هنر جذب ایده‌های جذاب مرتبط با محرم

هنر جذب ایده‌های جذاب مرتبط با محرم


ایرانیان علقه‌های قوی به امام حسین(ع) و آزادگی ایشان دارند و تولید سریال‌های مناسبتی جذاب و ماندگار نیز نیاز دارد به همراهی نیروهایی كه به سوژه‌ها علقه قلبی داشته باشند و اصلی‌ترین راهكار جذب این نیروها آن است كه فیلترها را تعدیل كنیم.
فیلترهای دست و پاگیری كه از دیرباز سرراه نیروهای مستقل وجود داشته جریان خلاق را محروم می‌كند و نمی‌گذارد این جریان رشد كند. به معنای بهتر یك سری محروم می‌شوند به قیمت آن‌كه یك سری افراد كم‌توان ولی مورد تأیید مدام در چرخه باشند.
یكی از دلایلی كه در همه این سال‌ها تعداد مجموعه‌های ماندگار تاریخی-مذهبی‌مان اندك بوده همین فیلترگذاری‌هاست. نتیجه‌اش هم می‌شود تولید محصولاتی كه یا در گرداب كلیشه‌ها غرق شده‌اند یا به لحاظ داستانی كشش لازم برای به دنبال كشیدن مخاطب را ندارند.
این‌كه سازمان تلاش می‌كند با سفارش مضامین مناسبتی شرایط ساخت سریال‌های معناگرا برای ایامی همچون محرم را فراهم كند منطقی است ولی ای‌كاش دایره تولید را گسترده می‌كردند و اجازه می‌دادند هر سناریستی كه ایده‌ای جذاب پیرامون آیین‌های مذهبی و مثلا درباره امام سوم شیعیان دارد بتواند وارد كار شود و امكان تولید متنش را داشته باشد.
 فیلم و سریال سفارشی ساختن ایرادی ندارد. مهم آن است كه یك سفارش را تبدیل كنیم به محصولی محكم و منسجم كه سال‌های سال بشود آن را به مخاطب ارائه کرد. در تولید سریال‌های مناسبتی نباید نگاه فست‌فودی داشته باشیم و اتفاقا باید با صرف وقت و تمركز بر فیلمنامه محصولات موثر برای تمام ادوار خلق کرد. وقتی بناست محصول مناسبتی برای ماه محرم تولید شود نباید نگاهمان این باشد كه صرفا میخواهیم محصولی مناسب پخش برای یك ماه در رسانه ملی تولید كنیم بلكه باید نگاهمان گسترده باشد و بیش از هر چیز به استانداردسازی فكر كنیم یعنی هدف اول و آخرمان رعایت استانداردهای محتوایی-ساختاری در تولید باشد تا بدین شكل محصول مذهبی مناسب برای ارائه در تمام دوران داشته باشیم.