«تجربه تاریخی» این‌بار در لبنان

در پی آزادی نزار زكا و میانجیگری حزب‌ا... لبنان، آمریکا 3 نفر از اعضای این سازمان را تحریم کرد

«تجربه تاریخی» این‌بار در لبنان

همین یك ماه گذشته بودكه با كوشش حزب‌ا... لبنان و میانجیگری سیدحسن نصرا...، نزار زكا شهروند لبنانی زندانی در ایران پس از چهار سال آزاد شد. او كه آمریكایی تبار است بلافاصله بعد از آزادی نسبت‌های ناروایی را به دولت ایران و نظام قضایی كشورمان وارد ساخت. با این حال نمك‌نشناسی و بدعهدی آمریكایی‌ها به اینجا ختم نشد و روز سه شنبه گذشته آمریكا سه نفر را در ارتباط با حزب‌ا... لبنان به لیست تحریم‌های خود اضافه كرد تا این نمك نشناسی كامل شود.

به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریكا «امین شری»، «محمد رعد» و «وفیق صفا» را به لیست تحریم‌های به اصطلاح ضد تروریستی خود اضافه كرد. امین شری و محمد رعد دو عضو پارلمان لبنان هستند. دلیل این تحریم‌ها «استفاده این سه نفر از جایگاه خود برای تسهیل دستورالعمل حزب‌ا... و ایران» عنوان شده است. وزارت خزانه‌داری آمریكا اوایل اردیبهشت گذشته نیز دو شخص و سه نهاد وابسته به حزب‌ا... لبنان را به لیست تحریم‌های خود اضافه كرده بود. این نهاد همچنین عكسی را از شری در كنار سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس منتشر كرد و نوشت: این تصویر نشان می‌دهد كه هیچ تفاوتی میان فعالیت‌های سیاسی و نظامی حزب‌ا... وجود ندارد. آمریكا پیش از این نیز سپاه پاسداران ایران و نیروهای قدس آن را در فهرست به اصطلاح « گروه‌های تروریستی» خود قرار داده بود. آمریكا از سال‌۲۰۱۷ تا كنون ۵۰ عضو و نهاد مرتبط با حزب‌ا... را به لیست تحریم‌های خود اضافه كرده است.
واكنش حزب‌ا...
جنبش حزب‌ا... لبنان تحریم‌های آمریكا علیه نمایندگان پارلمان این كشور را « تحقیر » مردم لبنان توصیف و محكوم كرد. علی فیاض، عضو فراكسیون مقامت پارلمان لبنان گفت: قبل از هر چیزی، تحریم‌های آمریكا اهانت به ملت لبنان به شمار می‌آید و پارلمان و دولت لبنان باید در موضع‌گیری رسمی درباره اقداماتی كه به حق حاكمیت لبنان ضربه می‌زند واكنش نشان دهند. حزب‌ا... پیش از این نیز گفته بود در برابر تحریم‌های آمریكا هرگز تسلیم نخواهد شد. كاخ سفید این گونه اقدامات را به‌منظور جلوگیری كامل حزب‌ا... از دسترسی به شبكه مالی بین‌المللی و كاهش برخورداری از منابع مالی انجام می‌دهد. بر اساس قوانین آمریكا هر شخص یا گروهی كه با حزب‌ا... و نهادهای وابسته به آن وارد همكاری و تماس شود مشمول تحریم‌های آمریكا خواهد شد.
بسیاری از ناظران معتقدند ناامیدی از رویارویی نظامی با حزب‌ا...، آمریكا را به‌عنوان متحد اصلی رژیم صهیونیستی به سمت افزایش تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه این حزب واداشته است.آمریكا به‌دنبال آن است تا با افزایش رایزنی‌ها با گروه‌های مختلف لبنانی و نهادهای مالی این كشور، حزب‌ا... را در داخل لبنان منزوی كند. رژیم صهیونیستی و دولت آمریكا در ماه‌های گذشته در تلاش برای محدود كردن فعالیت‌های حزب‌ا... لبنان، كشورهای اروپایی را نیز برای تروریستی اعلام كردن كل حزب‌ا... تحت فشار شدید قرار دادند اما در این كار موفق نبودند. از سوی دیگر واشنگتن برای پایین آوردن محبوبیت حزب‌ا... در لبنان، چندین بانك و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط با حزب‌ا... در فهرست تحریم قرار داده است. هدف از این كار فشار اقتصادی بر مردم لبنان است تا شاید به این وسیله همكاری‌های خود با حزب‌ا... را محدود كنند.
