تنفس در هوای فناوری

«جام‌جم» از موفقیت پژوهشگران ایرانی در تولید دستگاه‌های تصفیه هوا با فناوری پلاسما گزارش می‌دهد

تنفس در هوای فناوری

دستگاه‌‎های تصفیه هوا از محصولات فناورانه دنیای امروز ما هستند؛ محصولی که شاید 10سال پیش فکر نمی‌کردیم روزی به آن نیاز داشته باشیم. افزایش آلودگی‎ هوا و بیشتر شدن آلرژی‌های تنفسی و بیماری‌‎های ویروسی همه‌‎گیر باعث شد نیاز به این دستگاه‌‎ها برای محیط‌های اداری و پررفت‌وآمد بیش از همیشه احساس شود.

اگر روند آلودگی هوا به همین ترتیب پیش رود، تصفیه هوای بیمارستان‌‎ها، مراکز درمانی، اداره‎های پررفت‎و‎آمد و مکان‌‎هایی که مراجع زیادی در شبانه‌‎روز دارند دیگر با دستگاه‎های تهویه هوای معمولی امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین منظور امروزه فناوری‎های نوینی در جهان توسعه یافته تا هوای آلوده به عوامل بیماری‎زا را هم تصفیه کند. محققان ایرانی تلاش کردند با بررسی دقیق این فناوری‎های جدید، دستگاه‌‎های تصفیه هوایی بسازند که برای خانه و محیط‎‌های درمانی کاربردی باشد. ایده محوری یکی از شرکت‎های دانش‌‎بنیان فعال در این زمینه، استفاده از کاربردهای مختلف فناوری پلاسما در حوزه تصفیه هوا است. در گفت‌و‎گو با رضا‌محصل، مدیرعامل این شرکت دانش‌‎بنیان مستقر در پارک علم‌‎و‎فناوری کاشان به نحوه استفاده از پلاسما در فرآیند تصفیه هوا و چگونگی توسعه این محصول ایرانی پرداخته‌ایم.  

آلاینده‌‎‌های زیادی می‎توانند باعث آلودگی هوا شوند، برخی از آنها عوامل بیماری‎زایی مثل ویروس‌ها، باکتری‌ها، کپک و قارچ هستند و برخی دیگر آلودگی‎هایی مثل گردوغبار و گرده گل‎ها و آلاینده‎های ناشی از سوخت‌های فسیلی. دستگاه‎های تصفیه هوا متناسب محیطی که قرار است در آن نصب شوند برای تصفیه یک یا چند دسته از این آلودگی‎ها طراحی و ساخته می‎شوند.  
   
آلودگی هوا، جرقه‌ای برای ایده اولیه
گروهی از دانشجویان رشته نانوفناوری دانشگاه کاشان از دوره‎ای که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‎‌کردند به فناوری‎‌های رایج دنیا برای تصفیه هوا علاقه‎مند شدند و با تاسیس شرکت دانش‌‎بنیانی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند. به گفته رضا محصل، مدیرعامل این شرکت دانش‎بنیان، افزایش آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران باعث شد آنها به‎طور جدی‌تری برای ساخت دستگاه‌های تصفیه هوا اقدام کنند. مدتی مطالعه و تحقیق درباره نمونه‎های خارجی و سازوکارشان باعث شد به طرح اولیه خوبی برای ساخت دستگاهی ایرانی برسند. آنها در مسیر توسعه فعالیت‎شان به سرمایه‎گذار نیاز داشتند که در جریان آشنایی‌‎شان با مجموعه نانو استارت‌آپ ستاد نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به جذب سرمایه شدند.   
 
‌معضلات استفاده ازن و لامپ فرابنفش
تا پیش از این‎که از پلاسما برای ضدعفونی محیط استفاده شود، روش‌های دیگری برای این کار‌به‌کار می‎رفت که عمدتا اثرات نامطلوبی در سلامت انسان داشت. محصل در این‎باره می‎گوید: «ضدعفونی معمولا با کمک روش‎هایی مثل ازن و لامپ فرابنفش انجام می‎شد اما هر یک از این موارد چالش‎هایی دارد که باعث می‎شود برای همه محیط‎ها قابل استفاده نباشد. برای مثال الکل که برای ضدعفونی سطوح به کار می‎رود برای ضدعفونی کردن هوا کارایی ندارد.» 
او با اشاره به این که وقتی بخواهیم هم تصفیه و هم ضدعفونی را انجام بدهیم نیاز به فناوری داریم، ادامه می‌‎دهد: «ازن از گازهایی است که برای ضدعفونی به کار می‌‎رود اما باعث اکسید برخی قطعات می‎شود و مقادیر زیاد آن برای محیط‌‌زیست و سلامت انسان ضرر دارد.  لامپ فرابنفش هم برای ضدعفونی کردن نیاز به تابش در محیط دارد اما مسأله این است که پرتوهای این لامپ می‎تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد. علاوه بر این در اتاق‎های عمل، درحین جراحی دستگاه روشن باشد در حالی که درباره لامپ فرابنفش چنین امکانی وجود ندارد.» او می‌‎افزاید: «همین موضوع باعث شد ما به فکر استفاده از فناوری دیگری بیفتیم و آن هم کمک گرفتن از پلاسما برای ضدعفونی بود.»
   
