برنامه‌های رادیو در سوگ رحلت

برنامه‌های رادیو در سوگ رحلت

همزمان با فرارسیدن سالگرد جانسوز ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام‌خمینی(ره) و قیام 15خرداد شبکه‌های رادیویی با تولید و پخش برنامه‌های متنوع این ایام را گرامی می‌دارند.

تولید مستند زندگی امام‌خمینی(ره)، انعکاس مراسم حرم امام‌خمینی(ره) و پخش زنده سخنرانی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) بخش‌هایی از ویژه‌برنامه «روح‌ا...» از رادیو تهران است.
روح‌ا... در قالب گفت‌وگو و مستند به مناسبت 14خرداد، از ساعت 9 و 30 دقیقه تا 12 و 30 دقیقه روی آنتن رادیو تهران می‌رود. ازجمله بخش‌های این ویژه‌برنامه، تولید مستند زندگی امام‌خمینی(ره) از زمان شروع مبارزه ایشان با حکومت پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی و پرداختن به متن وصیت‌نامه ایشان است. تولید مستند حکومت اسلامی در اندیشه امام، گفت‌وگو درباره تازه‌های نشر، مصاحبه با افراد انقلابی به‌عنوان نقش اصلی ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شخصیت‌شان در منظر جهانی و الگوبرداری به‌عنوان رهبری مقتدر و تاثیرگذار در انقلاب‌های دنیاست.
انعکاس مراسم حرم امام‌خمینی(ره) و پخش زنده سخنرانی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) همراه با گزارشگر مستقر در حرم و ارتباط با مرکز خمین از مراسم ویژه در بیت تاریخی امام از بخش‌های دیگر این ویژه‌برنامه خواهد بود. 
قیام خونین 15خرداد، از ویژه‌برنامه «میدان 15خرداد» شبکه رادیویی تهران ساعت 9 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه تقدیم مخاطبان می‌شود. این برنامه نگاهی دارد به سیل خروشان کشاورزان غیور و کفن‌پوش ورامین، دهقانان کن و مردم جماران که به‌سوی تهران سرازیر شدند. 
ویژه‌برنامه‌های روح‌ا...، پابه‌پای‌آفتاب، بهار بیداری، تیغ‌ها‌وستیغ‌ها و طلیعه آزادی یکشنبه و دوشنبه از رادیوفرهنگ پخش می‌شوند.
«پابه‌پای‌آفتاب» به‌صورت زنده از ساعت 10 ضمن پوشش مراسم مرقد امام‌خمینی(ره) درباره اندیشه حضرت امام(ره) به‌عنوان بیدارگر ملت‌های اسلامی و تاثیر اندیشه امام بر ملت‌های منطقه گفت‌وگو خواهد شد. رادیواقتصاد هم در سالروز رحلت ‌امام(ره) و در برنامه «شاخص» به بررسی دیدگاه‌های امام راحل، از بعد اقتصادی می‌پردازد.ویژه‌برنامه «عروج» به مناسبت 14خرداد، مستندی نمایشی است که از بخش‌های کارشناسی و نمایش «روزهای پرخاطره» تشکیل شده است. عروج از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 11 و 30 دقیقه به تهیه‌کنندگی محسن جواهری، نویسندگی سهیلا خدادادی و گویندگی پیمان قریب شنیده می‌شود. گزارش از حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) توسط آتناسادات محمدپناه و بخش مستند «روایت زندگی امام » از دیگر بخش‌های این برنامه است.
ویژه‌برنامه «به یاد مرشد» در این روزها با هدف تبیین اندیشه‌های امام‌راحل به‌خصوص برای جامعه ورزش تقدیم مخاطبین خواهد شد. به یاد مرشد روزهای ۱۴ و ۱۵ خردادماه از ساعت ۱۰ به مدت ۱۲۰ دقیقه از آنتن رادیو ورزش روی موج FM ردیف ۹۲ مگاهرتز پخش خواهد شد.
همزمان با فرارسیدن سالروز ارتحال امام‌خمینی(ره) رادیوجوان با چهار ویژه‌برنامه به تبیین ابعاد مختلف شخصیت امام‌خمینی(ره) و حادثه قیام خونین 15خرداد خواهد پرداخت.
شبکه رادیویی صبا در برنامه‌هایی با عنوان‌های صبح ارادت، تهیه یک گزارش، در جست‌وجوی آفتاب، ساده و صمیمی، نواهنگ، روایت رهبری و ... به گرامیداشت این روز و سالگرد قیام ۱۵خرداد می‌پردازد.
ویژه‌برنامه زنده «صبح ارادت» روزهای یکشنبه و دوشنبه ساعت 6 و 30 دقیقه صبح با رویکرد گرامیداشت سالروز رحلت رهبر انقلاب و قیام 15 خرداد تقدیم مخاطبان می‌شود. «نواهنگ» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که به‌صورت زنده و با پخش ترانه‌ها و تصنیف‌هایی به مناسبت سالروز ارتحال امام(ره) و قیام ۱۵خرداد به گرامیداشت این روزها می‌پردازد.ویژه‌برنامه «نیمه‌خرداد» با موضوع بررسی شاخص‌ها و معیارهای خط حضرت امام‌خمینی(ره)، از 13 تا 15 خرداد ساعت 9 از رادیومعارف شنیده می‌شود.
با توجه به ساختار شبکه رادیویی پیام تمامی بخش‌های این شبکه 40درصد مطالب به موضوع سالروز رحلت حضرت امام‌خمینی(ره) و قیام 15 خرداد اختصاص دارد که همراه با موسیقی متناسب با فضای سنگین آن روز تهیه و پخش می‌شود. «پیام نیمه خرداد» برنامه‌های کوتاه در مورد انتصاب حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران است. مجید امجدی‌فرد، تهیه‌کننده نیز برنامه‌هایی کوتاه در مورد آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل تهیه کرده است.