لزوم تجهیز صداوسیما در جنگ رسانه‌ای

چندنظر و چندمقایسه درباره بودجه رسانه ملی

لزوم تجهیز صداوسیما در جنگ رسانه‌ای

به‌تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال۱۴۰۳کل کشور، بودجه صداوسیما را ۲۴همت تعیین کردند.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بررسی این مصوبه اعلام کرد:با تغییراتی که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه اعمال کرده، بودجه صداوسیما و قوه قضاییه نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش یافته است. به‌تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال۱۴۰۳کل کشور، بودجه صداوسیما را ۲۴همت تعیین کردند. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بررسی این مصوبه اعلام کرد:با تغییراتی که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه اعمال کرده، بودجه صداوسیما و قوه قضاییه نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش یافته است. در پی انتشار این خبر، برخی نقدهایی را نسبت به افزایش بودجه صداوسیما در لایجه بودجه مطرح می‌کنند که مقابل این نظرها، بسیاری باور دارند با کمی تعمق و بررسی در رسالت‌های رسانه‌ملی، محل‌های هزینه این اعتبارات، همچنین مقایسه بودجه مذکور با دیگر رسانه‌های بزرگ دنیا، افزایش مطرح شده دور از منطق نیست. 
 
نقش رسانه‌ملی در بسیج مردم
همان‌طور که بیان شد هر سال در زمان بررسی لایحه بودجه، رقم‌های تعیین شده برای برخی نهادها و سازمان‌های خاص ازجمله صداوسیما بحث‌برانگیز است. به‌تازگی بودجه ۲۴ همتی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند در حالی که دولت با افزایش ۲۰درصدی حقوق مزدبگیران مخالفت کرده و معتقد است تغییر ۱۸درصد افزایش حقوق به ۲۰درصد از سوی نمایندگان مجلس موجب کسری بودجه می‌شود و پذیرفتنی نیست. جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در پاسخ به این‌که چرا به‌رغم این‌که صداوسیما از طریق تبلیغات درآمد دارد، بودجه آن هر سال افزایش پیدا می‌کند اما افزایش حقوق کارمندان و کارگران متناسب با میزان تورم نیست به دید‌بان ایران گفت:افزایش بودجه سازمان‌هایی مانند صداوسیما و برخی نهادها بیشتر در حوزه زیرساخت است. افزون بر این، ما در یک جنگ رسانه‌ای قرار داریم و باید صداوسیما را تقویت کنیم. منابعی که به صداوسیما اختصاص می‌دهیم، بسیار محدود است درحالی که کار سنگین و هزینه‌آوری دارند. از این رو می‌کوشیم به صداوسیما و برخی دستگاه‌های امنیتی و نظامی کمک ویژه داشته باشیم.کوچکی نژاد در پاسخ به این‌که آیا عملکرد صداوسیما در مقایسه با میزان بودجه‌اش، قابل قبول است یا خیر به دیدبان ایران گفت: صداوسیما به عنوان یک رسانه‌ملی در بسیج مردم نقش دارد. اکنون در بحث انتخابات صداوسیما تلاش می‌کند و به‌صورت فنی ورود کرده تا مشارکت مردم را بالا ببرد.کوچکی‌نژاد ادامه داد: در مقابل رسانه‌های بیگانه که مدام به تحریم انتخابات می‌پردازند، ضروری است که صداوسیما در این جنگ رسانه‌ای مجهز باشد و به باور من عملکرد خوبی هم داشته است.
 
مقایسه بودجه صداوسیما با بی‌بی‌سی
در اظهارنظری دیگر محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درخصوص بودجه صداوسیما و مقایسه آن با دیگر بنگاه‌های رسانه‌ای بیان کرده است: بر اساس اطلاعات صورت مالی منتهی به مارس 2023، مجموع هزینه‌های عملیاتی گروه بی‌بی‌سی از مارس 2022 تا مارس 2023 حدود پنج میلیارد و 957میلیون پوند (معادل هفت میلیارد و 375 میلیون دلار) بوده است. حتی اگر قیمت دلار را 40هزار تومان در نظر بگیریم، می‌شود حدود 300هزار میلیارد تومان. مقایسه کنید با بودجه رسانه‌ملی!»
 
