قیمت بنزین تغییر نکرد

قیمت بنزین تغییر نکرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش‌بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد. 

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به میانگین مصرف بنزین در چهارساله گذشته گفت: ما در طول چهار سال به‌طور متوسط 84 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کردیم که هم‌اکنون به 120 میلیون لیتر رسیده است. این موضوع باعث شده که در سال قبل با توجه به عدم تولید این میزان بنزین دو میلیارد دلار بنزین وارد کنیم. وی ادامه داد: در سال 1403، بنزین همان 1500تومان است و این در حالی است که در سال 1398 با همین بنزین 1500 تومان به هر عضو کمیته امداد 100 هزار تومان پرداخت می‌شد اما امسال با همان بنزین 1500 تومانی به هر عضو کمیته امداد حدود 900 هزار تومان پرداخت می‌کنیم. در سال 1398 حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌دادیم و این در حالی است که امسال حدود 180 هزار میلیارد تومان یارانه نان(حدود 9برابر) می‌دهیم. حاجی‌بابایی گفت: از طرفی سال 1398 از این محل به مردم حدود 45 هزار تومان یارانه می‌دادیم، در حالی که امسال حدود 400 هزار تومان یارانه پرداخت می‌کنیم که حدود 9 تا 10برابر است.وی ادامه داد: مشخص است که در چنین شرایطی و با زیاد شدن این فاصله‌ها، تورم داریم؛ بنابراین با این شرایط احتمالا در سال جاری حدود 300 هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت. این 300 همت نیز یا باید از بانک تأمین شود یا با استفاده از اوراق جبران شود که هر دو مضرات خود را خواهند داشت. 

تامین 1.8میلیارد دلار ارز در ۲۵ روز نخست امسال
علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا گفت: از ابتدای امسال تا ۲۵ فروردین یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز برای مصارف چهارگانه (کالا‌های اساسی واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات  ارز اشخاص  ارز‌های خدماتی) در مرکز مبادله ارز و طلا تامین شده است. البته نوع ارز‌ها متنوع بوده اما معادل دلاری آن حدود 1.8میلیارد دلار می‌شود.وی اضافه کرد: در این مدت ۳۹۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی شامل گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و دارو تامین شده که با نرخ حدود 28هزار و 500 تومان بوده است.مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا افزود: در ۲۵ روز نخست امسال برای نیاز‌های بازرگانی و واردات مواد اولیه، ابزارآلات و ماشین‌آلات ۹۲۰ میلیون دلار ارز با نرخ نیمایی تخصیص داده شد.به گفته وی، ۳۹۶ میلیون دلار ارز اشخاص (واردات از محل صادرات) و ۷۶ میلیون دلار هم ارز‌های خدماتی (سرفصل‌های ۶۳گانه همانند ارز دانشجویی و مسافری) در ۲۵ روز نخست امسال در مرکز مبادله ارز تامین شد.سعیدی درباره حراج سکه و شمش طلا گفت: طی سال گذشته ۱۶ جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا انجام شده که از این طریق ۲۰۸۵ کیلوگرم عرضه شده است. همچنین در جریان حراج‌های سکه طلا در مجموع ۱۱۰ هزار قطعه سکه شامل ۸۰ هزار ربع‌سکه، ۱۶ هزار نیم‌سکه و ۱۴ هزار قطعه تمام‌سکه به مشتریان تحویل داده شده است.