دستگیری ۳۱۴متهم پرونده فرار مالیاتی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا خبر داد

دستگیری ۳۱۴متهم پرونده فرار مالیاتی

پلیس امنیت اقتصادی، سال‌جاری با کشف ۲۱۴پرونده فرار مالیاتی، ۳۱۴متهم را دستگیر کرده است.

با دستگیری این متهمان ۲۴هزارمیلیارد ریال مالیات به بیت‌المال بازگشت. به گزارش خبرنگار جام‌جم، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در حاشیه همایش روسای این پلیس تخصصی در جمع خبرنگاران گفت: از یک طرف جنگ ترکیبی و همه‌جانبه دشمن علیه نظام را داریم و از سوی دیگر گستره ماموریت و مسئولیت پلیس امنیت اقتصادی را در مقابله با این جنگ شاهد هستیم. وی با بیان این‌که تلاش داریم هم‌افزایی و هماهنگی ویژه‌ای را در سال1402 بین پلیس امنیت اقتصادی و سازمان مالیاتی ایجاد کنیم، گفت: از آنجا که در سال آینده مالیات افزایش پیدا می‌کند پیش‌بینی می‌کنیم برخی افراد بخواهند فرارهای مالیاتی داشته باشند که به کمک سازمان مالیاتی و دستگاه قضایی قرار است با این افراد برخورد شود‌.
رحیمی گفت: پرونده‌های تشکیل‌شده در حوزه مبارزه با فرار مالیاتی بالغ بر 214 پرونده بوده است، همچنین 314 متهم فرار مالیاتی شناسایی و دستگیر شدند و بالغ بر 24هزارمیلیارد ریال مالیات به بیت‌المال بازگردانده شده است. وی پیش‌بینی، پیشگیری، کنترل، شناسایی، مقابله و کشف را از اهم مأموریت‌های پلیس امنیت اقتصادی به‌منظور مقابله با فعالیت‌های سوء و جرایم اقتصادی در سطح محلی، ملی و منطقه‌ای برشمرد و افزود: ارتقای توان و آمادگی عملیاتی و اطلاعاتی از طریق توسعه اشراف و تسلط اطلاعاتی در حوزه امنیت اقتصادی، توسعه و تکمیل استقرار فراجا در مبادی رسمی گمرک و هوشمندسازی این پلیس از دیگر برنامه‌های ماست.
رحیمی همچنین به تشریح عملکرد پلیس امنیت اقتصادی فراجا در مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت و عنوان کرد: افزایش 27درصدی ارزش پرونده‌های کشف‌شده، افزایش 34درصدی ارزش ریالی پرونده‌های مهم، افزایش 59درصدی تعداد پرونده‌های مهم و افزایش 13درصدی توقیف خودروهای شوتی ازجمله دستاوردهای ما در این حوزه است. وی در تشریح اقدامات پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی یادآور شد: افزایش 76درصدی ارزش ریالی کشفیات فرار مالیاتی، افزایش 19درصدی ارزش ریالی کشفیات احتکار کالاهای اساسی، افزایش 59درصدی کشفیات پرونده‌های زمین‌خواری و افزایش 29درصدی کشفیات جرایم پولشویی از دیگر دستاوردهای پلیس امنیت اقتصادی است و از دیگر سو، رحیمی از تداوم اجرای طرح‌های عملیاتی پلیس امنیت اقتصادی به‌صورت سراسری، منطقه‌ای و استانی با اولویت انهدام شبکه‌های سازمان‌یافته قاچاق و جرایم اقتصادی خبر داد.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم به انهدام شبکه بزرگ قاچاق سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: «در یک ماه گذشته یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های قاچاق سوخت در کشور را منهدم کردیم. اعضای این باند با ردیابی‌های پلیسی در تهران بزرگ، لرستان، سمنان، قم و خوزستان شناسایی شدند. ارزش ریالی این پرونده ۸۴۰میلیارد تومان و میزان قاچاق سوخت بیش از ۴۶میلیون لیتر بود. در حوزه فرار مالیاتی نیز یک شرکت ۱۰هزارمیلیارد ریال فرار مالیاتی داشت که این مبلغ برگردانده شد.»
محمد رضوانی‌فر، رئیس سازمان گمرک کشور هم در حاشیه این همایش در پاسخ به طرح‌های مقابله‌ای با قاچاق موادمخدر و انسان گفت: «آمار کشفیات در حوزه موادمخدر و قاچاق انسان در سال‌جاری رشدی ۱۵۵درصدی دارد. در 11ماه امسال بیش از ۱۱هزار پرونده قاچاق در گمرکات کشور تشکیل شده و مبارزه با قاچاقچیان با جدیت و قاطعیت دنبال می‌شود.»
وی با اشاره به استفاده از دستگاه‌های آشکارساز یا همان ایکس‌ری اظهار داشت: «برای به‌کارگیری دستگاه‌های آشکارساز از توانمندی وزارت‌دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم. هر‌کدام از این دستگاه‌ها صدمیلیارد تومان ارزش دارد. نمی‌توان فقط از بودجه دولتی استفاده کرد و فرصت خوبی است که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. ما با کمک دوستان انتظامی و امنیتی جا را در پایانه‌های مرزی مشخص می‌کنیم. سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی دستگاه آشکارساز را مستقر می‌کند و با یک قرارداد بلندمدت از اسکن خودروها در مدت 3ــ2سال هزینه‌ای که کرده را به دست می‌آورد و بعد سود می‌کند. درحال‌حاضر با توجه به حجم صادرات و واردات نیاز به دستگاه‌های اسکن بیشتری داریم.»