برخورد آمریکا و روسیه در آسمان

برخورد آمریکا و روسیه در آسمان

در ادامه درگیری‌ها و تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن، سقوط یک پهپاد آمریکایی بر اثر برخورد با جنگنده روسی، باعث کلیدخوردن فصل جدیدی از تنش‌ها میان دو کشور شده‌است. آن طور که مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا ادعا کرده، یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه به یک پهپاد ام‌کیو ۹ ریپر آمریکایی بر فراز دریای سیاه برخورد کرد، که باعث سقوط این پهپاد در آب‌های بین‌المللی شد.

بر اساس این گزارش، دو جنگنده سوخوی ۲۷ روسیه، پهپاد آمریکا را در شرایطی که فرماندهی اروپای آمریکا آن را «نا امن و غیرحرفه‌ای» خواند، رهگیری کردند.این مرکز اعلام کرد در این اتفاق که صبح روز سه‌شنبه رخ داده‌است، یکی از جنگنده‌‌های روسیه به پروانه پهپاد آمریکایی برخورد کرد. سپس نیروهای آمریکا تصمیم گرفتند پهپاد را در آب‌های بین‌المللی فرود بیاورند. این بیانیه مشخص نمی‌کند که این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده  یا خیر.در این بیانیه مشخص نشده  آیا آمریکا پهپاد خود را بازیابی خواهدکرد یا خیر. اگر این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده‌باشد، بازیابی آن دشوار است زیرا به دلیل بسته‌شدن تنگه بسفر از سوی ترکیه، آمریکا نمی‌تواند کشتی‌های جنگی را به دریای سیاه ارسال کند.
در این بیانیه ادعا شده‌  که هواپیمای روسیه علاوه بر برخورد با پهپاد آمریکا، سوخت خود را روی آن ریخته و به شیوه‌ای بی‌پروا و غیرحرفه‌ای در مقابل آن پرواز کرده‌است.
ژنرال جیمز بی هکر، فرمانده مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا گفت: «پهپاد ما در حال انجام عملیات معمولی در حریم هوایی بین‌المللی بود که توسط یک هواپیمای روسی رهگیری شده و مورد اصابت قرار گرفت. این برخورد منجر به سقوط و از دست دادن کامل پهپاد شد. در واقع، این اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای روس‌ها تقریبا باعث سقوط هر دو هواپیما شد.»
سخنگوی پنتاگون نیز گفته پهپاد ام کیو ۹ توانایی مسلح شدن را دارد اما هنگام وقوع این حادثه در حال انجام یک ماموریت اطلاعاتی و شناسایی در آب‌های بین‌المللی بود و پنتاگون درباره مسلح بودن این پهپاد اظهار نظر نخواهدکرد.
او توضیح داد دو فروند جنگنده سوخوی ۲۷ حدود ۴۰ دقیقه با این پهپاد پرواز کردند و قبل از برخورد، هیچ ارتباط رادیویی میان آمریکا و روسیه در خصوص این پهپاد وجود نداشت.
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن نیز گفت: گرچه موارد دیگری از رهگیری پهپادهای آمریکایی از سوی جنگنده‌های روسیه وجود داشته‌است، اما این مورد «ناامن و غیرحرفه‌ای» بود. بنابراین، از این نظر، این حادثه منحصر به فرد است.
     
​​​​​​​احضار سفیر روسیه

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته با روس‌ها مستقیما در سطوح عالی ارتباط برقرار کرده‌ایم تا به رهگیری غیرحرفه‌ای و ناایمن پهپاد آمریکایی توسط جنگنده روسیه اعتراض شدید خود را اعلام کنیم. 
سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن ادمه داد: در خصوص این حادثه، سفیر روسیه را احضار کردیم.