مسجدسلیمان لرزید

یک کشته و 64 مصدوم در زلزله مسجدسلیمان

مسجدسلیمان لرزید

ساعت 11 و 30 دقیقه، شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان. زندگی در شهر و در گرمای تابستان روال همیشگی را داشت كه ناگهان زمین شروع به لرزیدن کرد. لرزش شدید كه در كمتر از 10 ثانیه اثاثیه خانه‌ها و نماهای ساختمان‌ها را فرو ریخت. اهالی هراسان از خانه‌ها بیرون آمدند. زمین آرام گرفته بود اما صدای جیغ و فریاد فضای شهر را پر كرد. چند دقیقه بعد صدای آژیر آمبولانس‌های اورژانس و هلال احمر در كوچه پس كوچه‌های شهر پیچید. كسی جرات برگشت به داخل خانه را نداشت. دیوار بعضی از خانه‌ها خراب شده بود و خودروها زیر آوار گرفتار شده بودند.

11 و 33 دقیقه
خبرگزاری‌ها اعلام كرد، قدرت زمین لرزه7/5 ریشتر و در عمق 17 كیلومتری زمین بوده است.   شدت زلزله به حدی بود كه در استان‌های اصفهان، لرستان، كرمانشاه و همدان هم زمین لرزید و اهالی را وحشت زده كرد.
11 و 45 دقیقه
معاون امداد و نجات هلال احمر از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق شهری و روستایی خبر داد و گفت: براساس ارزیابی‌های اولیه این زمین لرزه تلفات و خساراتی جدی نداشته است. در مناطق روستایی مسجدسلیمان برخی از منازل دچار ترك خوردگی شده‌اند.
11 و 48 دقیقه 
پس لرزه‌ها شروع شد و مسجد سلیمان با زمین لرزه‌هایی با بزرگای بالای9/3 ریشتر دوباره لرزید.
12 و 20 دقیقه
زلزله اولین قربانی خود را گرفت. در مسجد سلیمان مرد میانسالی پس از وقوع زلزله دچار وحشت و ترس شد و سكته كرد و بعد از انتقال به بیمارستان فوت شد.
12 و 45 دقیقه 
سخنگوی سازمان اورژانس كشور در پی وقوع زلزله 7/5ریشتری در شهرستان مسجد سلیمان از اعزام ۱۵‌آمبولانس به این منطقه خبر داد. مجتبی خالدی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار كرد: با توجه به وقوع زلزله 7/5 ریشتری در شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان، چهار اتوبوس آمبولانس از اهواز، هویزه، آبادان و رامهرمز به مسجد سلیمان اعزام
 شدند.  همچنین ۱۱ دستگاه آمبولانس نیز از شهرهای اهواز، آبادان، شوشتر، هفتگل و باغملك به این شهرستان منتقل شدند تا امدادرسانی‌های لازم را انجام دهند.
13 و 30 دقیقه
رشید گلیج، مدیركل دفتر مقررات فرودگاهی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ارتباط با آخرین وضعیت فرودگاه‌های خوزستان پس از وقوع زلزله 7/5 ریشتری در مسجد سلیمان به ایسنا گفت: دو فرودگاه آبادان و اهواز پس از وقوع زلزله با هیچ مشكلی مواجه نشدند و آماده پذیرش بالگرد و هواپیماهای امداد و نجات را دارند و پروازهای مسافری از جمله پرواز زائران حج تمتع نیز طبق برنامه انجام خواهد شد.
ساعت 17، آخرین آمار 
 ۶۰ نفر در مسجدسلیمان، سه نفر در ایذه و یك نفر در باغملك در جریان زلزله مصدوم شدند. این گزارش حاكی است طبق ارزیابی‌های صورت گرفته و اعلام فرمانداری‌ها در شهرستان‌های لالی، اندیكا، گتوند، شوشتر، ایذه و باغملك خسارت و صدمات جانی و مالی گزارش نشده است. تعداد روستاهای ارزیابی شده شامل 15 روستا بوده كه ده مورد از این روستاها خانه‌ها ترك‌های جرئی ناشی از زلزله داشتند و در پنج روستای دیگر هشت باب خانه دچار تخریب بیش از 50 درصدی شدند. تیم‌های عملیاتی در آماده باش كامل به سر می‌برند و آماده‌اند در صورت نیاز به شهرستان مسجد سلیمان اعزام شوند. همچنین سلیمانی، شهردار مسجدسلیمان نیز اعلام كرد: در اثر وقوع زلزله روز دوشنبه در مسجدسلیمان ۶۱ ساختمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخریب شدند و دیوارهای حدود ۸۰ ساختمان ترك‌هایی پیدا كردند. پنج خودرو نیز آسیب دیدند.