ارقام تأمل‌برانگیز
اشاره شد که کل بودجه صداوسیما در سال 1403از سوی مجلس 24هزار میلیارد تومان تعیین شد. در ادامه با در نظر گرفتن این بودجه، مقایسه‌ای را میان هزینه‌کرد مخاطبان برای دسترسی به رسانه‌ملی با هزینه‌ای که مردم دیگر کشورها برای دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی می‌پردازند، داشتیم. همچنین در مرزهای داخلی نیز هزینه دسترسی مخاطبان به سکوهای شبکه نمایش خانگی را نسبت به تماشای رسانه‌ملی آورده‌ایم که همه نشان از لزوم تعیین بودجه سنگین برای صداوسیما دارد. حقیقت نخست، رایگان بودن رادیو و تلویزیون در ایران است اما همان‌گونه که اطلاع دارید در اکثر کشورها تماشای شبکه‌های تلویزیونی نیاز به پرداخت هزینه‌های بالا دارد. از منظر دیگر با بررسی بودجه سال‌جاری صداوسیما (8000 میلیارد تومان) می‌توانیم محاسبه کنیم که سهم هر ایرانی از بودجه امسال رسانه‌ملی 94هزار تومان در یک سال است. در بودجه سال آینده صداوسیما که 24هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده هم سهم هر ایرانی 282هزار تومان در یک سال است که رقم‌های سنگینی نیست. کافی است این رقم را با هزینه اشتراک یک سکوی شبکه نمایش‌خانگی در سال مقایسه کنید که رقمی حدود یک میلیون و 200 تومان برای مخاطبان است. 
 
محل هزینه اعتبار مازاد بر رشد سنواتی بودجه 
افزایش اعتبارات صداوسیما بر اساس حکم برنامه هفتم توسعه است که مورد توافق دولت و مجلس قرار گرفت. بر این اساس صداوسیما موظف است اعتبار افزوده شده که مازاد بر رشد سنواتی بودجه را برای پیشبرد وظایفی که در برنامه هفتم توسعه برای آن تعیین شده، هزینه کند. حالا سوال این است که صداوسیما اعتبار مازاد بر رشد سنواتی بودجه را دقیقا کجا هزینه می‌کند؟ در پاسخ باید گفت وظایف صداوسیما در طول پنج سال شامل این موارد است: «تولید حداقل 1100قسمت سریال‌های ملی، حداقل 2920قسمت سریال پویانمایی، 365قسمت مستند، 52 قسمت مستند ویژه، 1460 قسمت برنامه شاخص، 1600 قسمت سریال استانی، 11هزار و 200 قسمت پویانمایی استانی، 370قسمت تله فیلم؛ 1460 قسمت برنامه کودک، نوجوان و جوان؛ هفت سریال ویژه کودکان و نوجوانان.»قطعا با مرور این وظایف سنگین که صرفا آمار و ارقام نیستند و به لحاظ کیفی نیز باید در سطح مطلوب قرار داشته باشند، فضای اظهار نظر بر پایه حق و حقیقت برای منتقدان میزان افزایش بودجه صداوسیما در سال 1403روشن‌تر خواهد شد و به جواب درخوری خواهند رسید. 

صداو سیما اعتبار مازاد بر رشد سنواتی بودجه را کجا هزینه می کند؟

وظایف صدا وسیما درطول 5 سال 

سریال های ملی              حداقل 1100 قسمت
سریال های پویا نمایی       حداقل 2920 قسمت
مستند                         365قسمت
مستند ویژه                 52قسمت 
برنامه  شاخص             1460قسمت
سریال استانی               1600قسمت
پویا نمایی استانی         11 هزار و 200 قسمت
تله فیلم  استانی           370 قسمت
برنامه کودک و نوجوان    1460قسمت
سریال های ویژه کودکان    7 سریال

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور بودجه صدا و سیما  را 24  همت تعیین کردند.صدا و سیما موظف است اعتبار افزوده‌شده مازاد بر رشد سنواتی بودجه را برای پیشبرد وظایفی که در برنامه هفتم توسعه برای آن تعیین شده هزینه کند 

اشتراک سالانه یک سکوی شبکه خانگی بیشتر از سهم هر ایرانی در بودجه رسانه ملی

کل بودجه سازمان صدا و سیما درسال 1403 از سوی مجلس 24 هزار میلیارد تومان تعیین شد 
رایگان بودن رادیو  و تلویزیون در ایران 
پولی بودن شبکه‌های تلویزیونی دراکثر کشورها
بودجه سال جاری سازمان صدا و سیما8000میلیارد تومان  
سهم هر ایرانی از بودجه امسال رسانه ملی 94‌هزار تومان در یک سال 
بودجه 1403سازمان صدا و سیما در سال آینده 24هزار میلیارد تومان
سهم هر ایرانی از بودجه 24 هزار میلیارد تومانی 282هزار تومان در یک سال 
هزینه اشتراک یک سکوی شبکه خانگی میانگین یک میلیون و200هزار تومان درسال