عدالت‌محوری با رویکرد  به فیلمسازان جوان

عدالت‌محوری با رویکرد به فیلمسازان جوان

یکی از اقدامات ارزشمند بنیاد سینمایی فارابی راه‌اندازی باشگاه فیلم‌اولی‌هاست؛ اقدامی که با توجه به تغییر نسل کارگردانان سینما و ظهور کارگردانان جوان، رشد فناوری‌ها، تنوع ژانر و‌... در مسیر تبدیل حاکمیت سرمایه به حاکمیت استعداد انجام گرفت و اولین نتیجه‌اش در جشنواره فجر به ثمر نشست.

بنیاد فارابی در جدیدترین حرکت خود در این باشگاه، روز پنجشنبه مراسمی با عنوان اعطای گواهینامه فیلمسازان مورد تایید شورای تایید‌صلاحیت فیلم‌اولی‌ها برگزار کرد.در این مراسم که با پخش کلیپی درباره دستاوردهای سینمای ایران آغاز شد، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به تشریح باشگاه فیلم‌اولی‌ها و تایید‌صلاحیت آنها پرداخت. اقدامی که از منظر او یکی از حرفه‌ای‌ترین فرآیندهای تایید‌صلاحیت تا به امروز بوده است.
 سید‌مهدی جوادی در این خصوص گفت: روزی که آیین‌نامه شورای تایید‌صلاحیت اعلام و ماموریت آن از سوی سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شد، برخی دغدغه داشتند که مبادا این اتفاق به فرآیندی غیر‌حرفه‌ای در تایید‌صلاحیت‌ها منجر شود اما با زحماتی که در این مدت به اعضای شورا دادیم و با صبر و پیگیری که آنها در روند بررسی صلاحیت دوستان به خرج دادند، سبب اعتراف بسیاری از مدیران سینمایی و اهالی هنر هفتم به حرفه‌ای بودن روند انتخاب فیلم‌اولی‌ها شد.
رسول صدرعاملی که نماینده کانون کارگردانان در شورای تایید‌صلاحیت فیلم‌اولی‌هاست گرچه معتقد بود این اتفاق باید ۲۰سال پیش رخ می‌داد اما آن را امیدوار‌کننده دانست. او در این جلسه ابراز امیدوار کرد جریان ادامه‌دار باشد و گفت: امیدوارم همه شما بتوانید فیلم‌های‌تان را بسازید. این‌که چقدر میزانسن بدانیم، بازی گرفتن از بازیگر را بلد باشیم و‌...، نیمی از کار است اما مهم‌تر از همه برای یک کارگردان برخورداری از خصوصیاتی است که بتواند با حداقل ۷۰ نفر در پشت‌صحنه کار و تعامل کند.
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی نیز در سخنانی با اشاره به تداوم سیاست عدالت‌محوری در سازمان سینمایی تاکید کرد: سازمان سینمایی تلاش خواهد کرد تا عدالت را با دخیل کردن مردم و استعدادهای جوان و البته بانوان توانا در سینمای ملی برقرار سازد و بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این راه مسئولیت بزرگی را برگردن دارند.
وی افزود: وظیفه کشف استعدادهای بدون سرمایه و حمایت از آنها را در تمام نهادهای سینمایی زیر‌مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تداوم خواهیم داد و اعتقاد داریم سینمای ایران زمانی ملی و الهام‌بخش سینمای جهان خواهد بود که براساس ارزش‌های انقلاب اسلامی، حاکمیت سرمایه را به حاکمیت استعداد، تعهد، اخلاق و کارآمدی تبدیل کند.
گفتنی است در این مراسم از آرمان خوانساریان کارگردان «جنگل پرتقال»، حسین میرزامحمدی کارگردان «کت چرمی»، رضا نجاتی کارگردان «بعد از رفتن»، لیلی عاج کارگردان «سرهنگ ثریا» و محمد عسگری کارگردان «اتاقک گلی»، پنج کارگردان مورد تایید شورای تایید صلاحیت فیلم‌اولی‌ها که در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، تقدیر به‌عمل آمد. همچنین کلیپ مرامنامه فیلم‌اولی‌ها پخش شد و ۸۷ کارگردان فیلم‌اولی تایید‌صلاحیت شده توسط شورای تایید‌صلاحیت فیلم‌‌اولی‌ها هریک یا نمایندگان‌شان روی سن حاضر شدند و گواهینامه‌های خود را دریافت کردند.