جدال در شهـــــر

بیشترین واکنش به گزارش جام جم درباره حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر، از طرف اعضای شورای شهر تهران بوده است

جدال در شهـــــر

پس از انتشار گزارش سینمایی جام جم در هفته گذشته با عنوان «شهرداری تهران، اسپانسر جشنواره فیلم فجر» و اختصاص بودجه هشت میلیارد تومانی در این زمینه، به‌تدریج واکنش‌هایی در فضای رسانه ای و فضای مجازی به این موضوع انجام شد و به ویژه برخی اعضای شورای شهر تهران، در مقابل حمایت مالی شهرداری از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اظهارنظر کردند که غالبا نشان‌دهنده مواضعی منفی نسبت به این تصمیم شهرداری است. هرچند حمایت مالی شهرداری تهران از مهم ترین رویداد سینمایی کشور، موافقت‌هایی را هم در پی داشت.

 بی اطلاعی شورای شهر
محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از جمله چهره‌هایی است که با تصمیم شهرداری تهران در این زمینه همراه نیست. او در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت: «شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی از این تفاهم‌نامه، میزان کمک و چگونگی توافقات برای حمایت از جشنواره فیلم فجر بی اطلاع بوده و مورد مشورت هم قرار نگرفته است! هر تصمیم و رویکردی مستلزم طی مراحل قانونی و شفافیت خواهد بود.»
او به جز این، طی گفت و گویی که متن آن در خبر آنلاین آمده، اختصاص هشت میلیارد تومانی شهرداری به جشنواره فیلم فجر را غیرقانونی دانست و گفت: در روزگاری که تخصیص بخش عمده‌ای از ردیف‌های مصوب شورا در بودجه ۹۸ صفر بوده است و بیش از ۲۰ ردیف که مبلغ آن بیش از ۱۳۶ میلیارد تومان بوده و شهرداری تخصیص آن را به بهانه این‌که پولی نداشته عملیاتی نکرده، یکدفعه خبردار می‌شویم شهرداری هشت میلیارد تومان به جشنواره فیلم فجر کمک بلاعوض کرده است.      
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: وقتی از این موضوع مطلع شدم نامه‌ای به آقای حناچی نوشتم و خواستار ارائه توضیحات در مورد این اقدام شدم و تأکید کردم چرا این کار بدون اطلاع شورا انجام شده است.
حق شناس افزود: جایگاه سینما مهم است و حمایت از تولیدات سینمایی جزو رویکردهای شورای شهر است، ولی این کار خارج از برنامه‌های ما برای حمایت از تولیدات سینمایی انجام شده است. اگر بودجه‌ای در این حوزه می‌گذاریم باید فاصله مخاطبان، تولیدات سینمایی و امکانات نمایشی را برای عموم کاهش دهیم، زیرا رویکرد جشنواره فیلم فجر طوری است که قشر به شدت محدودی از آن بهره می‌گیرند و فکر نمی‌کنم این کار با وظایف شهرداری و مدیریت شهری نسبتی داشته است.
او همچنین گفت: جشنواره فیلم فجر اتفاق خوبی است، اما نمی‌توانیم واجبات را رها کنیم و به دنبال مستحبات برویم، زیرا وقتی بودجه‌ای تنظیم می‌شود اولویت پرداخت با همان است نه محلی که مصوبه‌ای ندارد.
 اقدام بی اجازه
ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران هم طی اظهارنظری
که در سینماپرس منتشر شده، درباره حمایت هشت میلیارد تومانی شهرداری تهران از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: شهرداری مجوزی برای اسپانسر شدن جشنواره فیلم فجر ندارد و اجازه ندارد در این زمینه ورود کند. شهرداری تهران باید بر اساس مصوبات شورای شهر تهران اقدام کند، لذا از آقای حناچی شهردار تهران انتظار می‌رود در این مسیر حرکت کند و شهرداری تهران حق ندارد ریالی بابت جشنواره هزینه کند.
او با تاکید بر این‌که شهرداری تهران باید بر اساس قوانین و مقررات عمل کند، گفت: در صورتی که شهرداری تهران از تصمیم خود کوتاه نیاید و اصرار بر هزینه کرد در جشنواره داشته باشد در جلسه آینده به شهردار تهران تذکر خواهیم داد.
 اخذ نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی
زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم درباره این موضوع گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه 98 می‌تواند در کارهای فرهنگی مشارکتی وارد شود، اما در ارتباط با موارد خاص از جمله برگزاری جشنواره‌ها معمولاً نظرات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اخذ می‌شود.
او در گفت و گو با تسنیم ادامه داد: شهرداری تهران در سال‌های گذشته نیز در کارهای فرهنگی مشارکت داشته است و حدود 130میلیارد تومان نیز در بودجه 98 شهرداری تهران برای کارهای مشارکتی در نظر گرفته شده که بخشی از این بودجه برای کارهای فرهنگی از جمله جشنواره فیلم فجر است.
نژاد بهرام افزود: در گذشته نیز شهرداری تهران سالن در اختیار برگزارکننده جشنواره فیلم فجر قرار داده است و در چاپ بنر و پوستر نیز با مسوولان برگزارکننده همکاری داشته است؛ چراکه جشنواره یک رویداد مهم در شهر تهران محسوب می‌شود.
 واکنش شهردار
شهردار تهران، روز گذشته و در حاشیه گردهمایی مدیران 1500 مدرسه نسبت به حواشی حمایت مالی شهرداری تهران از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد و گفت: این موضوع مربوط به دو سه روز گذشته نیست و شهرداری همواره به این جشنواره‌ها کمک می‌کرده و کمک شهرداری صرفا مالی نیست، بلکه می‌تواند تبلیغات یا اجاره سالن‌ها باشد.
آن‌طور که ایسنا گزارش داده، پیروز حناچی در ادامه صحبت‌هایش در این خصوص گفت: جشنواره‌ها مهم هستند، اما اقدامات در چارچوب قانون و امکانات خواهد بود. ارائه اعتبار به جشنواره که همیشه پول نیست، بلکه می‌توان از امکانات شهرداری در اختیار آنها
قرار داد.
 این کمک‌ها از قبل هم بوده
احمد مسجد جامعی از جمله چهره‌های موافق حمایت مالی شهرداری از جشنواره فیلم فجر است. او با تاکید بر لزوم برپایی هرچه باشکوه‌تر جشنواره فیلم فجر در تهران گفت: جشنواره فیلم فجر اتفاق بزرگ و مهم شهر در دهه فجر است که از سالیان قبل هم شهرداری تهران نسبت به برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رویداد هنری مشارکت می‌کرد و کمک شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر مورد انتظار مردم است.
این عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: شهرداری تهران از سالیان قبل به این جشنواره به دلیل این‌که مهم‌ترین اتفاق شهر است، کمک می کرده و همچنان ضروری است شهرداری در این رخداد بزرگ فرهنگی
بر اساس وظایفش نقش تسهیل‌گر و کمک‌کننده داشته باشد.
 فلاش بک مخالفت
این‌که چرا بیشتر واکنش‌ها و موضعگیری‌ها با تصمیم پیروز حناچی و شهرداری تهران از طرف شورای شهر تهران بوده، چندان جای سوال و تعجب ندارد. اگرچه حتما دوستان در این شورا و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی آن محق هستند که انتظار روندی قانونی و شفاف درباره حمایت شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر را داشته باشند و باید در جریان این تصمیم و اقداماتی از این دست قرار بگیرند، اما بخشی از ماجرا نیز به نظر می رسد تنها منحصر به این تصمیم اخیر شهرداری تهران نباشد و ریشه در برخی اختلافات قدیمی تر شورای شهر با پیروز حناچی داشته باشد. اوایل تابستان بود که اختلاف شورای شهر تهران با شهردار بالا گرفت. برخی اعضای شورای شهر، شهردار را تهدید به سوال و برکناری کرده بودند.
یکی از سرسخت ترین مخالفان هم محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بود که حالا به‌تازگی با اعلام خبر حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر، بار دیگر از موضع منفی با حناچی روبه‌رو شده است.


