صیانت از حقوق

صیانت از حقوق

خانه سینما بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینماگران ایران است که به‌عنوان متولی مدیریت بر مسائل صنفی سینما روزهای پرچالشی را گذراند و البته پیش‌رو دارد. منوچهر شاهسواری، مدیرعامل پیشین خانه سینما روزهای نخست شهریور استعفا داد و با انتخاب هیات‌مدیره جدید، ریاست هیات‌مدیره به محمدمهدی عسگرپور سپرده شد. در واقع حدودا شش ماهی خانه سینما بدون مدیرعامل بود تا این‌که مرضیه برومند، فیلمساز باسابقه سینما، تلویزیون و تئاتر به‌عنوان مدیرعامل آن انتخاب شد؛ چهره‌ای که خوشبختانه از محبوبیت عمومی نیز برخوردار است.

مرضیه برومند تجارب ارزشمندی در عرصه فرهنگ و هنر دارد. انتخاب ایشان در این سمت را انتخابی بسیار شایسته، بجا و هوشمندانه می‌دانم و امیدوارم این انتخاب زمینه بهبود وضعیت جامعه سینماگران را فراهم آورد. 
مدیرعامل خانه سینما، اجراکننده تصمیمات هیات‌مدیره است و با پیشینه قوی‌ای که مرضیه برومند دارد، انتظار می‌رود سیاست‌ها و مسیر اجرایی مصوبات خانه سینما را به نحو مطلوبی جلو ببرد. 
اجرای ایده‌ها و سیاست‌گذاری‌های جدید طبعا نیازمند فردی مسئول و متعهد در جایگاه مدیریت است. خانه سینما در ادوار مختلف درگیر مسائل کلی و مقطعی مرتبط با سینما و سینماگران بوده و مدیرعامل مسئول است که با چاره‌اندیشی و استفاده از نظرات اعضا به ایده‌های راهبردی مشخص برای حل مشکلات برسد. 
خانه سینما نیازمند تجدیدنظر در رویکرد خود نسبت به مجموعه مسائل و اهداف مندرج در اساسنامه است. قطعا با حفظ و ادامه رویه فعلی نمی‌توانیم از عهده مسائل و چالش‌هایی که خانه سینما با آن روبه‌روست برآییم. بنابراین خانه سینما با توافق تمام اعضایش باید رویکرد مشخص و متفاوتی نسبت به دوره‌های پیشین اتخاذ کند. براین اساس مسأله بودجه و اختصاص بودجه بیشتر به خانه سینما مشکل اصلی این نهاد صنفی نیست، چرا که این نهاد باید به تعریف دقیق‌تر و روشن‌تری نسبت به خودش برسد. خانه سینما یک نهاد غیردولتی است و باید تعاملات روشنی با مسئولان دولتی سینما داشته باشد. همچنین با توجه به تعدد و تکثر اصناف در خانه سینما باید به مناسبات درون‌گروهی‌مان هم بیشتر بپردازیم. 
امیدوارم با ترکیب جدید هیات‌مدیره خانه سینما و حضور مرضیه برومند به‌عنوان مدیرعامل آن به اهداف روشنی برسد که اصلی‌ترین آن از نظر من حفظ استقلال خانه سینماست. کما این‌که اساسنامه خانه سینما درباره ماهیت آن به‌صراحت اعلام می‌کند که خانه سینما مؤسسه‌ای مستقل و غیر‌دولتی متشکل از تشکل‌های صنفی و هنری صنعت سینمای جمهوری اسلامی ایران است که به‌عنوان جامعه اصناف سینمای ایران و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند. بر‌اساس این اساسنامه، هدف اصلی این مؤسسه حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی دست‌اندرکاران حرفه‌ای در امر تولید، توزیع و نمایش هنر- صنعت سینماست که امیدوارم روز به روز بیشتر محقق شود. 

امیر اثباتی | طراح صحنه و لباس
ضمیمه چار دیواری