گفتاردرمانی غرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها

نگاهی به مواضع اروپا در برابر جنایات شهرک‌نشینان صهیونیست

گفتاردرمانی غرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها

جنایات شهرک‌نشینان اسرائیلی که با حمایت یکی از وزرای کابینه نتانیاهو همراه شده، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است، اما به نظر می‌رسد غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا در این مورد نیز همچون گذشته صرفا به گفتاردرمانی و صدور بیانیه بسنده کرده‌اند.

مقامات فلسطینی می‌گویند از آغاز سال جدید میلادی تا‌کنون بیش از ۶۰۰حمله از سوی شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها اتفاق افتاده که در مقایسه با سال گذشته افزایش شدیدی داشته است. سال گذشته در فاصله ماه‌های ژانویه و فوریه فقط ۵۵مورد حمله روی داده بود.

 تشویق شهرک‌نشینان از سوی ارتش صهیونیستی
یکی از جدیدترین این جنایات، حمله‌ای است که از سوی صدها تن از ساکنان شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری به شهرک فلسطینی حواره و روستاهای اطراف صورت گرفت که در آن علاوه بر شهادت یک فلسطینی، ده‌ها خانه و صدها خودروی فلسطینیان به آتش کشیده شد و هزاران فلسطینی برای ساعت‌ها در خانه‌های‌شان حبس شده بودند. ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود که از این حمله «غافلگیر» شده است. اما گزارش‌ها و اظهارات فلسطینیان ساکن نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی یا خود مشوق حمله بود یا چشم خود را روی آن بست. پس از این حمله و جنایت، شماری از سیاستمداران حامی دولت بنیامین نتانیاهو حمله شهرک‌نشین‌ها را برحق دانسته یا از نکوهش آن خودداری کردند اما در این میان، وقیحانه‌ترین واکنش مربوط به بتسال‌ال ‌اسموت‌ریچ، عضو کابینه نتانیاهو بود که در سخنانی با بیان این که از محو حواره از روی زمین و پاکسازی قومی آن حمایت می‌کنم، گفت: «دولت رژیم صهیونیستی باید حواره را نابود کند.» اسموت‌ریچ، رهبر حزب تندرو «صهیونیسم مذهبی» با در اختیارداشتن دو پست وزارت دارایی و اختیارات کرانه باختری در وزارت دفاع، بخش مهمی از تندروترین دولتی است که در هفت دهه اخیر در اسرائیل روی کار آمده است.
اسموت‌ریچ افزوده بود: «منطقه حواره باید از روی زمین محو شود، اما من فکر می‌کنم دولت اسرائیل باید این کار را انجام دهد، نه شهروندان.»
 
سکوت نتانیاهو
اما این حملات نه‌تنها واکنشی از سوی کابینه نتانیاهو به همراه نداشته، بلکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حتی حاضر به محکوم‌کردن لفظی این اظهارات هم نشد.  بنیامین نتانیاهو که چهارشنبه‌شب یک سخنرانی علیه معترضان در سرزمین‌های اشغالی ترتیب داده بود از هر گونه اشاره به سخنان وزیر ارشد دولتش خودداری کرد. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته بود این سخنان را رسما محکوم کند. ند پرایس افزود: «ما نسبت به خشونت‌های اخیر شهرک‌نشینان علیه غیرنظامیان فلسطینی که منجر به کشته‌شدن یک فلسطینی، زخمی‌شدن صدها نفر و سوزاندن تعداد زیادی از منازل فلسطینی‌ها شد، ابراز نگرانی کرده‌ایم.»
وی گفت درخواست بتسال‌ال اسموت‌ریچ برای اقدام رژیم‌صهیونیستی جهت نابودی شهرک حواره، غیرمسئولانه، نفرت‌انگیز و منزجرکننده است. ند پرایس در نشست خبری وزارت خارجه آمریکا افزود: «دولت بایدن سخنان این وزیر اسرائیلی را محکوم می‌کند و آن را «تحریک به خشونت» می‌داند.» همزمان با این اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که هیچ مقام آمریکایی در سفر قریب‌الوقوع وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به واشنگتن با وی دیدار نخواهد کرد. همزمان، شماری از سازمان‌های آمریکاییان یهودی از دولت جو بایدن خواستند مانع از ورود این وزیر اسرائیلی به خاک آمریکا شود.
 
بیانیه ۶ کشور اروپایی
شش کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک، اقدامات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان را محکوم کردند. به گزارش الجزیره، کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا و انگلیس در بیانیه‌ای تاکید کردند: «خشونت‌های خودسرانه شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان و تخریب خانه‌های آنها را محکوم می‌کنیم.» این کشورهای اروپایی از افزایش خشونت در فلسطین اظهار نگرانی کرده و افزودند: «خواستار عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از تصمیم خود مبنی بر ساخت 7000واحد مسکونی در کرانه باختری هستیم.» قطر و عربستان هم با صدور بیانیه‌هایی اظهارات وزیر صهیونیست را محکوم کردند. وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی درباره نابودی روستای حواره، آن را تحریک خطرناک برای ارتکاب جنایت جنگی دانست. در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است که این فراخوان نفرت‌انگیز و تحریک‌کننده در ادامه سیاست‌های افراطی کابینه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین است و این رژیم مسئول بروز هر گونه خشونت در نتیجه اجرای این سیاست هدفمند علیه ملت فلسطین، اراضی و اماکن مقدس اسلامی و مسیحی است. در این بیانیه که در وبسایت وزارت خارجه قطر قرار گرفت، بر ضرورت اقدام فوری جامعه جهانی برای حمایت از غیرنظامیان فلسطینی از جمله توسعه و فعال‌سازی سازوکار حمایت از فلسطینیان تأکید شده است.