دوباره باران،دوباره سیل درجنوب کشور

بارش‌های سیل‌آسا 3کشته برجای گذاشت

دوباره باران،دوباره سیل درجنوب کشور

دومین اعلان وضعیت قرمز جوی درسال1403درحالی ازسوی سازمان هواشناسی برای پنج استان جنوبی‌ کشور صادرشدکه دستگاه‌های امدادی ازآمادگی کامل برای رویارویی با سیلاب و تلفات جانی و مادی آن برخوردار بودند. جاری شدن سیلاب در سیستان و بلوچستان سبب طغیان رودخانه‌های فصلی شده و خسارت سنگینی به راه‌های روستایی،مزارع کشاورزی،خانه‌های خشتی وگلی،تاسیسات وزیرساخت‌ها واردکرده است.

براساس اعلام هلال احمر، 7استان بوشهر، سیستان و بلوچستان،خراسان رضوی، فارس، کرمان و هرمزگان تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند. این تغییرات جوی شدید مختص ایران نبود وکشورهای همسایه پاکستان، افغانستان، عمان و دبی نیز از حوادث ناشی از تغییرات جوی متاثر شدند.بارش‌های عصر روز یکشنبه در استان سیستان و بلوچستان و سیلاب جاری‌شده به حدی بود که جان چهارنفر ازکارکنان راه‌آهن خاش- ایرانشهر راگرفت.بنابراعلام مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان، این کارکنان مجری قطعه شش راه‌آهن خاش - ایرانشهر بودند که به همراه 20 نفر دیگر ازاعضای این شرکت با یک دستگاه لودر در حال عبور از عرض جاده کوهستانی و سخت‌گذر بین ایرندگان و کارواندر بودند امابه دلیل حجم سیلاب، لودر واژگون شده و از مجموع سرنشینان، سه نفر جان خود را از دست دادند. درحالی‌که جست‌وجو برای یافتن نفر چهارم ادامه داشت، ساعتی بعد جسد آخرین قربانی نیز پیدا شد. 
در عسلویه بارش‌ها سه مصدوم داشت و در کیش نیز در اثر بارش شدید لحظه‌ای، سیلاب خانه‌ها و معابر عمومی را به تسخیر خود درآورد. قشم هم شرایط نامساعدی را تجربه‌ کرد به حدی‌که امکان عبور ومرور برای شهروندان وجود نداشت. مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان از آمادگی هشت پایگاه اورژانس 115این شبکه درسراسرجزیره قشم خبر داد وگفت همزمان با ورود سامانه ناپایدار جوی و دریایی و بارندگی‌های شدید در آماده‌باش‌کامل به‌سر می‌برند.
استان هرمزگان نیز از تاثیرات سیلاب در امان نماند. به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران این استان، با صدور هشدار قرمز برای جنوب‌ کشور و آغاز بارندگی در شهرستان‌های بندر لنگه، بستک، بندر خمیر، میناب، رودان و بشاگرد، تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با خسارات احتمالی در سطح استان در نظر گرفته شد که غیرحضوری شدن تمام مدارس استان و لغو مرخصی و ماموریت تمام ‌کارکنان دستگاه‌های اجرایی بود. ضمن این‌که تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات برای مقابله با خسارات احتمالی به شهرستان‌ها ارسال شده است. البته در برخی از شهرستان‌ها مانند بستک و غرب، قطعی موقت برق داشتیم که در حال رفع است و انسداد موقت دو مسیر جاسک و آب‌نمای گوهران به علت طغیان رودخانه نیز به‌زودی بازگشایی می‌شود.
بخشدار کهورستان هرمزگان اعلام کرد: بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی در بارندگی صبح دیروز، سطح آب از روی آبنمای در مسیر ارتباطی به دو روستا بالا آمده، در حال حاضر امکان تردد از این مسیر فراهم نیست و با فروکش آب و ایمن شدن مسیر، تردد از این جاده ازسر گرفته می‌شود.
محمدکرمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت تمام دستگاه‌های اجرایی آمادگی لازم را دارند. اگرچه مسئولان استانی تمهیداتی برای کاهش آسیب‌های ناشی از سیلاب درنظر گرفته‌اند، با این‌حال به‌دلیل نبود پل و ابنیه فنی، اکثر راه‌های روستایی خاکی و مسیر رودخانه‌ای بسته‌شده، هزاران نفر در پشت سیل هستند و سریال تکراری بسته شدن مسیرهای روستایی بعد از چهار دهه ادامه دارد.
در کرمان نیز سیلاب شرایط وخیمی را برای سه روستای جنوب این استان رقم زد. براساس اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان، روز گذشته سه روستا در شهرستان‌های جازموریان و منوجان به دلیل طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب تخلیه شد.
کشورهای پاکستان،افغانستان،عمان ودبی نیز درگیر حوادث ناشی ازجاری شدن سیلاب شدند.بارندگی‌های سه روز اخیر در افغانستان جان بیش از 50 نفر را گرفت‌ در پاکستان نیز رعد و برق و بارندگی شدید در سه روز گذشته، 49‌قربانی‌گرفت و ده‌ها خانه را ویران کرد. مقامات پاکستان در جنوب غرب این کشور وضعیت اضطراری اعلام کردند.
سیلاب کشور عمان را درنوردید و در اثر آن، 18نفرکشته شدندکه به گفته مقامات محلی 10نفرازقربانیان کودک هستند.بارش شدید و کم‌سابقه باران در مناطق مختلف امارات متحده عربی ازجمله دبی، جاری شدن سیلاب در معابر عمومی این کشور را به همراه داشت که موجب تعطیلی مدارس در 28 فروردین شد.