تلاش برای ارسال جنگنده به کی‌یف

تلاش برای ارسال جنگنده به کی‌یف

رایزنی‌های ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین برای دریافت جنگنده از کشورهای غربی ادامه دارد و به نظر می‌رسد این رایزنی‌ها در حال نتیجه‌دادن است.

در حالی که چند روز قبل وزیر دفاع اوکراین نسبت به دستیابی سریع این کشور به جنگنده‌های غربی اظهار ناامیدی کرده بود دیروز نشریه پولیتیکو گزارش کرد که گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه، فشار بر پنتاگون را برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین افزایش داده‌اند.
براساس نامه‌ای که به لوید آستین وزیر دفاع ارسال شد، هشت‌سناتور با بیان این که جنگ میان روسیه و اوکراین اکنون در مقطعی حساس است، استدلال کرده‌اند جنگنده‌های اف-۱۶ می‌تواند در برابر مسکو، دست بالا را به کی‌یف بدهد.
این گروه از نمایندگان سنا با اشاره به گفت‌وگوی سران و مقام‌های آمریکا، اوکراین و کشورهای خارجی برای حمایت از کی‌یف در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه گذشته، خاطرنشان کردند که واشنگتن باید تحویل اف-۱۶ به اوکراین را به صورت جدی در نظر داشته باشد. موضوعی که به گفته این سناتورها می‌تواند یک تغییر بازی در میدان جنگ باشد. گفته می‌شود این نامه را سناتور دموکرات مارک کلی تنظیم کرده است.
تلاش‌های دو حزبی برای متقاعدکردن دولت جو بایدن با‌هدف ارسال اف-۱۶ به اوکراین از ماه گذشته و پس از برگزاری نشست امنیتی مونیخ شدت گرفته است. اما مقام‌های ارشد غیرنظامی از جمله شخص بایدن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گویند که در میدان جنگ اوکراین نیاز مبرمی به این جنگنده‌ها وجود ندارد.
در همین حال، ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان گفت کشورش می‌تواند برای نشان‌دادن گام بعدی حمایت کشورهای متحد کی‌یف از اوکراین، طی چهار تا ۶ هفته آینده جت‌های جنگنده میگ-۲۹ خود را در اختیار این 
کشور قرار دهد.

انفجار نورد استریم، اقدام‌تروریستی در سطح دولتی

 پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی گفت توطئه انفجار سپتامبر سال گذشته میلادی در خط لوله‌های انتقال گاز نورد استریم در دریای بالتیک در سطح دولتی طراحی شده و این ادعا که کار یک گروه حامی اوکراین بوده کاملا مهمل است.
به گزارش رویترز، مسکو پیش از این انفجارهایی را که در سپتامبر 2022 خط لوله‌های نورد استریم 1 و 2 را در کف دریای بالتیک هدف گرفت، اقدام تروریستی بین‌المللی خواند. دانمارک، آلمان و سوئد ادعا کردند تحقیقاتی را درباره این انفجارها به اجرا در آورده‌اند اما مسکو تاکید کرد از ابعاد این تحقیقات مطلع نشده است.پوتین در مصاحبه با کانال یک تلویزیون روسیه گفت: «ما از مقام‌های دانمارکی تقاضا کردیم یا با یکدیگر همکاری کنیم یا یک گروه از کارشناسان و متخصصان بین‌المللی را تشکیل دهیم. همان‌طور که قبلا گفتم، پاسخ آنها مبهم بود. خیلی ساده بگویم پاسخی داده نشد. آنها گفتند که ما باید منتظر بمانیم.»

اختلاف جمهوریخواهان درباره حمایت از اوکراین
لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مخالفت با اظهارات فرماندار هم حزبی خود، نسبت به آنچه بی‌اعتنایی واشنگتن به اوکراین خواند، هشدار داد و مدعی شد اگر پوتین در این جنگ پیروز شود، درگیری‌های بیشتری در راه خواهد بود.
به گزارش تارنمای هیل، هشدار این سناتور آمریکایی در واکنش به اظهارات ران دسانتیس، فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا درباره این که جنگ اوکراین نباید جزو منافع ملی اصلی آمریکا باشد، مطرح شده است.گراهام با انتشار توییتی مدعی شد: اگر پوتین در جنگ اوکراین شکست بخورد، اوضاع جهان به سمت مثبتی تغییر می‌کند. اگر او پیروز شود و غرب بار دیگر مانند گذشته تسلیم شود، درگیری‌های بیشتری در راه خواهد بود.این سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی افزود: وقتی پای پوتین در میان است یا باید اکنون تاوان آن را بپردازید یا بعدها خواهید پرداخت.