افزایش 32درصدی کشت خشخاش در افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان کرد:

افزایش 32درصدی کشت خشخاش در افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر صبح دیروز در شصت و ششمین نشست سالانه کمیسیون مواد مخدر که در مقر سازمان ملل متحد در وین برگزار شد، گفت: بر اساس گزارش دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد افیونی ۳۲ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این پیش‌سازهای شیمیایی به تجارتی دوسویه تبدیل شده است، طوری‌که به صورت فزاینده‌ از کشورهای صنعتی به افغانستان که هیچ مصرف قانونی ندارد، قاچاق و در تولید هروئین، مرفین و متامفتامین به کار گرفته می‌شود. این تهدیدی جدی برای جامعه بین‌المللی است که ابتدا کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همجوار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، دکتر اسکندر مؤمنی افزود: جمهوری اسلامی ایران، در خط مقدم این مبارزه جهانی، با هجمه بزرگ قاچاق موادمخدر و جرایم مرتبط با آن از قبیل تروریسم، قاچاق انسان، سیل مهاجران غیرقانونی و تحرکات مسلحانه از منشأ افغانستان روبه‌روست که خسارات مالی و انسانی فراوانی را به ایران تحمیل می‌کند. در این رابطه، میلیاردها دلار به جای صرف برنامه‌های توسعه پایدار کشور، در مبارزه با معضل جهانی موادمخدر مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: در همین رابطه ایران در سال ۲۰۲۲ موفق شد حدود ۷۱۶ تن انواع موادمخدر و روان‌گردان، شامل ۵۴۰ تن تریاک، ۷۶ تن حشیش، ۳۰ تن هروئین و مرفین و ۳۰ تن متامفتامین (شیشه) کشف کند. این دستاورد با شهادت تعدادی از نیروهای فداکار پلیس مبارزه با موادمخدر حاصل شده است.
مؤمنی تصریح کرد: با هدف پیشبرد راهبرد متوازن از سوی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲، نرخ ابتلای مصرف‌کنندگان مواد به بیماری‌های واگیر همچون ایدز و هپاتیت، کاهش یافته و نرخ شیوع مصرف در بخش‌های مختلف کشور ثابت  یا روند نزولی نشان می‌دهد.همچنین مصرف‌کنندگان مواد در سراسر کشور به شیوه‌های مختلف درمانی دسترسی دارند. 
دبیرکل ستاد با اشاره به این که ۹۰درصد برنامه‌های کاهش آسیب توسط سمن‌ها، انجام می‌شود یادآورشد: یکی دیگر از اقدامات نوآورانه جمهوری اسلامی ایران، حمایت و بسترسازی برای مشارکت خیرین و فعالان اجتماعی در کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و درمان و توانمندسازی معتادان با تأسیس تشکلی با عنوان مجمع خیرین یاریگران زندگی و نیز حمایت از اشتغال آسیب‌دیدگان اعتیاد در قالب اجرای طرح پایدارسازی شغلی و تأمین بخشی از هزینه بیمه سهم کارفرماست.
وی گفت: معتقدیم اسناد و کنوانسیون‌های بین‌المللی موادمخدر طراحی شده‌اند تا پاسخگوی مسائل بین‌المللی در حوزه موادمخدر باشند و هرگونه تفسیر با هدف قانونی‌سازی یا جرم‌زدایی از تجارت غیرقانونی موادمخدر تهدیدی جدی برای امنیت کشورها به شمار می‌رود. لذا جمهوری اسلامی ایران با جدیت از جایگاه کمیسیون موادمخدر به‌عنوان نهاد اصلی سیاست‌گذاری سازمان ملل متحد در عرصه کنترل موادمخدر و نیز نقش INCB در تسهیل دسترسی قانونی به نیازهای علمی و پزشکی و مقابله با انحراف پیش‌سازها و مواد شیمیایی، حمایت می‌کند.
وی افزود: با توجه به اهمیت مبارزه با معضل جهانی موادمخدر و ضرورت ارائه کمک‌ها به کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای متأثر از موادمخدر براساس قطعنامه‌های این کمیسیون، جای آن دارد تا اعضای جامعه بین‌المللی و نیز ارگان‌های ذی‌ربط سازمان ملل متحد، نسبت به ارائه کمک‌ها به این دسته از کشورها توجه لازم را به عمل آورند.
مؤمنی در خاتمه تأکید کرد که به رغم اقدامات چشم‌گیر و دستاوردهای موفق که شرح آن داده شد، در کمال تأسف، این همکاری‌ها به دلیل برخوردهای گزینشی و سیاسی و نیز تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه برخی کشورها، با موانع و چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است؛ که جای دارد از جامعه بین‌المللی بخواهم به‌طور مؤثر از برنامه مشارکت کشوری بین ایران و UNODC برای سال‌های ۲۰۲۶- ۲۰۲۳ حمایت شود.