ظرفیت‌های ایران  در شبكه‌های چینی

ظرفیت‌های ایران در شبكه‌های چینی


 روابط ایران و چین
در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارای قدمتی چند هزار ساله
است. مهدیه جهانگیر،
دانش آموخته دكتری گردشگری و كارشناس حوزه چین معتقد است: آگاه سازی دو ملت در مورد بستر‌های مشترك و تبادلات فرهنگی تاریخی می‌تواند زمینه ساز همكاری‌های جدید شود.
به‌رغم وجود زمینه‌ها و نمادهای مشترك تاریخی، مردم چین در خصوص ایران و فرصت‌های آن اطلاعات پایینی دارند. با توجه به ویژگی‌های خاص زبان چینی، نمایندگی‌های سیاسی و دیپلماتیك ایران به‌‌ویژه در حوزه فرهنگی در این كشور نیز در این خصوص كار ویژه و ماندگاری نكرده‌اند.
رسانه‌های اجتماعی این فرصت را پدیده آورده‌اند كه ایران از طریق تولید محتوا در این حوزه این كمبودهای ساختاری را جبران كند. استفاده از شبكه‌های بین‌المللی اجتماعی در چین محدود است. با این حال براساس سیاست‌های دولتی و البته كیفیت مناسب شبكه‌های بومی مردم این كشور نیز فعالیت در این شبكه‌ها را ترجیح می‌دهند. به‌طوری كه حتی در مواردی كه چین برخی نرم‌‌افزارها مانند واتس‌اپ و اینستاگرام را مسدود نكرده باز هم مردم چین از برنامه‌‌های جایگزین چینی استفاده می‌كنند.
نرم‌افزار اصلی پیام‌رسان در این كشور وی‌چت است البته با یك رقیب در حال پیشرفت از زیرمجموعه‌های شركت علی بابا كهMomo  نام دارد. یوتیوب در چین مسدود است، اما كاربران می‌توانند Youku, PPTV, Sohu Video ,iQiyi  را انتخاب كنند. در مورد توییتر نیزWeibo جایگزین خوبی برای این شبكه بوده است.
لذا با توجه به فرصت موجود ضرورت دارد یك برنامه ریزی مناسب و نقشه ر اهبردی از سوی نهادهای دست‌اندركار از قبیل وزارت خارجه، سازمان میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی ایران و دانشگاه‌ها برای تولید محتوا در شبكه‌های چینی ترسیم شود :
1ـ لغو روادید ایران برای چینی‌ها با رعایت برخی ملاحظات در ایران گام مثبتی است كه باعث حضور گردشگران چینی می‌شود. در این خصوص باید اطلاع‌رسانی مناسب توسط كسب و كار‌های گردشگری ایران با هدف جذب مستقیم گردشگر و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مطلوب سفر در شبكه‌های اجتماعی چینی و صورت بگیرد.
2ـ در حوزه اقتصادی بسیاری از محصولات ایرانی می‌تواند با فرصت‌های ایجادی اینترنت با حذف عامل واسطه‌ای و دلال به‌طور مستقیم از طریق این شبكه‌ها و با قیمت مناسب به دست شهروندان چینی برسد.
3ـ در حوزه فرهنگی، برندسازی مناسبی از ایران صورت نگرفته است. بسیاری از شهروندان چینی به‌رغم فاصله جغرافیایی از اروپا، درك روشنی از تفاوت‌های ملیت‌های اروپایی با یكدیگر دارند. اما در اذهان خود درخصوص ایران شناختی ندارند وبا توجه به كلیشه‌های غلط موجود، آن را با دیگر كشورهای منطقه تشخیص نمی‌دهند. در سال‌های اخیر تركیه توانسته است با برندسازی مجدد خود یك تصویر مناسب از خود در رسانه‌های چینی ارائه کند.
4ـ در حوزه ارتباطات اجتماعی پیشنهاد می‌شود پویش‌ها و هشتگ‌های معرفی ایران با هدف اشتراك‌گذاری محتوا در قالب‌های عكس، فیلم، متن و ... به‌خصوص توسط گردشگران چینی طراحی و اجرا  شود.
5 ـ تصویرسازی از امنیت بالای ایران در شبكه‌های اجتماعی ضروری است. چین بزرگ‌ترین فرستنده گردشگر به كشورهای جهان است. همه ساله حدود 140 میلیون چینی به خارج از این كشور سفر می‌كنند و این نگاه كه ایران به‌دلیل قرار گرفتن در خاورمیانه كشور ناامنی است، باعث می‌شود بسیاری از چینی‌ها ایران را از كشورهای مقصد گردشگری خود حذف كنند. با توجه به این‌كه ایران بین مقاصد گردشگری چینی‌ها قرار دارد، می‌تواند به عنوان هاب برای گردشگران چینی در نظر گرفته شود. به این معنی كه چینی‌ها پس از حضور در ایران و گشت و گذار در آن به سمت مقاصد اصلی خود در آفریقا، اروپا و آمریكا سفر كنند.