جایزه باربد، سیمرغ موسیقی می‌شود

حضور 2000هنرمند در سی‌و‌هشتمین جشنواره موسیقی فجر

جایزه باربد، سیمرغ موسیقی می‌شود

پس از تمام فرود و فرازهایی که در چند ماه اخیر موسیقی کشور دچار آن بود و کنسرت‌ها به شکل محدود برگزار می‌شد، زمان برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر فرا رسید. طبق روال مرسوم نشست خبری این رویداد موسیقایی نیز با حضور محمد الهیاری(رئیس دفتر موسیقی)، بهزاد عبدی(دبیر جشنواره موسیقی فجر) و امیرعباس ستایشگر(دبیر اجرایی جشنواره) برگزار شد که هریک درباره روند برگزاری جشنواره، بخش‌های مختلف و جوایزی که به جشنواره اضافه شده است، صحبت کردند.

موسیقی، مهم‌ترین رکن یک جامعه
در ابتدای این نشست، بهزاد عبدی، دبیر جشنواره موسیقی فجر درباره همکاری با جشنواره موسیقی فجر گفت: با توجه به تجربیاتی که در خارج از کشور در زمینه موسیقی داشتم، دکتر الهیاری از من دعوت کردند که شاید بتوانم کمکی کنم و من هم پذیرفتم، چون معتقدم موسیقی مهم‌ترین رکن یک جامعه است و می‌تواند به جامعه خط بدهد و هدایت کند، بنابراین در مسیر دبیری جشنواره پیشنهادهایی را ارائه دادم که پذیرفتند و البته بخشی از آن در ذهن خودشان هم بود.
   
جایزه باربد می‌تواند سیمرغ موسیقی باشد
عبدی با بیان این که جایزه باربد می‌تواند به سیمرغ جشنواره موسیقی تبدیل شود، افزود: آقای الهیاری با به‌روزرسانی اساسنامه جشنواره، این پیشنهاد را در جشنواره گنجاندند.
محمد الهیاری در ادامه درباره تغییرات حاصل‌شده در جشنواره گفت: در سال ۹۹ جایزه باربد را دوباره به جشنواره برگرداندیم. امسال جایزه باربد علاوه بر آلبوم‌ها در شاخه‌های دیگر هم اهدا می‌شود و بر این اساس، بخش کتاب‌های موسیقی و بخش اجراهای صحنه‌ای به جایزه باربد اضافه شده است. همچنین تک‌آهنگ‌ها و اجراهای صحنه‌ای در بخش پاپ را هم به بخش جایزه باربد اضافه خواهیم کرد که این اتفاق در دوره‌های دیگر هم پیش‌بینی شده است. در نظر داریم که بخش بین‌الملل را هم به جایزه باربد اضافه کنیم. او درباره شروع دوباره اجراهای صحنه‌ای عنوان کرد: در چند ماه گذشته به طور مفصل جلساتی با هنرمندان داشتیم و مسائل و مشکلات آنها را بررسی کردیم و خدا را شکر اجراها در حال شکل‌گیری است. قصد داریم هنرمندان موسیقی ایرانی را تشویق کنیم تا اجراهای‌شان را به سالن‌هایی بیاورند که متعلق به وزارت ارشاد است و در نتیجه کمترین اجاره را بپردازند.
   
شناسایی استعدادهای موسیقی
ستایشگر، دبیر اجرایی در همین زمینه افزود: وظیفه جشنواره موسیقی فجر شناسایی استعدادهاست، ولی چه بهتر که آنها را بعدا هدایت و حمایت هم کند. عبدی هم در راستای این صحبت‌ها و ضرورت حمایت از هنرمندان جوان برگزیده و استعدادها در جشنواره موسیقی فجر یادآوری کرد: در این راستا جشنواره جوان را داریم که البته نمی‌توانیم دخالتی در آن داشته باشیم. تمام تلاش ما در سی‌و‌هشتمین جشنواره موسیقی فجر این بود که گروه‌های جوان بیایند. وقتی این جشنواره از بچه‌های جوان دعوت می‌کند سکویی برای فعالیت موسیقی آنها خواهد بود.
   
بیش از 2000 هنرمند در جشنواره موسیقی فجر
دبیر جشنواره موسیقی فجر سپس آماری از تعداد شرکت‌کنندگان حاضر در این دوره ارائه کرد: در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در مجموع ۲۱۲۶ هنرمند حضور دارند که در این بین، ۱۸۸ هنرمند از استان‌ها هستند. همچنین در بخش غیررقابتی تکنوازی، ۲۷ نوازنده زن و ۴۹ نوازنده مرد شرکت دارند. در بخش غیررقابتی گروه‌نوازی نیز ۱۹ گروه مردانه در جشنواره امسال حضور دارند. در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر هم ۳۴ گروه از آقایان و هفت گروه از خانم‌ها شرکت کرده‌اند.
   