کمک‌های نقدی و غیرنقدی
دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره اسپانسر جشنواره و همراهی شهرداری تهران بیان کرد: همه شهرداری‌های دنیا پشتیبان برنامه‌های فرهنگی و هنری هستند و از آنجا که آقای حناچی هم‌ شخصیتی فرهنگی است، امسال شهرداری تهران حامی اصلی جشنواره خواهد بود. البته بخشی از کمک‌های شهرداری به صورت نقدی و بخشی هم به صورت غیرنقدی است.
ابراهیم داروغه زاده درباره رقم هشت میلیاردی که برای این حمایت در خبرها ذکر شده، به ایسنا گفت: هنوز رقمی نهایی نشده ضمن این‌که برای کمک‌های مالی بخش‌های دیگری هم درخواست داده‌اند که در حال بررسی هستیم، ولی درکل رقمی هنوز نهایی نشده، چون قرار است از امکـانـات شهری شهــــرداری هم استفاده کنیم.


یک حمایت بدون مصوبه
الهام فخاری، عضو و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش هم در واکنش به خبر حمایت مالی هشت میلیارد تومانی شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر، عکسی از صفحه اول روزنامه جام جم سه شنبه 24 دی  - که حاوی همان تیتر «شهرداری تهران، اسپانسر جشنواره فیلم فجر» است- را به اشتراک گذاشت و توییت کرد: «در این دوران سخت اقتصادی، شهرداری تهران جایی هزینه کند که حقوق و نفع شهروندان تهرانی محقق شود. با وجود جشنواره‌های فیلم شهری تهران، چرا شهرداری تهران بدون مصوبه شورا به جشنواره فیلم فجر قول کمک میلیاردی داده در حالی که متاسفانه بودجه خدمات پایه اجتماعی، فرهنگی کاهش یافته؟»
غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران نیز که در گزارش مذکور با خبرنگار جام جم صحبت کرده بود، با انتشار صفحه اول روزنامه جام جم، توییت کرد: «گفت‌وگوها در خصوص حمایت از #جشنواره_فیلم_فجر از یکی دو ماه پیش شروع شده و  زمان تفاهم‌نامه ابتدای هفته گذشته بوده است. در شرایط جدید در حال بررسی و مذاکره با وزارت ارشاد هستیم و به تصمیم قطعی نرسیده ایم.»