عقبگرد 8ساله در واشنگتن

عقبگرد 8ساله در واشنگتن

پس از انتشار مقاله‌ای به قلم سیندی آدامز در نیویورک‌پست که احتمال نامزدی میشل اوباما برای حزب دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری را مطرح کرد، شایعات دراین‌باره در محافل سیاسی مورد بحث قرار گرفته است.

راجر جی‌استون، مشاور ترامپ نیز پیش‌بینی مشابهی دراین‌باره داشته واین احتمال را مطرح کرده است که دموکرات‌ها با عبور از بایدن، سراغ همسر باراک اوباما بروند؛ زنی سیاهپوست که هشت سال بانوی اول آمریکا بود.او پیش از انتخابات مقدماتی در ایالت آیووا که با پیروزی ترامپ همراه بود، در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق)نوشت: «همان‌طور که ازبیش از دو سال قبل پیش‌بینی کرده بودم، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۴ آمریکا، میشل اوباما نامزد حزب دموکرات‌ها خواهد بود.»
مگن کلی، مجری پیشین فاکس‌نیوز نیز در پادکست خود به این موضوع پرداخت و گفت که به نظر او «میشل اوباما نسبت به جو بایدن استعداد سیاسی بیشتری دارد.»
پیش از این گمان می‌رفت دموکرات‌ها با اطمینان از شکست بایدن مقابل ترامپ، سراغ کاملا هریس، معاون اول او بروند اما انفعال سیاسی و عدم‌محبوبیت او باعث شده میشل اوباما به‌عنوان گزینه رقابت با ترامپ مطرح شود.دونالد ترامپ البته در رویارویی با بانوی اول بی‌تجربه نیست. او سال ۲۰۱۶ توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد. زنی که نه‌تنها هشت سال بانوی اول آمریکا بود، بلکه سابقه وزارت خارجه را نیز در کارنامه خود داشت، اما ترامپ موفق شد از سد او بگذرد.دونالد ترامپ این روزها در حال رقابت با یک زن دیگر هم هست. نیکی هیلی، رقیب جمهوریخواه اوست که البته شانس زیادی برای پیروزی ندارد.پیش‌بینی می‌شود میشل اوباما با تکیه بر محبوبیت همسر خود باراک اوباما به رقابت با ترامپ بپردازد، اما عدم تجربه اجرایی او احتمالا به نقطه‌ضعفش بدل خواهد شد.
فارغ از نتیجه چنین رقابتی، طرح نامزدی میشل اوباما دو واقعیت را در دل نهفته دارد. اول این‌که حتی دموکرات‌های حامی بایدن هم می‌دانند رئیس‌جمهور آمریکا شکست خورده است و هیچ شانسی برای پیروزی اودرانتخابات نوامبر۲۰۲۴ قائل نیستند.
دوم این‌که نامزدی احتمالی میشل اوباما نشان می‌دهد با همه ادعاهای دموکراتیک در آمریکا، حلقه نخبگان حاکم در این کشور به‌شدت بسته و خانوادگی است و دردودهه اخیر بین خانواده‌های بوش، کلینتون و حالا اوباما دست به دست شده. دیگر چهره‌های به‌قدرت‌رسیده در کاخ‌سفید نیز به‌نوعی به حلقه الیگارشی سرمایه‌داری متصل بوده و توانسته‌اند خود را مطرح کنند.به این ترتیب چه ترامپ جمهوریخواه پیروز رقابت انتخاباتی آبان‌ماه سال آتی شود، چه دموکراتی مانند میشل اوباما، واقعیت این است که بازنده بازی انتخابات در این کشور، دموکراسی است.