مداخلات خانم سفیر زیر ذره‌بین پارلمان عراق

نمایندگان عراقی خواستار پاسخگویی وزارت خارجه درباره اقدامات سفیر آمریکا شدند

مداخلات خانم سفیر زیر ذره‌بین پارلمان عراق

دیدارها و موضع‌گیری‌های سفیر آمریکا در بغداد که از چند ماه قبل میان فعالان سیاسی عراقی،‌ حساسیت‌برانگیز شده بود همچنان ادامه دارد و همین مسأله باعث شد تا ده‌ها نماینده عراقی با امضای درخواستی، وزیر خارجه این کشور را به منظور بررسی مداخلات سفیر آمریکا در امور عراق فرا بخوانند.

بر اساس گزارش‌ها، مسأله فراخواندن فؤاد حسین در نامه ارسالی از سوی دفتر حسن سالم، رئیس فراکسیون پارلمانی صادقون برای ریاست پارلمان عراق مطرح شده است.پایگاه خبری شفق نیوز گزارش داد طبق این گزارش، در این نامه از رئیس پارلمان عراق خواسته شده با فراخواندن وزیر به منظور اطلاع از نظر وزارت خارجه در خصوص مداخلات آلینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در امور داخلی عراق موافقت کند. بر اساس این گزارش، ۵۲ نماینده عراقی درخواست فراخواندن وزیر را امضا کرده‌اند.

سفیر آمریکا مدتی است در دیدار با مقامات سیاسی عراقی و برخی اعضای دولتی و با حضور در کارگاه‌ها و همایش‌های این کشور در امور داخلی عراق دخالت می‌کند. این گام انتقاد برخی از احزاب عراقی را برانگیخته است. احزاب عراقی اقدامات سفیر آمریکا را مداخله آشکار در امور داخلی کشورشان می‌دانند.

 البته این مداخلات موضوع جدیدی نیست و از حدود یک‌سال قبل و در شرایطی که عراق در یک بن‌بست سیاسی برای تشکیل کابینه جدید قرار داشت، این دیدار‌ها در جریان بود و ماتیو تولر، سفیر پیشین آمریکا دیدار‌های متعددی با مقامات عراقی داشت که به‌زعم تحلیلگران با هدف اثرگذاری بر تشکیل کابینه جدید صورت می‌گرفت.
اما بعد از انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر از سوی پارلمان جدید نیز نه‌فقط این دیدار‌ها کاهش نیافته بلکه زیادتر هم شده است و هفته‌ای نیست که خبری از دیدار‌های الینا رومانوسکی، سفیر آمریکا در بغداد منتشر نشود.

موضوع این است که سفیر آمریکا در عراق در کنار دیدار‌های متعدد، فعالیت‌هایی نیز در فضای مجازی دارد و مطالبی منتشر می‌کند که باعث شده نگرانی‌هایی از مجموعه فعالیت‌های او ایجاد شود و بسیاری از فعالان سیاسی، رفتار او را نامتعارف و خارج از عرف دیپلماتیک بدانند.

رایزنی سفیر آمریکا درباره بودجه کشور عراق

یکی از اقدامات رومانوسکی که این روزها بیش از گذشته باعث تحریک گروه‌ها و فعالان سیاسی عراقی شده، دیدار اخیر او با معاون اول رئیس پارلمان عراق است که در آن دیدار با او درباره تصویب بودجه سال ۲۰۲۳ و انتخابات آتی عراق گفت‌وگو کرد.

سفیر آمریکا در بغداد در حساب کاربری خود نوشت: با محسن المندلاوی، معاون اول رئیس پارلمان عراق درباره دستورکار پارلمان برای دوره فعلی قانون‌گذاری و قوانین مهم برای حمایت از ملت عراق ازجمله بودجه، انتخابات و مسأله حقوق بشر گفت‌وگو کردم.

