عطش حمله به رفح

عطش حمله به رفح

در روز‌های اخیر تمایل اسرائیلی‌ها برای حمله به رفح خیلی محسوس افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد به ساعت صفر عملیات در شهر رفح نزدیک شده‌ایم. در این بین درباره علت احساس نیاز شدید اسرائیلی‌ها برای حمله زمینی به رفح نیز می‌توان به چند مسأله اشاره کرد.برای نمونه عملیات نظامی اسرائیلی‌ها درنوارغزه بدون حمله به رفح و اطراف آن کامل نخواهد شد.

۲۱۳روز از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و این روز‌ها تحلیل و اظهارنظر‌های بیشتری درخصوص افزایش احتمال حمله زمینی اسرائیل به رفح منتشر می‌شود. در حدود یک هفته گذشته اسرائیلی‌ها تمرکز خود را بر منطقه رفح افزایش داده‌اند و حملات هوایی بیشتری را به این منطقه انجام می‌دهند. البته درگیری‌ها در اطراف رفح نیز بیشتر شده است. آن هم در شرایطی که حماس برای آتش بس اعلام آمادگی داشته است. برای نمونه اسرائیلی‌ها حمله‌ای به رفح داشتند و گروه‌های مقاومت فلسطین نیز دیروز حمله‌ای راکتی به گذرگاه کرم ابوسالم که محل تجمع کاروان نیرو‌های نظامی اسرائیل است، انجام دادند و سبب شد تاکنون اسرائیل کشته شدن چهار نظامی و زخمی شدن هشت نفر دیگر را تأیید کند. 
نکته دیگر این‌که اسرائیلی‌ها ادعا کرده‌اند حماس ۲۲گردان عملیاتی دارد و تاکنون ۱۸گردان آنها را از بین برده یا ضربات سختی به آنها وارد کرده ‌است. آن‌طور که اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند، چهار گردان حماس در رفح هستند و برای این‌که بتوانند به این گردان‌ها نیز ضربه جدی بزنند، باید وارد رفح شوند. به عبارت دیگر آنها تصور می‌کنند، اگر این گردان‌ها سالم بمانند، اسرائیلی‌ها نمی‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند. 
مسأله دیگری نیز که در این بین باید به آن توجه کرد، این نکته است که در حدود هفت ماه گذشته رژیم صهیونیستی نتوانسته رهبران اصلی حماس را که مقیم غزه هستند، پیدا یا ترور کند. در عین حال اسرائیلی‌ها نتوانسته‌اند اسیران خود را نیز از طریق عملیات نظامی آزاد کنند. به همین دلیل تصور می‌کنند رفح آخرین محلی است که می‌توانند ردی از رهبران حماس یا اسیران خود بیابند و به این شکل برای خود دستاوردی ایجاد کنند. 
افزون بر این موارد مسأله دیگر اهمیت سیاسی و نمادین حمله به رفح است، فراموش نکنیم که افکار عمومی جهان به‌شدت علیه جنایات و خشونت‌ورزی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تحریک شده و حمله به رفح برای افکار عمومی دنیا مهم است. برای نمونه می‌توان به اعتراضات دانشجویی در آمریکا اشاره کرد که این روز‌ها به کشور‌های دیگر نیز کشیده شده است. این مسأله سبب شده دولت‌های غربی ازجمله آمریکا فشار زیادی را در چند ماه اخیر برای جلوگیری از حمله به رفح به اسرائیل وارد کنند. در چنین شرایطی به‌دلیل مخالفت جهانی که علیه حمله به رفح شکل گرفته، اسرائیلی‌ها تصور می‌کنند اگر این کار را انجام ندهند به‌نوعی تحت تأثیر اعمال اراده جهان بر برنامه نظامی خود قرار گرفته‌اند. در واقع این روز‌ها حمله زمینی به رفح به اعمال اراده اسرائیل بدل شده و اگر این کار را انجام ندهند جامعه، ارتش و هیأت حاکمه اسرائیل احساس شکست خواهند کرد. این در حالی است که دیروز ارتش اسرائیل اعلام کرد‌؛ غیرنظامیان باید از مناطق شرقی رفح خارج شوند. این اتفاق نیز نشانه‌ای جدی برای شروع عملیات نظامی در رفح است. نگران کننده‌تر این‌که بیش از یک میلیون نفر به رفح پناه برده‌اند و احتمال دارد که با حمله اسرائیل به این منطقه، فاجعه‌ای انسانی رقم بخورد. 

منصور براتی /  کارشناس مسائل فلسطین