نسخه Pdf

«روبه راه» کربلا

گپ‌وگفت با محمد بخشایش، تهیه‌کننده رادیو

«روبه راه» کربلا

شبکه رادیویی تهران امسال با استقرار واحد سیار خود در کربلای معلی با پخش ویژه‌برنامه «روبه راه» در ایام ماه محرم و اربعین حسینی با زوار و جاماندگان پیاده‌روی اربعین، همراه و همدل شد. به همین مناسبت با محمد بخشایش، تهیه‌کننده این برنامه به گپ‌و‌گفت نشستیم.

چرا عنوان «روبه راه» را برای برنامه جدیدتان انتخاب کردید؟ 
 «روبه راه»، برنامه‌ای است درباره کسانی که به راه عاشقی امام حسین(ع) رو کردند و نیت‌شان این بود که در این مسیر قدم بردارند. برنامه‌ای که در محرم و صفر، به همنوایی با حس و حال معنوی مردم در سفر روحانی پیاده‌روی اربعین پرداخت.

 گویا استودیوی این برنامه در کربلا برپا شده است؟
بله، شبکه رادیویی تهران امسال تصمیم گرفت با استقرار واحد سیار خود در کربلای معلی با برپایی یک استودیو رادیویی به صورت زنده حال‌و‌هوای اربعین در کربلا و زائران را منعکس کند. ما حتی در ایام ماه محرم این حسینیه رادیویی را در عراق برپا کردیم.

باتوجه به این‌که در کربلا مستقر هستید برای این‌که برنامه بیشتر شنیده شود و مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند، چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
در سرزمین عراق مداحی‌ها، مراسم، نواها و نجواها، متفاوت از سرزمین ماست، یعنی قطعه‌های مداحی که منتشر و خوانده می‌شود حال‌و‌هوای دیگری دارد، گر‌چه کسانی که عربی هم بلد نیستند اما ارتباط خوب و خاصی با برنامه برقرار می‌کنند، چون کمتر در روزهای محرم و از رادیو و تلویزیون شنیده می‌شود. یکی از کارهایی که در این برنامه انجام شد این بود که قطعه‌های شنیدنی را جدا کردیم، خود این قطعه‌ها خاطرات قشنگی را از اربعین و زیارت تداعی می‌کرد. قدم زدن در آن فضا و شنیدن این مداحی‌ها، حال‌و‌هوای وصف‌نشدنی به برنامه بخشید. ضمن این‌که یک‌سری صحبت‌ها به زبان عربی، از جمله دعوت زائران به نذری و چای هم پخش می‌شود؛ ما این صحبت‌ها را با گویش‌های مختلف مردم عراق تهیه و تدارک دیدیم.
 
با توجه به این‌که مدت زیادی در کربلا بودید به چشم آنچه را دیدید، روایت کنید؟
هر چه بود عاشقی بود، به دلیل همین ارادت و عشق به آقا اباعبدا... الحسین(ع)، زائران کمتر اذیت می‌شدند. آنچه به یادگار ماند، خاطرات فراموش‌نشدنی این شکوه و عظمت حضور مردم در پیاده‌روی اربعین بود که سال‌ها می‌توان درباره آن صحبت کرد.

مریم کریمی - روزنامه نگار
ضمیمه چار دیواری