واکنش فعالان سیاسی عراق

حیدر اللامی، عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در واکنش به توییت رومانوسکی در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان کرد: تحرکات سفیر آمریکا به‌شدت چارچوب هماهنگی را در فشار و تنگنا قرار داد. ما در برابر این تحرکات ساکت نماندیم و بسیاری از اعضای چارچوب، خواستار ارائه توضیحات درباره این اقدامات مشکوک شدند.

اللامی گفت: همه باید بر اساس رویکرد ملی‌گرایانه خود این سؤال را مطرح کنند که چرا این اقدامات باید انجام شود و اگر این اقدامات با اجازه دولت انجام شده، دولت باید درباره این مسأله توضیح دهد تا همه از چگونگی این اقدامات که ما مخالف آن هستیم، باخبر شوند به‌ویژه که این کارها را فردی انجام می‌دهد که از تفکر استراتژیک عمیقی در مسائل نظامی و اطلاعاتی برخوردار است.

حسن سالم، نماینده فراکسیون الصادقون به نمایندگی از جنبش عصائب اهل الحق درباره توییت رومانوسکی در توییتی نوشت، سفیر آمریکا با وقاحت تمام رفتار کرده و در تمام بخش‌های کشور عراق دخالت می‌کند که آخرین مورد آن نیز دخالت در دستورکارهای پارلمان و قوانین آن است؛ گویا نخست وزیر عراق است.حسن سالم نیز از سکوت وزارت خارجه عراق در برابر این دخالت‌ها انتقاد کرد و نوشت، عراق یکی از ایالت‌های آمریکا نیست.

حیدر البرزنجی، رئیس سازمان پژوهش‌های توسعه‌ای الوان، وابسته به چارچوب هماهنگی شیعیان عراق نیز در توییتی اقدامات رومانوسکی را محکوم کرده و نوشت، آیا همه سفرا بودجه را بررسی می‌کنند و این‌که استراتژی آتی قوانین چیست و چه ویژگی دارد؟

البرزنجی خطاب به المندلاوی، معاون اول رئیس پارلمان عراق نوشت، سکوت در برابر چنین اظهاراتی ننگین بوده و به منزله نقض آشکار حاکمیت و نهاد قانون‌گذار عراق است و سفیر آمریکا باید بداند مسئولیت اصلی‌اش چیست.

احمد عبد الساده، نویسنده وابسته به چارچوب هماهنگی عراق گفت: لحن سفیر آمریکا در بغداد دیپلماتیک نبوده بلکه لحن قیمومیتی است که می‌خواهد نقش پرسی کاکس، نماینده عالی انگلیس در عراق و المس بل، مشاور او در دهه20قرن گذشته را احیا کند.

عبد الساده درباره علت این رفتار رومانوسکی توضیح داد: سفیر آمریکا لحن خود را تغییر داد، چون هیچ مسئول یا نماینده عراقی تصمیم پارلمان را برای اخراج طرف اشغالگر از عراق به او یادآوری نکرد.

غانم العابد، تحلیلگر سیاسی عراق به عربی ۲۱ گفت، سفیر آمریکا در عراق بیشترین دخالت‌ها را در کابینه السودانی داشته و علاوه بر وزرای عراقی، با السودانی ۱۰بار دیدار کرده است.  

این تحلیلگر سیاسی عراق افزود: برای اولین بار طرف‌های چارچوب هماهنگی سکوت بزرگی کردند، زیرا نماینده آن در واقع کسانی هستند که آن را شکل دادند چه نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون چه قیس الخزعلی، رئیس فراکسیون عصائب اهل الحق، چه هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح و فکر نمی‌کنم رهبران و کاربران توییتر وابسته به چارچوب موضع رسمی آن را اعلام کنند.

العابد گفت: دولت عراق بر اساس موضعگیری آمریکا رفتار می‌کند و تحرکات سفیر آن بهترین گواه آن است، بنابراین سکوت چارچوب هماهنگی به معنای آن است که انسجام با طرف آمریکایی را آغاز کرده است.اعضای چارچوب هماهنگی در گذشته کابینه الکاظمی را متهم می‌کردند که آمریکایی است اما کابینه السودانی از نظر آنها آمریکایی‌تر است.