«ساکرا» در برابر ابرقهرمانان غربی

«ساکرا» در برابر ابرقهرمانان غربی

دانی ین، بازیگر مطرح چینی با فیلم تازه‌اش راهی سفری به سالن سینماهای کشورهای مختلف جهان می‌شود.

این اکشن فانتزی ورزشی «ساکرا» نام دارد که هنرهای رزمی را در راس ماجراهای خود دارد. ین در کنار بازی در نقش اصلی این فیلم، کارگردان آن هم هست. ساکرا برای ماه آینده از یک‌سو در آمریکای شمالی اکران می‌شود و از سوی دیگر، نمایش عمومی خود در تعدادی از کشورهای بزرگ اروپایی را آغاز می‌کند. این اکشن ماجراجویانه محصول مشترک چین با هنگ‌کنگ به حساب می‌آید و اواخر ماه ژانویه در این دو کشور و تعدادی از دیگر کشورهای منطقه آسیای دور، اکران عمومی شد. سینماهای چین طی دو هفته گذشته شاهد جشن‌های سال نو چینی بودند که وضعیت بسیار خوبی برای جدول گیشه نمایش سینماهای کشور به همراه آورد.
ین قبل از این از ساکرا به‌عنوان یک فیلم هنری و مؤلف یاد کرده و گفته بود در بهترین زمان از کارنامه کاری و هنری‌اش تولید شده است. به گفته این هنرمند: «‌همیشه دوست داشتم فیلم‌هایی بسازم که در آن‌واحد هم تماشاگران را سرگرم کند و هم حرفی برای گفتن داشته باشد و منتقدان و تماشاگران جدی را هم راضی کند. ساکرا از آن دسته فیلم‌هایی است که این آرزو و خواسته را محقق کرده و طرح ساخت این فیلم را وو ویجی، تهیه‌کننده سرشناس هنگ‌کنگی به من داد و به مجرد شنیدن آن، برایم مشخص بود که باید آن‌را بسازم و این همان طرح و پروژه‌ای است که مدت‌ها به دنبالش بودم.»
خط کلی داستان ساکرا درباره دو دشمن قدیمی است که هر دو مهارت‌های هنرهای رزمی را در بهترین شکل آن با خود دارند. نکته اصلی در رابطه با این دو این است که هر دوی آنها به یک فرد واحد دل باخته‌اند و این موضوع، شرایط را بغرنج‌تر می‌کند. این داستان برداشتی آزاد از یک داستان تاریخی قدیمی و کهنسال چینی به نام «خدایان و شیاطین» است که عموم مردم علاقه فراوانی به آن دارند. این داستان با هنرهای رزمی تلفیق شده تا بتواند شمار بیشتری از تماشاگران را جذب خود کند. 
به گفته ین: «‌این نوع از داستان‌های اقتباسی که سابقه‌ای قدیمی و کهن دارند، مورد توجه همگانی بوده و هستند. این بخش مهمی از فرهنگ ما بوده و هست. بقیه کشورهای دنیا هم چنین روایت‌های افسانه‌ای و فلسفی دارند و به آنها افتخار می‌کنند. وظیفه هنرمندانی مثل ماست که این افسانه‌ها را به‌شکلی قابل‌باور در معرض دید تماشاگران قرار‌دهیم.»
بسیاری از منتقدان سینمایی اکشن ساکرا را پاسخ چینی به اکشن‌های ابرقهرمانانه شرکت مارول می‌دانند که می‌تواند در دل تماشاگران بومی در چین و هنگ‌کنگ جای بگیرد.

کیکاوس زیاری - تحلیل