اجرای 12 گروه پاپ در جشنواره 
در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، ۱۲ گروه پاپ حضور دارند. بخش ارکسترال پنج گروه، نواحی ۲۸ گروه و بانوان دو گروه هستند. همچنین چهار گروه از هنرستان‌های موسیقی، ۱۴ گروه سنتی، سه گروه کلاسیک، هشت گروه بین‌الملل و ۱۱ گروه سرود اجرا خواهند داشت. در بخش پاپ سینا شعبانخانی، آرون افشار، مسعود صادقلو، ناصر زینلی، معین زندی، بهنام بانی، مجید رضوی، مصطفی راغب، میثم ابراهیمی، گرشا رضایی، علی یاسینی و رضا بهرام در سالن میلاد نمایشگاه اجرا دارند. عبدی در ادامه، خطاب به نمایندگان رسانه‌ها چنین گفت: جشنواره ما صددرصد هنری است و تمام تلاش ما در این رویداد هنری این بوده است که فارغ از هرگونه افتراقی، به ذات زیبای موسیقی بپردازیم.
   
انتخاب 7 سالن برای 6 شب میزبانی
در ادامه نشست جشنواره موسیقی فجر همچنین امیرعباس ستایشگر، آماری درباره سالن‌های برگزارکننده اجراهای جشنواره سی‌وهشتم و گروه‌های شرکت‌کننده به این شرح ارائه داد: 
در جریان جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۱، هفت سالن انتخاب شد که در ۶ شب ۸۷ اجرا را میزبانی خواهد کرد. تالار وحدت در بخش ارکسترال (۵ اجرا) و بین‌الملل (۴ اجرا)، تالار رودکی در اجراهای ردیف دستگاهی ‌و مسابقه موسیقی ایران (۲اجرا)، فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بین‌الملل، ارسباران با بخش سرود و نواحی (۱۹ اجرا)، کوشک هنر در کتابخانه ملی برای اولین برگزاری کنسرت‌های موسیقی را میزبانی می‌کند و اجراهای نواحی(۱۳برنامه) در این مکان برگزار می‌شود. سالن موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست که شامل پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه‌ای برگزیده در دوره‌های گذشته است.
   
حضور 8 گروه موسیقی در بخش بین‌الملل موسیقی فجر
در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، بخش بین‌الملل شامل هشت گروه موسیقی است که از کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان در این رویداد حاضر می‌شوند. در بخش استان‌ها تا حالا ۱۶ استان اعلام آمادگی کرده‌اند که گلستان با ۳۴ اجرا بیشترین سهم را دارد.
 
برگزاری بخش سرود با گرامیداشت اسفندیار قره‌باغی 
بخش سرود که از سال گذشته بار دیگر به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است، امسال با یاد و گرامیداشت اسفندیار قره‌باغی- خواننده و آهنگساز ایرانی-  در ارسباران برپا خواهد شد. جشنواره سی‌وهشتم همچنین از دو هنرمند در حوزه ردیف دستگاهی و نواحی تجلیل می‌کند. همچنین پژوهش جشنواره امسال به مدت پنج شب به صورت مستقیم از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود. در بخش «جایزه موسیقی و رسانه» ۸۰ اثر به جشنواره ارسال شده است. همچنین تعداد آثار ارسالی به بخش جایزه ترانه، ۲۵۳۲ تک‌آهنگ و ۱۳۹ آلبوم بوده است.
   
آغاز بلیت‌فروشی جشنواره
ستایشگر، دبیر اجرایی سی‌وهشتمین جشنواره درباره نحوه‌ بلیت‌فروشی جشنواره گفت: فروش بلیت اجراهای سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از عصردیروز ۲۶ بهمن در سامانه fajr38.com آغاز می‌شود. سامانه بلیت‌فروشی امسال تغییراتی دارد؛ امسال سایتی داریم که با انتخاب هر خواننده به سایتی هدایت می‌شود که تهیه‌کننده او قرار دارد. ضمن این که بلیت‌فروشی گروه‌های آزاد هم از همان سایت fajr38.com انجام می‌شود. اجرای اول ارکستر ملی در تالار وحدت برگزار می‌شود و چهارشنبه 3 اسفند هم در تالار وحدت مراسم اختتامیه جشنواره برپا خواهد شد.
   
ماجرای استعفای دبیر جشنواره 
عبدی درباره استعفای خود چنین گفت: به خاطر صیانت از موسیقی و موسیقیدان‌ها این کار را کردم و به هیچ وجه واکنشی احساسی نبود. در حقیقت خودم را به گوشه رینگ انداختم. مهم نیست تاریخ این ویدئو برای کی بود، ولی مهم بود که ایشان عذرخواهی کند. گذشت زمان چیزی را عوض نمی‌کند. اگر دبیر شدم و هیچ گاه مدیر نبودم، ولی در عرصه جهانی هم کار کرده‌ام حالا که آمدم چرا نماینده موسیقی نباشم؟ 
این موسیقیدان افزود: من اپرای عاشورا را نوشته‌ام، اما هیأت سینه‌زنی می‌آید مقابل تالار وحدت تا اپرای من را تعطیل کند. این در حالی است که هیچ کس حق توهین به موسیقی را ندارد. اتفاقا در جایگاهی بودم (دبیری جشنواره موسیقی فجر) که باید این کار را می‌کردم و خیلی هم مهم و درست بود. خوشبختانه آقای وزیر در این زمینه نامه داد و آقای الهیاری هم حمایت کرد و من از آنها ممنون هستم.سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر شامل بخش استان‌ها، پژوهش، رقابتی، جایزه باربد، غیررقابتی (ارکسترال، کلاسیک، ردیف دستگاهی، نواحی، هنرستان‌های موسیقی، پاپ)، جشنواره جشنواره‌ها، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و بخش بین‌الملل است.
سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن تا 3 اسفند به مدت شش روز برگزار خواهد شد.