خندیدن به واقعیت

خندیدن به واقعیت

ژانر کمدی در سینما از جمله گونه‌هایی است که هیچ گاه تکراری نشده است. شاید بیراه نباشد بگوییم از زمان تولد هنر هفتم تا به امروز از جمله گونه‌هایی بوده که همواره مخاطب را به سالن تاریک سینما کشانده است، وسوسه‌ای عجیب برای فراغت و خندیدن.

اگر در دهه‌های 60 و 70میلادی سینما روی کاکل ژانر موزیکال می‌چرخید اما حالا به سختی در یک سال یکی دو فیلم از این گونه سینمایی اکران می‌شود. در همه این سال‌ها کمدی بخش جدایی‌ناپذیر سینما بوده است. هر چه هم پیشتر رفته خنداندن مخاطب عبوس امروزی سخت‌تر شده است. این موضوع نه محدود به سینمای ایران که در جهان هم همین گونه است، شوخی‌ها تکراری می‌شود و موقعیت‌های کمدی در روزگار کنونی کمتر اتفاق می‌افتد. اما در میان همه این فیلم‌های پرطرفدار کمدی بسیاری از آنها ریشه‌ای واقعی دارد! اتفاقا این فیلم‌ها در میان خود گونه کمدی هم اقبال بیشتری داشته است. به این معنا که سینماگران در پی آدم‌هایی رفته‌اند که در زندگی واقعی‌شان در موقعیت‌های کمدی عجیبی گرفتار شده‌اند، آنقدر که بازسازی سینمایی آن توانسته آن داستان را به نوعی جهانی کند. امروز به بررسی برخی از این فیلم‌ها پرداختیم، آثاری که واقعی بوده و نمایش آن در سینما توانسته جماعتی را بخنداند.

اگه می‌تونی منو بگیر 
این اثر کمدی درام، قصه‌ کلاهبردار واقعی، فرانک ابگنیل را روایت می‌کند که در دهه‌ ۶۰ میلادی موفق شد میلیون‌ها دلار چک را جعل کند و برای پیشبرد اهدافش، خود را خلبان یا دکتر جا بزند. در این نسخه‌ سینمایی، لئوناردو دی‌کاپریو نقش ابگنیل و تام هنکس نقش مامور اف‌بی‌آی را بازی می‌کند که در تعقیب این کلاهبردار است. فیلم اقتباسی از کتاب زندگینامه‌ فرانک ابگنیل است که در آن کارهای غیرقانونی و جزئیات ثروتمندشدن خود را فاش می‌کند. کاریزما و فرهمندی دی‌کاپریو با فرانک ابگنیل همخوانی دارد و با این که بعضی از اعمال این شخصیت سوال‌برانگیز و غیراخلاقی است اما با او ارتباط قرار می‌کنید. فیلم مانند دیگر ساخته‌های اسپیلبرگ داستان پرکششی هم دارد و تزریق عناصر کمدی به جذابیت آن کمک ویژه‌ای کرده است.

خرس کوکائینی
جدیدترین فیلم کمدی این فهرست و یکی از پدیده‌های اخیر سینما که مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفته، فیلم خرس کوکائینی است. قصه درباره‌ یک خرس سیاه آمریکایی است که از قضا  کوکائین مصرف و به آدم‌ها حمله می‌کند. ایده‌ داستانی فیلم احمقانه و مضحک به نظر می‌رسد اما با الهام از یک اتفاق واقعی ساخته شده است! سال ۱۹۸۵، قاچاقچیان یک بسته مواد مخدر را در جنگل‌های تنسی جا گذاشتند و یک خرس سیاه تصادفا آن را مصرف و اُوردوز کرد. این ساخته‌ الیزابت بنکس برداشتی آزاد از این رویداد باورنکردنی ارائه می‌دهد. خرس واقعی پس از مصرف اشتباه کوکائین، کسی را به قتل نرساند اما در این فیلم به هیولای تمام‌عیار تبدیل شده است. می‌توان انتظار داشت خرس کوکائینی  در آینده‌ نزدیک به یک فیلم کالت تبدیل شود.

بیمار بزرگ
این فیلم کمدی رمانتیک‌ مایکل شوالتر، قصه‌ یک زوج بین نژادی را روایت می‌کند که پس از مریض‌شدن یکی از آنها، تفاوت‌های فرهنگی باعث می‌شود با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند.  بیمار بزرگ به یک پدیده و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های مستقل سال ۲۰۱۷ تبدیل شد. فیلم بر اساس تجربه‌های واقعی کمیل نانجیانی (رنگین‌پوست پاکستانی) و همسرش امیلی وی گوردون (سفیدپوست آمریکایی) ساخته شده و در آن شاهد عناصر آشنا و لحظات کوچک احساسی خواهید بود. فیلم همچنین چالش‌های روابط زناشویی را در کانون توجه قرار می‌دهد، به‌ویژه زوج‌هایی که از فرهنگ‌های متفاوتی هستند و باید خود را با فرهنگ فرد مقابل سازگار کنند.

من تونیا هستم
«من تونیا هستم» یک مستندنما (مستند ساختگی) درباره چهره جنجالی ورزش اسکیت، تونیا هاردینگ است. نقطه‌ عطف این فیلم کمدی سیاه را باید بازی درخشان مارگو رابی، سباستین استن و البته آلیسون جانی بدانیم. با یک داستان پرکشش که مبتنی بر رویدادهای واقعی است، من تونیا هستم از سبک آثار مستند استفاده کرده تا طنز را هم به یک اثر زندگینامه‌ای جدی اضافه کند. شخصیت‌های فیلم با یکدیگر تضاد دارند و نمی‌توان آنها را به درستی درک کرد. افزون بر این، به‌ تدریج متوجه می‌شوید که فیلم اگرچه می‌خواهد یک داستان واقعی را روایت کند اما بعضی از بخش‌ها تغییر پیدا کرده و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه چیزی واقعیت دارد و چه چیزی ساخته‌ ذهن کارگردان و نویسنده است.