نقشه راه ایران و بلاروس برای آینده متفاوت

نقشه راه ایران و بلاروس برای آینده متفاوت

سیدابراهیم رئیسی روز گذشته پس از مراسم استقبال رسمی از رئیس‌‌جمهور بلاروس در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران و انجام گفت‌و‌گوهای دوجانبه در نشست خبری مشترک با همتای بلاروسی خود گفت: روابط ایران و بلاروس در این ۳۰سال وجود داشته و در دولت سیزدهم این روابط بیشتر شده است.

رئیس‌جمهور اراده دو کشور را در توسعه روابط در همه حوزه‌ها عنوان کرد و گفت که شرایط تجاری و اقتصادی امروز ما با گذشته قابل قیاس نیست. 
رئیسی این را هم گفت که هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالف‌اند و این راهی است که هم تحریم‌ها خنثی می‌شود و از طرفی توجه به ظرفیت خوب بین کشورهای مستقل به پیشرفت ملت‌ها و دولت‌ها منجر خواهد شد. 
وی با بیان این‌که امروز توافقات خوبی‌ در زمینه‌های صنعت‌، معدن، تجارت، کشاورزی و راه بین دو کشور به امضا رسید، ابراز امیدواری کرد که امضای این اسناد گام‌هایی در جهت توسعه روابط بین دو کشور باشد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما مصمم هستیم روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با بلاروس را افزایش دهیم؛ در این ارتباط مذاکرات خیلی خوب و ثمربخشی با رئیس‌جمهور بلاروس داشتیم و به نظر می‌رسد می‌توانیم در قالب سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا نیز همکاری‌های خیلی خوبی داشته باشیم.  رئیسی با ابراز امیدواری به این‌که توسعه روابط تهران و مینسک با توجه به منافع مشترک به همکاری بین‌المللی منجر شود، گفت: اراده دو کشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست. این روابط در گذشته وجود داشته اما پس از تشکیل این دولت، روابط بیشتر شده و الان شرایط ما با گذشته قابل مقایسه نیست. رئیس‌جمهور در پایان باردیگر به رئیس‌جمهور بلاروس و هیات عالی‌رتبه همراه خوشامد گفت و اظهار امیدواری کرد که این سفر گام بلندی برای توسعه روابط دو کشور باشد. به گزارش جام‌جم، ایران و بلاروس در حضور روسای جمهور دو کشور نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی و فرهنگی را هم به امضا رساندند.

توافق مکتوب با  آمریکا برای تبادل زندانیان
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز (دوشنبه)۲۲اسفند در آخرین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال ۱۴۰۱ ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
توافق مکتوب ایران و آمریکا یکی از موضوعات پرسؤال توافق با آمریکا درباره تبادل زندانیان دو کشور بود که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ پرسشی در‌خصوص اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و ادعای آمریکا مبنی بر این‌که چنین توافقی وجود ندارد و خوشبین بودن به توافق با آمریکا، اظهار کرد: در مورد موضوع زندانیان، وزیر خارجه به این موضوع اشاره کرد و من بعد از واکنش تعجب‌برانگیز طرف‌ آمریکایی در این خصوص توضیحات تکمیلی دادم.کنعانی اضافه کرد: برای ما آنچه حائز‌اهمیت است، این‌که روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتهی شود. ایران بارها و بارها تأکید کرده و در عمل هم نشان داده که به دیپلماسی به‌عنوان بهترین مسیر برای حل‌وفصل اختلافات و رفع مشکلات اعتقاد راسخ و عملی دارد و در مسیر عمل هم پایبندی خودش را نشان داده است.
این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا، گفت‌وگوها و مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه داشته و دارد. در برخی موضوعات از‌جمله زندانیان قبلا به توافق رسیدیم و در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت که از‌سوی نماینده رسمی دولت آمریکا نیز امضا شد. طرف آمریکایی در یک مرحله پذیرفت که این موضوع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع‌تحریم‌ها انجام شود و مبادله صورت گیرد و در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.
وی ادامه داد: سؤال من از طرف آمریکایی این است که آیا آمریکا در خلأ روی این موضوع کار می‌کند یا از طریق واسطه‌ها؟ در مذاکرات رفع تحریم‌ها، دیپلماسی فعال است و واسطه‌ها فعال هستند. آیا مشکلات آمریکا به موضوعات داخلی آمریکا و رقابت‌های درونی برمی‌گردد.