بازگشت ثبات و آرامش منطقه‌ای در سایه ایران و عربستان

فعالان سیاسی و حزبی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» مطرح کردند

بازگشت ثبات و آرامش منطقه‌ای در سایه ایران و عربستان

بعد از یک دوره کدورت سیاسی میان تهران و ریاض با ابتکار چین، ایران و عربستان موافقت خود را با تجدید روابط و گشودن دفاتر دیپلماتیک آغاز کردند و این حرکت نوید‌بخش، فصلی جدید در تحولات منطقه است. اتفاقی که البته مورد استقبال بسیاری از کشورهای غرب آسیا قرار گرفت و سرآغازی برای ترتیبات جدید سیاسی و امنیتی در منطقه شد.

کارشناسان سیاسی و فعالان حزبی در گفت‌و‌گو با جام‌جم بر این نکته تاکید کردند که شروع این حرکت، گام مثبتی برای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل است و شکستی برای ناتوی ضد‌ایرانی محسوب می‌شود و تعمیق و تحکیم آن، زمینه روابطی پایدار میان تهران و ریاض را فراهم می‌آورد. 

اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی 
تاثیر مثبت توافق بر اقتصاد و بازار 

حرکت‌های جدیدی در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی رخ داد که باعث امیدواری مردم به بهبود شرایط در کشور شد. در حوزه داخلی صدور فرمان عفو رهبری باعث افزایش امید و نشاط اجتماعی شد و در عرصه خارجی هم موضوع توافق میان ایران و عربستان فضای آشفته اقتصادی را آرام کرد. طبعا اگر این توافق تداوم پیدا کند و دو طرف زمینه تحکیم را فراهم آورند، منطقه هم امنیت و ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. گذشته از این بازار اقتصاد و سرمایه هم آرام خواهد شد. طی هفته‌های گذشته شاهد افزایش بی‌رویه قیمت دلار بودیم اما بعد از انتشار خبر توافق تهران و ریاض، نرخ دلار روند کاهشی پیدا کرد و بازار واکنش مثبت نشان داد. 

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب 
تهران و ریاض تعاملات‌شان را  بسط‌دهند

ارتباط با همسایگان و کشورهای همسایه به‌خصوص با همسایگان جنوبی بدون برقراری رابطه با عربستان سعودی 
پا نمی‌گیرد. ما در دوره گذشته شاهد بودیم برخی رفتارها باعث بروز کدورت میان دو کشور شد و در دوره جدید باید تلاش کرد تا مدیریت خوبی در عرصه دیپلماتیک صورت گیرد. طبعا انتظار این است که ایران و عربستان در دوره تازه‌ای از تجدید روابط خود، تعاملات خود را در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بازرگانی بسط و گسترش دهند. طبیعی است که رعایت حسن‌همجواری و درک شرایط متقابل باعث گسترش فعالیت‌ها خواهد شد و آرامش را به منطقه باز‌می‌گرداند. 


غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی 
بسط روابط فرهنگی و اقتصادی

از ملزومات تداوم روابط سیاسی پایدار میان ایران و عربستان بسط تعاملات در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان دولت‌ها و ملت‌های دو کشور است. در این عرصه می‌توان از تجارب گذشته به‌ویژه اقداماتی که در دولت سازندگی صورت گرفته، بهره برد. مضاف بر این‌که حوزه فرهنگ هم عرصه مناسبی را برای بسط تعاملات دو کشور در بحث گردشگری تاریخی و پزشکی، مبادله کالاهای فرهنگی مثل مطبوعات،‌ فیلم، نمایشنامه، موسیقی و ارتباطات علمی و دانشگاهی مهیا می‌کند. این نکته را هم باید توجه داشت مصلحت دو کشور آن است که به‌جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و اختلافی بر نقاط مشترک تاکید و به این واسطه منافع ملی خود را تامین کنند. 

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی 
عربستان، واقعیات منطقه را بپذیرد

تحکیم و تعمیق روابط میان ایران و عربستان مستلزم پایبندی به متن توافق است. نکته دیگر آن‌که تاثیرپذیری از متغیر بیرونی و کشورهایی که مخالف توافق هستند، حتما بر آینده روابط تهران و ریاض اثر خواهد گذاشت؛ از این رو باید مراقب این مسأله بود. همچنین باید واقعیت‌های موجود در حوزه منطقه به‌ویژه کشورهای مثل یمن و لبنان را پذیرفت. به نظر می‌رسد با توجه به سیر تحولات، محمد بن سلمان به این درک رسیده که آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند منافع عربستان را در منطقه تامین کند و از چنین قدرتی برخوردار نیست، از همین رو در رویکرد جدید نسبت به موضوع برقراری تعامل با ایران تمایل نشان داد. اگر عربستان این حقیقت را پذیرا باشد، یقینا ایران خواستار ادامه همکاری است.

کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام
حرکت در مسیر عزت، حکمت و مصلحت

ایران و عربستان دو کشور قدرتمند اسلامی هستند که اگر با هم تعامل و همکاری داشته باشند منافع، ثمرات و برکات زیادی عاید جهان اسلام خواهدشد. البته لازمه تحکیم روابط، توجه به پیش‌نیازهایی است؛ نکته اول، سیاست‌های کلی دستگاه دیپلماسی از سوی نظام تنظیم و از سوی وزارت خارجه عملیاتی می‌شود. بنابراین رفتار برخی گروه‌ها نباید بر فرآیند روابط دو کشور تاثیر بگذارد. نکته دوم، تصحیح رویکردهای اشتباه در منطقه از سوی عربستان است. نکته سوم هم این‌که باید متوجه دخالت‌های برخی کشورهای فرامنطقه‌ای مثل آمریکا بود و در یک کلام حرکت در مسیر عزت،‌ حکمت و مصلحت زمینه برای پایداری روابط تهران و ریاض را فراهم خواهدآورد. 

پرویز سروری، نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی 
تداوم سیاست مقاومت و عقلانیت

توافق ایران و عربستان نظام سلطه و غرب را در تنگنا قرار داد و تلاش‌شان را برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ناکام گذاشت. سیاست خارجی دولت سیزدهم با در پیش گرفتن سیاست اقتدار، عقلانیت و مقاومت در مسیر تعامل با کشورهای همسایه گام برداشت و این حرکت نویدبخش حل بسیاری از مشکلات منطقه‌ای از جمله بحران یمن خواهدبود. امروز کشورهای منطقه دریافته‌اند اتکای به آمریکا عامل صلح در منطقه نیست و باعث جنگ و تباهی می‌شود و تعاملات بین کشورهای همسایه کلید حل مشکلات غرب آسیا خواهدبود. بنابراین در صورت تدوام سیاست اقتدار، عقلانیت و مقاومت،  ایران روابط پایداری را با کشورهای منطقه برقرار خواهدکرد.