حریم امن دوست

نگاه به سریالی درباره زندگی امام رضا(ع)

حریم امن دوست

برای ما عاشقان ائمه‌معصومین تماشای زندگی آنان از دریچه تلویزیون همان حلاوت شنیدن قصه‌های‌شان در دوران کودکی از زبان مادر را دارد و شاید بیشتر. چون تصویر می‌تواند قاب‌های به‌یادماندنی را مقابل چشمانت ترسیم و با هنر کارگردان و بازیگر برای همیشه در خاطرات ثبت کند.

یکی از قصه‌هایی که با هنر مهدی فخیم‌زاده و گروهی از هنرپیشگان نامدار برای همیشه در ذهن مخاطبان اواخر دهه 70 تلویزیون و پس از آن به یادگار ماند، زندگی امام رضا‌(ع) است. امامی که برای ما ایرانیان حرمش، حریم امنی است که می‌توان با بار سنگین غم مجاورش شد و سبکبال بازگشت.
تقریبا 23سال پیش بود که شبکه یک سریال تلویزیونی «ولایت عشق» اثر مهدی فخیم‌زاده را روانه آنتن کرد. این مجموعه با موضوع زندگی ستاره هشتم آسمان ولایت و امامت پخش شد، سریالی که هجرت امام‌رضا(ع) از مدینه به مشهد و توطئه‌های مأمون را ــ که سرانجام منجر به شهادت این امام بزرگوار شد ـ روایت می‌کند.
فخیم‌زاده برای ساخت این مجموعه سراغ هنرمندان پیشکسوت و جوان رفت. فرخ نعمتی بدون نمایش چهره و با هاله نور نقش علی‌بن‌موسی‌(ع) را به‌عهده داشت. محمد صادقی نقش مامون، اکبر زنجانپور نقش فضل‌بن سهل، دانیال حکیمی نقش عمروبن رجا، بیژن امکانیان نقش ابن عقیل، فریماه فرجامی نقش زبیده، عنایت بخشی نقش عیسی جلودی یکی از جلادان بنی‌عباس، فخرالدین صدیق‌شریف نقش دعبل‌خزاعی را در این سریال نقش‌آفرینی کردند. 
این کارگردان در کنار روایت قصه زندگی امام رضا(ع)، لحظات روحانی بسیاری را در این اثر خلق کرد. لحظاتی که توام با موسیقی و نوای دلنشین محمد اصفهانی شد و هر سکانس از این مجموعه را برای مخاطبان تماشایی کرده بود. 
هنگام پخش سریال مخاطبان بسیار کنجکاو بودند که کدام‌یک از بازیگران نقش امام رضا(ع) را بازی کرده که فقط صدایش را می‌شنوند، زیرا حتی هنگام پخش از بازیگر نقش امام رضا(ع) عکس و مصاحبه‌ای منتشر نشد. 
می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های متمایز سریال ولایت عشق صدای بم و گیرای فرخ نعمتی بود که کنجکاوی‌ها را بیشتر کرد. او کلمات را بسیار زیبا ادا می‌کرد و همین باعث شده بود که به دل مردم بنشیند. حتی این محبوبیت سال‌ها ادامه داشت و با این‌که فرخ نعمتی، بازیگر پیشکسوت است و نقش‌های بسیاری را هنرمندانه بازی کرد باعث شد تا سال‌ها مردم او را با نام صدای نقش امام رضا(ع) در سریال ولایت عشق بشناسند. ولایت عشق که این شب‌ها از شبکه یک پخش می‌شود یادآور خاطرات خوب مردم از این سریال است و هنوز هم بعد از گذشت بیش از 20 سال مخاطبان بسیاری دارد.   ساخت این اثر 30 قسمتی دو‌سال‌و‌نیم به طول انجامید. قسمت‌های ابتدایی سریال به مرگ هارون، جنگ دو برادر و خلافت مأمون و 15 قسمت میانی سریال درباره چگونگی تحمیل ولایت‌عهدی مأمون به امام رضا(ع) و سه قسمت پایانی درباره حرکت مأمون به سوی بغداد و شهادت امام‌ رضا(ع) است. 
درمجموع فخیم‌زاده برای ساخت این سریال به جزئی‌ترین اتفاقات هم توجه کرده بود و یک اثر خوش‌ساخت و تماشایی را ساخته بود. یکی از صحنه‌های ماندگار این سریال، مراسم نماز باران است که می‌توان گفت جزو سکانس‌های درخشان این اثر محسوب می‌شود که فخیم‌زاده برای ضبط این سکانس از 3000هنرور استفاده کرد.

مهدی رضایی | گروه رسانه