واكنش لبنانی‌ها
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در واكنش به تحریم‌های جدید آمریكا گفت: تحریم‌های آمریكا علیه نمایندگان پارلمان لبنان تجاوز به پارلمان و لبنان محسوب می‌شود. رئیس پارلمان لبنان افزود: من به‌عنوان نماینده پارلمان لبنان می‌پرسم آیا دموكراسی آمریكا تجاوز بر دموكراسی جهان را تحمیل می‌كند؟ نبیه بری تصریح كرد: به منظور اتخاذ یك موضع جدی در قبال این رفتار غیر معقول به اتحادیه بین‌المجالس خواهم رفت.
روزنامه «النهار» چاپ لبنان با انتشار گزارشی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریكا علیه برخی نمایندگان حزب‌ا... نوشت شخصیت‌های سیاسی و سرشناس لبنان این اقدام واشنگتن را محكوم كردند. این روزنامه نوشت: حزب‌ا...، لبنان را به
موضع گیری رسمی در مخالفت با این تصمیم آمریكا فراخواهد خواند و پیش‌بینی می‌شود «سیدحسن نصرا...» دبیركل این حزب جمعه آینده در این مورد سخنرانی كند. روزنامه النهار همچنین با اشاره به این‌كه تحریم‌های آمریكا لبنان را به سمت رویارویی داخلی سوق می‌دهد، نوشت: پرونده‌های پیچیده لبنان را محاصره كرده به این معنی كه دولت به دلایل داخلی تقریباً تعطیل شده و چه بسا این وضعیت به دلیل تحریم سیاسی برخی شخصیت‌های اصلی لبنان تشدید شود.
علی حسن خلیل، وزیر اقتصاد و دارایی لبنان نیز گفت این تحریم‌ها همه لبنانی‌ها را هدف قرار داده اگرچه عنوان آن حزب‌ا... است. «آنطوان شدید» سفیر پیشین لبنان در آمریكا در این باره گفت: این تحریم‌ها بازتاب‌های منفی در لبنان نخواهد داشت و پیش بینی نمی‌شود دولت روابط خود با حزب‌ا... را قطع كند، زیرا این حزب در دولت و پارلمان نماینده دارد و در صحنه سیاسی و قدرت لبنان شریك است.
چه كسانی تحریم شدند ؟
امین شری، ۶۲ ساله است و در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۸ از حوزه انتخابی بیروت به‌عنوان نماینده پارلمان لبنان انتخاب شد. وی در محله زقاق البلاط بیروت متولد شد و خانواده‌ای تاجر و صنعتگر داشت. سال‌های 1998تا 2004 او عضو شورای شهر بیروت بود بعد به عضویت پارلمان لبنان در آمد. تصویر او در كنار سردار قاسم سلیمانی آمریكایی‌ها و صهیونیست‌ها را به شدت عصبانی كرده است.
محمد حسن رعد ۶۴ ساله برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ نماینده پارلمان لبنان شد. محمد حسن رعد عضو حزب‌ا... و دارای درجه لیسانس از دانش‌سرای معلمان و لیسانس فلسفه از دانشگاه لبنان است. او مدتی سردبیری روزنامه العهد وابسته به حزب‌ا... را برعهده داشت و از سال 1992 تاكنون
چهار بار به نمایندگی پارلمان لبنان برگزیده شده است.  وفیق صفا سومین فرد در فهرست تازه تحریم‌های آمریكا، یكی از شخصیت‌های باسابقه حزب‌ا... لبنان به شمار می‌رود. تاكنون دشمنان این حزب بارها او را متهم به دست داشتن در پرونده‌های فساد كرده اند اما حزب‌ا... به پاكدستی او ایمان داشته و همواره ازحامیان او بوده است. وزارت خزانه‌داری آمریكا او را یكی از نزدیكان حسن نصرا... معرفی كرده و گفته است او از جایگاهش برای وارد كردن برخی كالاهای ممنوعه به لبنان استفاده كرده است.