دوگانه‌ای تماشایی در آمین

دوگانه‌ای تماشایی در آمین

پخش مجموعه‌های پلیسی از جمله کارهایی است که تلویزیون در چند سال گذشته بیش از پیش به آن توجه کرده است. ژانری با مخاطبان زیاد که توانسته بسیاری را به سمت تلویزیون بکشاند. مجموعه آمین را هم باید از جمله همین موارد دانست که با خلق قصه‌ای خاص، مجموعه‌ای به یادماندنی را تقدیم مخاطبان کرد.

مجموعه آمین اولین بار در هفته نیروی انتظامی از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد. کاری که زامیاد سعدوندیان آن را نوشته و جواد نوروزبیگی تهیه کرده بود. این مجموعه در دو فاز تولید شده است. فاز اول این مجموعه توسط منوچهر هادی کارگردانی شد که به دلیل مشکلات مالی پروژه متوقف شد. پس از وقفه‌ای سه ماهه و از آنجا که منوچهر هادی مشغول ساخت فیلم سینمایی خود بود، با تغییر کارگردان، تصویربرداری فاز دوم به کارگردانی بهرنگ توفیقی انجام شد و ساخت مجموعه به پایان رسید. اما قصه کلی این مجموعه، مربوط به سرهنگ سلیم با نقش‌آفرینی داریوش فرهنگ بود که فرمانده تیم ویژه آمین، مسئول رسیدگی به پروژه مجرم و خلافکار فراری، همایون تمدن (کاظم بلوچی) است که در سال قبل از آن در یک عملیات گروگان‌گیری برادر سرهنگ را به شهادت رسانده بود. پلیس با کشف کانتینر حامل مواد مخدر به ردی از همایون می‌رسد و همزمان فرزند همایون، یاشا تمدن (شاهرخ استخری) برای مراسم سالگرد مرگ همسرش مریم نوین وارد ایران می‌شود و مأموران علاوه بر بررسی سرنخ کانتینر، وی را نیز جهت رسیدن به همایون تحت نظر می‌گیرند. این روایت کلی، قصه آمین را شکل می‌دهد.
نکته قابل توجه در این مجموعه، روایت همزمان یک قصه درام به همراه قصه‌ای پلیسی است که باعث می‌شود دوگانه‌ای جذاب برای مخاطبان فراهم کند. در عین حال، ریتم تند برخی اتفاق‌ها در این مجموعه، باعث شده مخاطب با شتاب آن همراه شود و هیجان لازم را دریافت کند. نکته قابل توجه دیگر درباره این مجموعه گزینش درست بازیگران است. یک گروه از بازیگران که تجربه کارهای پلیسی را دارند در کنار بازیگران تازه این ژانر قرار دارند و همین باعث شده حس درست و دقیقی به مخاطب القا شود. ترفندی که برخی معتقدند در کارگردانی و تهیه این مجموعه رعایت شده و باید آن را قابل توجه دانست. بازی افرادی مثل داریوش فرهنگ در کنار کاظم بلوچی که همیشه گودمن و بدمن فیلم‌های پلیسی هستند و مقابل هم قرار می‌گیرند، یک دوگانه خاص برای تماشاچی خلق کرده است. بازی امین حیایی و مجید واشقانی هم توانسته یک بازی پلیسی واقعی را در قاب تصویر به نمایش بگذارد. البته باید به این مساله هم اشاره کرد که حضور هادی ساعی قهرمان ورزشی به عنوان یکی از بازیگران اصلی، آن جدیت قصه پلیسی که برای این مجموعه‌ها لازم است را ایجاد کرده. همزمان حضور بازیگرانی مثل آشا محرابی، شهرزاد کمال‌زاده یا بهناز جعفری، باعث القای بار دراماتیک به تماشاگر شده است. آمین ترکیبی از یک قصه پلیسی و دراماتیک است که شاید پیش از این نمونه‌های کمتری از آن دیده ‌بودیم. قصه‌ای که به زوایای پنهان زندگی نیروهای پلیس می‌پردازد تا تصویر واضح‌تری از بحران‌های آنها ارائه کند. آمین اولین بار در سال 94 روی آنتن رفت و این روزها در شبکه تماشا بازپخش می‌شود. این مجموعه در۲۰ قسمت 45 ‌دقیقه‌ای در اداره کل مرکز امور نمایشی سیما(سیمافیلم) و با مشارکت نیروی انتظامی تولید ‌شده است. داریوش فرهنگ، امین حیایی، کاظم بلوچی، هادی ساعی، بهناز جعفری، آشا محرابی، سودابه بیضایی، شاهرخ استخری، نیما رئیسی، شهرزاد کمال‌زاده، خاطره حاتمی، مهدی محرابی، یوسف تیموری و مهرناز مهر‌آراء از بازیگران اصلی این سریال هستند.

سپیده اشرفی | گروه رسانه