واکنش به ماجرای توزیع روغن‌های مسموم

واکنش به ماجرای توزیع روغن‌های مسموم

شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد فرآیند توزیع روغن خوراکی در بازار اعلام کرد: صدور گواهی‌های تایید سلامت مواد غذایی از مراجع مربوطه از جمله سازمان ‌ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو، پیش‌نیاز توزیع اقلام خوراکی در بازار است و روغن خام فقط در صورتی‌ که سلامت و اصالت آن به تایید سازمان‌های مذکور رسیده باشد، امکان ترخیص از گمرک و عرضه در مجاری توزیع و مبادی مصرف را داراست.

این شرکت در مورد خبری مبنی بر «توزیع ۴۷ هزار تن روغن مایع مسموم و تاریخ‌گذشته در این دولت» و نکات مندرج در خبری که برخی رسانه‌ها منتشر کردند، نکاتی را به شرح زیر اعلام کرد:

1. تاریخ ثبت سفارش و ورود روغن مورد ادعا، مربوط به دولت قبل در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بوده و به‌طور مشخص در اسفندماه ۱۳۹۹ خریداری و در تیرماه ۱۴۰۰ وارد کشور شده و یک‌ ماه بعد یعنی در مردادماه، وجه آن پرداخت شده است.

2.
در مهرماه۱۴۰۰ از سوی سازمان غذا و دارو، نمونه‌گیری روغن‌های خریداری‌شده، انجام شده که بعد از چند نوبت نمونه‌گیری، از مجموع ۹۱ هزار تن روغن وارداتی، سلامت ۴۷ هزار تن در دی‌ماه ۱۴۰۱ تایید شد و سلامت ۴۴ هزار تن دیگر مورد تایید قرار نگرفت که این مقدار در مخازن باقی مانده و در حال طی مراحل مرجوع‌کردن به شرکتی است که روغن‌ها در سال ۱۳۹۹ از آن خریداری شده است.

3.
تاکید می‌شود که اساسا هیچ‌گونه کالایی بدون مجوز سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران، امکان ورود به بازار ندارد و در صورتی‌ که کالایی مورد تایید سازمان‌های مذکور قرار نگیرد، نه‌فقط به مجاری توزیع و مبادی مصرف وارد نمی‌شود که حتی ترخیص آن از گمرک نیز عملا امکان‌پذیر نیست.

​​​​​​​4.
سازمان ملی استاندارد ایران، مرجع بررسی استاندارد کالا و سازمان غذا و دارو، نهاد تخصصی برای سنجش سلامت و اصالت کالاهاست که در همه ادوار با دقت و بر مبنای شاخص‌های حرفه‌ای و استانداردهای جهانی انواع کالاها را ارزیابی می‌کنند، کمااین‌که ۴۴ هزار تن از محموله روغن مورد ادعا را تایید نکرده‌اند.

همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
ایران و تاجیکستان بر گسترش همکاری‌های کشاورزی به‌ویژه در حوزه‌های فناوری، تجهیزات آب و خاک، صنایع فرآوری و تجارت تاکید و اعلام آمادگی کردند.صفدر نیازی شهرکی، معاون آب و خاک وزارت جهاد‌کشاورزی در همین حال خواست در راستای اجرای تفاهم‌نامه‌هایی که میان دو کشور منعقد شده، برنامه عمل تدوین شود. این تفاهم‌نامه‌ها باید منجر به اقدام شود و بتوانیم خروجی مناسبی از آنها داشته باشیم.  نیازی شهرکی در باره همکاری‌های متقابل در زمینه بذر، واکسن و آموزش‌های کشاورزی اعلام آمادگی‌ و اظهار‌کرد: ما آماده‌ایم دوره‌های آموزشی نیز در بخش‌های مختلف اعم از آب و خاک، شیلات، دام و طیور، گلخانه و تحقیقات برای کارشناسان، محققان و بهره‌برداران تاجیکستانی برگزار‌کنیم. وی همچنین در مورد پذیرش هیأت‌های تجاری، علمی و اقتصادی در حوزه‌های کشاورزی اعم از بخش دولتی و خصوصی تاجیکستان اعلام آمادگی‌کرد.