تجویز آنتی‌بادی‌ حیوانی برای گیاهان

واقعیت این است که معمولا سیستم دفاعی جانوران عملکرد مؤثرتری در برابر عوامل بیماری‌زا نسبت به گیاهان از خود نشان می‌دهد.

وقتی قسمتی از گیاه دچار عفونت گیاهی شود، به سرعت منتشر می‌شود و آن بخش به صورت کامل از بین می‌رود و به زمین می‌افتد. اگر قسمت‌های زیادی دچار آلودگی شود، گیاه به صورت کامل از بین می‌رود. این در حالی است که حیوانات دارای سیستم ایمنی پیچیده‌ای هستند که بخشی از آن تولید آنتی‌بادی‌های جدید هنگام مواجهه با تهدیدات جدید است که معمولا چند هفته طول می‌کشد. در پژوهشی جدید محققان به این فکر افتادند که آیا می‌توان بخشی از سیستم ایمنی حیوانات را برای کمک به گیاهان برای مبارزه با عفونت‌ها قرض گرفت؟!
تیمی از محققان زیست‌فناوری که در دانشگاه آنگلیا‌شرقی در بریتانیا کار می‌کنند، روش جدیدی را برای افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها در گیاهان ابداع کرده‌اند؛ تجویز آنتی‌بادی‌های حیوانی برای گیاهان. این گروه در مقاله‌ای که از نتایج پژوهش‌های‌شان در نشریه علمی معتبر ساینس منتشر شده است، نشان داده‌اند که با مهندسی آنتی‌بادی دو گونه از لاما، آنها را به شکلی تغییر داده‌اند که می‌تواند با نوعی قارچ بیماری‌زا در گیاهان مبارزه کند.
این تیم تحقیقاتی با دست‌ورزی آنتی‌بادی‌های لاما، نوع جدیدی آنتی‌بادی هدفمند به نام «پیکوبادی» تولید کردند؛ پیکوبادی‌ها قادر است به صورت اختصاصی به نوعی پروتئین گیاهی به نام Pik-1 متصل شوند. در طبیعت، این پروتئین معمولا در گیاهانی مشابه گیاهان تنباکو یافت می‌شود و می‌تواند پروتئینی که به قارچی انفجاری اجازه می‌دهد تا سلول‌های گیاهان را آلوده کند، شناسایی کند. این تیم همچنین آنتی‌بادی‌ها را برای حمله به پروتئین‌های فلوئورسنت مهندسی کردند تا با اتصال به این پروتئین‌ها قابل ردیابی باشد.
در مرحله بعدی پیکوبادی‌ها را به انواع مختلف گیاهان تزریق کردند و سپس آنها را در معرض قارچ قرار دادند. محققان مشاهده کردند که از میان 11نوع پیکوبادی مورد آزمایش، چهار مورد نه‌تنها برای گیاه کشنده نبود بلکه به مقابله بهتر گیاه با قارچ‌های بیماری‌زا کمک کرد. در این گیاهان فقط سلول‌هایی که با قارچ آلوده شده بودند و دارای پروتئین خاصی بود که پیکوبادی‌هایی علیه آن تولید شده بود، مورد حمله آنتی‌بادی‌ها قرار گرفته و کشته شده بود. در نتیجه میزان آسیب‌دیدگی گیاه به صورت قابل توجهی کمتر شده بود. این نشان می‌دهد که استفاده از چنین سازوکاری برای کمک به گیاهان برای دفاع در برابر عوامل بیماری‌زا امکان‌پذیر است.
محققان همچنین دریافتند که نسخه‌های مختلف از پیکوبادی‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف ترکیب کرد تا به گیاهان راه‌های متعددی برای مبارزه با یک بیماری واحد بدهد.

منبع: phys.org