندسا برداشته شده است. سابقه استفاده از مین‌های دریایی در نیروی دریایی سپاه به اواسط سال‌های دفاع‌مقدس و سال‌های ابتدایی تشکیل این نیرو برمی‌گردد. در آن سال‌‌ها نیروی دریایی سپاه با بهره‌گیری از قایق‌های تندرو، عملیات مین‌ریزی در مسیر شناورهای دشمن در خلیج‌فارس را اجرا می‌کرد. ازجمله مهم‌ترین این عملیات‌ها می‌توان به اصابت مین به نفتکش بریجتون و ناو آمریکایی ساموئل بی‌رابرتز اشاره کرد. عملیات‌های مین‌ریزی نیروی دریایی سپاه آن‌قدر اثرگذار بود که نیروهای فرامنطقه‌ای را مجبور کرد کشتی و بالگردهای مین‌روب خود را برای مقابله با مین‌های دریایی ایران به خلیج‌فارس اعزام کنند.  از آنجا که یکی از سناریوهای تهدید نظامی علیه کشورمان اجرای عملیات‌های تاخت آب‌خاکی به‌منظور تصرف سواحل خلیج‌فارس و دریایی مکران است،‌ اجرای عملیات مین‌ریزی برای حفاظت از سواحل و اختلال در مسیر عبور شناورهای دشمن یکی از روش‌های کاربردی متناسب با راهبردهای نبرد ناهمتراز است.

درگیری بر سر هزینه حفاظت قاتلان شهید سلیمانی
تعدادی از مقامات آمریکایی در انتقاد از هزینه اندک حفاظت شخصی خود در مقایسه با برخی مقامات دولت دونالد ترامپ، نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به نهادهای پلیسی و امنیتی آمریکا نوشته‌اند.
در بخشی از این نامه که رونوشتی از آن نیز در اختیار جان کاتر، مسئول میز ایران در پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) قرار گرفته و نشان‌دهنده شدت نگرانی آنها از انتقام سخت ایران است آمده: «پاسخ رسمی آمریکا پس از تهدیدات ایران، امیدوارکننده اما بیشتر زبانی بوده. اقدامات تحریک‌آمیز فزاینده و بدون وقفه ایران نشان می‌دهد آنها دلسرد نیستند و حتی مصمم به انجام اقدامات خصمانه فزاینده هستند.»
نویسندگان این نامه با ابراز ترس و وحشت از تشدید تحرکات ایران برای گرفتن انتقام شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمان» افزوده‌اند: «شبه‌نظامیان نیابتی ایران، به حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ادامه می‌دهند و مقامات ایرانی تهدید می‌کنند عملیات‌های تروریستی را داخل آمریکا و سایر نقاط در سراسر جهان انجام خواهند داد.»
سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماه گذشته تهدید کرده بود: «برای آمران این صحنه غم‌انگیز، داستان انتقام باقی است و دیر یا زود، انتقام خون شهید سلیمانی را خواهیم گرفت.» وزارت خارجه آمریکا کنگره را مطلع کرد که هم مایک پمپئو و هم برایان هوک همچنان هدف «تهدید جدی و معتبر از سوی یک قدرت خارجی یا عامل یک قدرت خارجی» هستند که ریشه در اقدام آنها هنگام حضور در دولت دارد.» براساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ماهانه بیش از دومیلیون دلار برای تأمین امنیت ۲۴ساعته پمپئو و هوک که هردو با تهدیدات جدی و معتبر از سوی ایران مواجه هستند، پرداخت می‌کند. این وزارتخانه در گزارشی به کنگره اعلام کرد هزینه حفاظت از پمپئو و هوک، تنها بین آگوست ۲۰۲۱ و فوریه ۲۰۲۲ میلادی به 13.1میلیون دلار رسیده است.