ضدعفونی با پلاسما، چطور و چگونه؟
پلاسما همان رعد و برق است که به‌عنوان حالت چهارم ماده آن را می‌‏شناسیم‌. اگر به ماده‎ای که جامد است، حرارت و انرژی بدهیم به مایع تبدیل می‎شود و اگر به همان مایع دوباره انرژی و حرارت بدهیم به گاز تبدیل می‎شود و در نهایت گاز تحت انرژی بیشتر به حالت پلاسما در می‌‎آید که اتم‎ها در آن دارای بار الکتریکی شده و به یون یعنی ذرات باردار (بار مثبت و منفی) تبدیل می‌شود.‌ محصل، روش کار دستگاه ضدعفونی‎کننده را این‎طور شرح می‎دهد: «برق شهر 220 ولت است. داخل فیلتر پلاسمای هوا را از اختلاف ولتاژ حدود 10هزار ولت عبور می‌دهیم و این مشابه همان رعد‎و‎برق است که به تمام ذرات هوا برخورد کرده و باعث از بین رفتن آلودگی‎ها می‎‌شود.  به این ترتیب هوایی که از دستگاه بیرون می‎آید به واسطه وجود یون‎های مثبت و منفی پلاسما به هر جا که برسد آن سطح را ضدعفونی می‎‌کند.» او ‌ادامه می‌دهد: ‌«پلاسما در دستگاه‌های خانگی، یخچال‎ها و دستگاه‎های عفونی بیمارستانی مورد استفاده قرار می‎گیرد. باید بتوان حجم آن را کنترل کرد، چون اگر بیش از حد مشخصی باشد، بهره‌‎وری کافی را نخواهد داشت، ضمن این‌که این فرآیند در ادامه، مقداری ازن تولید خواهد کرد که برای سلامت مضر است. کنترل حجم و بار الکتریکی که در هوا آزاد می‌شود، کار پیچیده‌‎ای است.» 

چالش راه‌‎اندازی استارت‌آپ برای دانشجویان 
تحصیل و کارآفرینی یا آغاز فعالیت اقتصادی به‎طور همزمان برای بسیاری از محققان و دانشجویان ایرانی کاری دشوار و پیچیده است. علتش هم این است که نه دانشگاه‎‏ها فعالیت اقتصادی دانشجو را می‎پذیرند و نه سازوکار مناسب کارآفرینی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود دارد. محصل، این موضوع را دغدغه اصلی فعالیت‎های کارآفرینی خود می‏داند و می‏‌گوید: «این موضوع برای من و همکارانم که همگی دانشجو هستیم، چالش‎های جدی ایجاد کرده است. در حالی که اگر حمایت و زیرساخت مناسب برای تحصیل و راه‎اندازی استارت‌آپ مرتبط با رشته وجود ‎داشت، دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌‎‌توانستند کسب‎و‎کار تخصصی مدنظرشان را راه بیندازند. درحال‌حاضر اما دانشجو با مسائلی مثل نداشتن خوابگاه در ترم‎های بالاتر یا در دوره مرخصی مواجه می‌‎شود که این مسأله می‌‎تواند هم فعالیت علمی او را دچار مشکل کند هم در روند تحصیلش دردسرساز شود.» 

کاربرد اصلی ضدعفونی با پلاسما  کجاست؟

محصل یکی از مهم‎ترین کاربردهای استفاده از پلاسما در ضدعفونی محیط را مربوط به کارخانه‏‌های لبنیات و مواد غذایی می‎داند که هم به تهویه هوا نیاز دارند هم باید از وجود میکروارگانیسم‌‎ها در محیط جلوگیری کنند. او با اشاره به پایین بودن قیمت دستگاه نسبت به نمونه‎های خارجی می‎گوید: «قیمت دستگاه‎های خارجی مشابه که اغلب ساخت کشور فرانسه هستند حدود هفت تا هشت برابر قیمت نمونه ایرانی است. در حال حاضر حمل‌‎و‎نقل و نصب با شرکت خود ماست و به صورت رایگان انجام می‌شود.» 
وی در توضیح مزیت شرکتش نسبت به دیگر شرکت‎هایی که از پلاسما برای این کار استفاده می‎‌کنند، می‎‌گوید: «در ایران شرکت‎های مختلفی هستند که این کار را انجام می‎دهند اما تفاوت آنها با کار ما این است که این شرکت‎ها می‌کوشند ازن تولید شده را تا جای ممکن کاهش دهند اما دستگاه‎‏های ضدعفونی‎کننده ما کلا ازن تولید نمی‎کند ضمن این که فیلتر دستگاه، مادام‌العمر است و نیاز به تعویض ندارد.» 
وی درخصوص کاربردهای متنوع دستگاه ضدعفونی هوا می‌‏افزاید:‌ «فضاهای اداری، آسانسورها و سرویس‎‌های بهداشتی در طول روز محل رفت‎و‎آمد افراد زیادی است و معمولا مملو از انواع آلودگی‏‌هاست که این دستگاه می‎تواند همه این آلودگی‌ها را از بین ببرد. همچنین افرادی که به‌دلیل سابقه آسم، آلرژی و حساسیت‎های فصلی باید از گرده‌‎ها، پرزها و غبار دوری کنند، می‎‌توانند با کمک این دستگاه در خانه احساس راحتی کنند، زیرا بسیاری از این ذرات از منافذ بسیار کوچک وارد فضای خانه می‎‌شوند.» 

مریم ملی - گروه دانش و سلامت