آشنایی ملت‌های عدالتخواه با رهبر انقلاب

آشنایی ملت‌های عدالتخواه با رهبر انقلاب

پیام حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به ملت‌های اسپانیولی‌زبان همزمان با رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات دوران مبارزات رهبر انقلاب با عنوان «سلول شماره ‌۱۴» در کاراکاس، منتشر شد.

در رابطه با اهمیت این رخداد نکات زیر می‌تواند قابل توجه باشد.

۱- رونمایی از نسخه اسپانیولی این کتاب، در کنار برپایی نمایشگاه فرهنگ دوستی ایران و ونزوئلا، مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی و فرهنگی در ایران، ونزوئلا و کشورهای دوست در آمریکای لاتین قرار گرفته ‌است. این رخداد در زمانی صورت می‌گیرد که ارتباطات سیاسی و فرهنگی ایران و ونزوئلا عمیق‌تر شده و اشتراکات استقلال‌طلبانه ایران و بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی، باعث تسریع در روند مناسبات شده است. اکثر کشورهای این منطقه در زمره آن دسته از کشورهای مسیحی هستند که پیوستگی دین و سیاست را پذیرفته‌اند و به همین دلیل به‌رغم حمایت آمریکا و غرب از جریان‌های وابسته، شاهد استحکام و ثبات دولت‌های مستقل و افزایش آنها در آمریکای جنوبی و مرکزی هستیم.  الهیات آزادیبخش برگرفته از آموزه‌های مسیحیت، در طول مبارزات استقلال‌طلبانه مردم آمریکای لاتین، به یک الگوی موفق برای تداوم مقاومت در برابر استعمار تبدیل شد و امروز نیز چراغ راهی برای حفظ استقلال و مبارزه با زیاده‌خواهی‌های استکبار است. در عین‌حال، از سال‌ها قبل مراودات فرهنگی ایران با آمریکای لاتین در مسیر هم‌افزایی قرار گرفته و طرفین به‌واسطه نگاه عمیق خود نسبت به مقولات فرهنگی و گفتمانی، بر اهمیت و ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های فرهنگی اذعان داشته‌اند.

2- پیام صمیمانه رهبر معظم انقلاب به مردم آمریکای لاتین در معرفی کتاب سلول شماره ۱۴ که بخش مهمی از دوران زندان ایشان در زمان مبارزات ضد‌استکباری و ضد‌استبدادی ملت ایران است، زمینه‌های آشنایی بیشتر مردم آمریکای لاتین با ملت ایران و اهداف عدالت‌خواهانه آنها را فراهم کرده و موجب هم‌افزایی فرهنگی می‌شود. نگارش این پیام نشان می‌دهد که رهبری، دنیا را یک خانواده انسانی می‌دانند که لازم است از مسیر فرهنگ و به‌خصوص کتاب با یکدیگر بیش ‌از پیش آشنا شده و شریک غم و شادی یکدیگر باشند. این پیام دوستانه همچنین به‌عنوان پشتوانه‌ای محکم برای روابط ایران با کشورهای مترقی آمریکای لاتین بوده و آنها را به تلاش بیشتر برای تحکیم مناسبات ترغیب می‌کند.

3- کتاب سلول شماره ۱۴ در قالب بازگو کردن خاطرات، مخاطب را با حوادث دوران مبارزه با رژیم دست‌نشانده آمریکا و زمینه‌سازی برای پیروزی انقلاب اسلامی آشنا می‌کند. این کتاب در عین جذابیت، یکی از گویاترین اسنادی است که گوشه‌ای از تاریخ رژیم استبدادی پهلوی در ایران و همچنین مبارزات علمای اسلام برای مقابله با بی‌عدالتی را نشان داده و خوانندگان را با سیر رویدادهایی که هر زندانی در دوره پهلوی از دستگیری تا آزادی داشته، آشنا می‌کند. انتشار این کتاب می‌تواند بهترین هدیه از سوی مردم ایران برای ملت‌های آمریکای لاتین ازجمله ونزوئلا باشد و همکاری و هم‌افزایی فرهنگی کشورهای دوست را در سطوح دولتی و مردمی رقم بزند.

محسن پاک‌آیین | تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل