خانه‌تکانی کنید نه خودکشی

هشدار‌های مهم برای تمیزکاری‌های آخر سال

خانه‌تکانی کنید نه خودکشی

با نزدیک‌شدن به عید نوروز و سال جدید، خانه‌تکانی‌ها آغاز شده و هموطنان در این روزها مشغول تمیزکاری خانه‌های خود هستند. هرساله با آغاز فصل خانه‌تکانی شاهد افزایش حوادث سقوط از ارتفاع، مسمومیت با مواد شوینده، برق‌گرفتگی و شکستگی هستیم.

برای داشتن خانه‌تکانی امن و بدون حادثه گفت‌وگویی باجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران انجام دادیم که وی به شهروندان درباره خطرات مرگبار خانه‌تکانی هشدار داد.

سقوط مرگبار از نردبان
معمولاافراددرخانه‌های دارای کف سرامیکی ازنردبان برای تمیزکاری استفاده می‌کنند که اگر نردبان یک‌طرفه باشد،امکان سُر خوردن و سقوط بیشتر است. بهتر است از نردبان دوطرفه دارای پلاستیک استفاده کنیم تا ازسرخوردگی وسقوط جلوگیری شود. 

چگونه شیشه‌های بیرونی را تمیز کنیم
هرگونه آویزان‌شدن به لبه پنجره بدون داشتن سطح اتکا و طناب نجات، خطرناک است وفرد پس ازسقوط از ارتفاع دچارصدمات غیرقابل جبران و حتی مرگ می‌شود.  برای تمیز کردن شیشه‌های بیرونی و نمای ساختمان باید ازافراد متخصص استفاده شود.

خطر مسمومیت با مواد شوینده
وقتی چند مواد شوینده با یکدیگر مخلوط شود، گاز سمی تولید می‌کند که به چشم، پوست وریه آسیب می‌زند. به هیچ‌وجه مواد شوینده نباید با یکدیگر مخلوط شود. هنگام استفاده از مواد شوینده مطمئن شوید تهویه مناسب وجود دارد و از ماسک استفاده کنید. 

مراقب بچه‌ها باشید 
به‌دلیل حواس‌پرتی والدین هنگام خانه‌تکانی و شلوغ‌بودن محیط خانه، برخی کودکان از روی کنجکاوی وغفلت پدر و مادر به سمت مواد شوینده واجسام ریزرفته وآنها را می‌خورند که موجب مسمومیت یا خفگی کودک می‌شود به همین خاطر مراقب کودکان باشید. 

محدوده خطر برق گرفتگی 
برای تمیزکردن کلید و پریز به هیچ‌وجه نباید ازدستمال خیس یا نمداراستفاده شود؛ خیس‌بودن دستمال می‌تواند باعث برق‌گرفتگی شود و همچنین اگر سررشته‌ای از برق ندارید، هیچ‌وقت لوستر را باز  یا نصب نکنید.

مجید غمخوار - گروه حوادث