تمهیدات نوروزی برای چمدان به دست‌ها

گزارش «جام‌جم» از اقدامات صورت‌گرفته برای مسافران نوروزی

تمهیدات نوروزی برای چمدان به دست‌ها

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و افزایش تعداد مسافرت‌های برون‌شهری، مانند سال‌های گذشته طرح فروش فوق‌العاده بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس در دستور کار گرفته‌است. یکی از بخش‌های پرتقاضا ناوگان اتوبوسرانی است که بسیاری از مردم به دلیل قیمت مناسب‌تر، آن را به هواپیما ترجیح می‌دهند. بنا به آمارهای اعلامی سال گذشته حدود ۱۰۳ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری جابه‌جا شده‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش 11.8درصدی را در پی داشته‌ است.

برای عید امسال نیز تدابیری برای جابه‌جایی مسافران با ناوگان اتوبوسرانی اندیشیده شده‌است. در همین خصوص مهدی حاج‌علی، معاون دفتر حمل و نقل و مسافر سازمان راهداری درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای فروش بلیت برای ایام نوروز 1402 می‌گوید: « پیش‌فروش اینترنتی بلیت نوروزی از یکم اسفند و پیش‌فروش حضوری نیز از هفتم اسفند آغاز شده‌است.» وی ادامه می‌دهد: «زمان اجرای طرح نوروزی فروش بلیت از 24اسفند امسال تا 15 فروردین1402 خواهدبود و 8000 دستگاه ناوگان اتوبوسی، 31هزار دستگاه ناوگان سواری کرایه و 25هزار دستگاه مینی‌بوس آماده اجرای طرح نوروزی هستند.»  
     
افزایش تعداد مسافران هوایی
 با پایان کرونا، میزان تقاضا برای مسافرت هوایی افزایش یافته‌است، به طوری که در ابتدای سال حمیدرضا سیدی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به افزایش سفرهای هوایی در عید 1401 بیان کرد: «فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با اعزام و پذیرش بیش از ۷۲۸هزار مسافر در طول سفرهای نوروزی، پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور در ایام نوروز لقب گرفت.»
به گفته وی، از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ و همزمان با سفرهای نوروزی، قریب به دو میلیون و ۳۷۰ هزار مسافر از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) اعزام و پذیرش شدند که ۴۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرد. برای عید امسال نیز سازمان هواپیمایی کشور نیز اقداماتی برای جابه‌جایی بهتر مسافران در نظر گرفته‌است. دراین خصوص محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره به فروش رفتن بلیت‌های نوروزی و تعیین‌تکلیف قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: «درخواست شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیماست اما فعلا افزایشی در قیمت‌ها اعمال نمی‌شود و بلیت‌های نوروزی با قیمت‌های فعلی به فروش می‌روند.»
حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور نیز می‌گوید: «طبق روال معمول در بهمن و اسفند همکاران ما چه در شرکت‌های هواپیمایی و چه در حوزه فرودگاه‌ها تدابیر لازم را برای آماده‌سازی شرایط برای پرواز نوروزی فراهم می‌کنند و سلسله جلسات منظمی برگزار می‌شود تا بتوانیم خدمات خوبی به مسافران در فرودگاه‌ها ارائه شود. علاوه بر اینها کمیته و نشست‌های کارگروه‌های تخصصی تشکیل و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود. ما سعی‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم به بهترین حالت ممکن این خدمات را به مردم عزیزمان ارائه کنیم. خوشخو با بیان این‌که امنیت در پرواز یکی از مهم‌ترین مولفه‌های خدمات هوایی است، بیان می‌کند: «بحث ایمنی و نظم پروازها اهمیتی فوق‌العاده‌ دارد؛ بنابراین ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که مسافران عزیز کمترین دغدغه و نگرانی را به لحاظ ایمنی سفرشان داشته‌باشند. همچنین سهولت تهیه بلیت برای مسافران و عدم مداخله دلالان و کنترل بازار، موضوعات مورد بحث است تا سفری ایمن و بی‌خطر برای مسافران رقم بخورد.»
     
ناوگان ریلی در حال رکوردزنی
 ناوگان ریلی امسال شرایط مناسبی داشته‌است، به طوری که بنا به آمارهای اعلامی این شرکت، راه‌آهن توانست از رقم ۲۴ میلیون و ۴۰۰ سفر از ابتدای سال تاکنون عبور کند و رکورد جدیدی در خصوص جابه‌جایی مسافر ثبت کند. آمادگی این شرکت می‌تواند شرایط مناسبی را در جابه‌جایی مسافران مهیا کند. در همین خصوص پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای نوروزی سال ۱۴۰۲ از روز گذشته در تمامی مسیرها به استثنای مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و برعکس آغاز شد. همچنین از امروز یکشنبه ۱۴ اسفند پیش‌فروش بلیت‌های‌ مسیرهای منتهی به مشهدمقدس به استثنای تهران ـ مشهد نیز آغاز می‌شود. از روز دوشنبه ۱۵ اسفند نیز بلیت‌های مسیر تهران ـ مشهد و بالعکس پیش فروش می‌شود.
به گفته سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن، این پیش‌فروش‌ها تک‌مرحله‌ای خواهد بود و هیچ‌گونه افزایش قیمتی نسبت به سال گذشته ندارد.
وی یادآورشد برای نوروز1402 نسبت به نوروز1398(پیش از کرونا) میزان 10درصد افزایش قطارها در نظر گرفته‌ شود.