کوه  در  خاک

سیامند رحمان در زادگاهش اشنویه با تشییع همشهریانش آرام گرفت

کوه در خاک

  این رسمش نبود؛ رسمش نبود كه خیلی غریب از این دنیا برود. یكدفعه خبرآمد كه در بیمارستان نبی اكرم اشنویه دارد احیای قلبی می‌شود و چند دقیقه بعد تمام! آنقدر زود اتفاق افتاد كه همه در شوك بودند.چرا سیامند؟ لبخندهایش را یادتان می‌آید؟خجالتی بود و سربه زیر.حتی وقتی می‌خواست از مسؤولان انتقاد كند اول لبخند می‌زد، سپس سرش را پایین می‌انداخت و می‌گفت:«آخر چه باید بگویم؟ به ما نمی‌رسند دیگر. طلا را كه می‌گیریم فردای طلا همه چیز فراموش می‌شود. من می‌مانم و ویلچرم، خانواده‌ای كه همیشه پشتم بوده‌اند و یك امیدواری به آینده‌ای كه انشاا... درست می‌شود.»
نشد سیامند، نشد. یا به قول محلی‌های خودتان “سیامه‌ند”.داستانش در دیار
 كرد زبانان مفصل است.افسانه‌ای است كه دو نفر به نام‌های “سیامه‌ند”و خج (خدیجه) دلباخته هم می‌شود و در راه این عشق جان شان را از دست می‌دهند و سیامند
 31 ساله هم عاشق بود. عاشق بود كه به عشق میلیون‌ها ایرانی ذكر می‌گفت، توسل می‌كرد و وزنه‌هایی را بالا می‌برد كه هیچ انسانی روی این كره خاكی تا به حال بالا نبرده است. دو طلای پارالمپیك، پنج طلای جهانی و كلی افتخار دیگر كه از حالا به بعد فقط در سینه تاریخ می‌ماند. دیگر پهلوان خجالتی نیست كه مردم دلشان به او در پارالمپیك خوش باشد. دیگر سیامندی نیست كه مشت هایش را گره كند و مدام توی لنز دوربین‌ها لبخند بزند، مدام لبخند بزند و...آخ... دلمان تنگ می‌شود برای آن خنده هایت “سیامه‌ند”
علت مرگ: ایست قلبی
از همان زمان كه خبردرگذشت سیامند رحمان رسانه‌ای شد علت مرگ او را ایست قبلی عنوان كردند.این خبر را رئیس هیات پارالمپیك آن منطقه و همچنین مسؤول بخش اورژانس بیمارستان اشنویه هم تایید كرده‌اند. به گفته آنها تیم پزشكی بلافاصله بعد تماس دریافتی از منزل سیامند رحمان، به محل اعزام شد و عملیات احیا هم به مدت یك ساعت و نیم در منزل، مسیر انتقال و بیمارستان انجام شد اما این عملیات در نهایت بی اثر ماند.
زهرا چابكی رئیس كمیته پزشكی كمیته ملی پارالمپیك ایران با اشاره به این‌كه سیامند رحمان مثل سایر ورزشكاران پارالمپیكی تحت نظر بود، می‌گوید:« مرحوم رحمان جزو ورزشكارانی بود كه تحت نظارت كامل پزشكی كمیته ملی پارالمپیك قرار داشت، حتی با وجود این‌كه خارج از تهران سكونت داشت و تمریناتش را هم به صورت غیرمتمركز همانجا دنبال می‌كرد. آخرین معاینه پزشكی مرحوم رحمان همین دو ماه پیش در بیمارستان تخصصی سیدالشهدا اشنویه و با حضور تیم پزشكی اعزامی كمیته ملی پارالمپیك انجام شد. در این مرحله از معاینات، معاینه كامل قلبی از سیامند رحمان انجام شد. حتی نوار قلب هم گرفته شد و اكوكاردیوگرافی هم انجام شد. در معاینات پزشكی اشاره‌ای به كوچك‌ترین مشكل قلبی در وضعیت سیامند رحمان نشد و به همین دلیل وی مشكلی برای ادامه تمرین و ورزش نداشت و این اجازه به او داده شد.»
شایعه كرونا از كجا آمد؟
خبر درگذشت سیامند رحمان شوكه كننده بود اما آنچه كه عجیب بود خبر دفن شبانه این پهلوان بود.همین اتفاق باعث شد تا با توجه به شرایط موجود در كشور خیلی‌ها مساله كرونا و مبتلا شدن این ورزشكار به این ویروس را پیش بكشند.اتفاقی كه خیلی زود تكذیب شد.با این حال هنوز هم خیلی‌ها باور نمی‌كنند كه رحمان به دلیل ایست قلبی فوت كرده باشد. چابكی در این باره می‌گوید:
« ابتلا به ویروس كرونا به شرایط فضا و خود فرد بستگی دارد. در مورد این‌كه مرحوم رحمان علائمی از ابتلا به ویروس كرونا داشته یا این‌كه مراجعه‌ای به این دلیل داشته است، من هیچ اطلاعی ندارم. موضوعی هم در این زمینه به ما گزارش نشده است. در گزارش مربوطه دلیل فوت این قهرمان ایست قلبی عنوان شده و این‌كه تلاش برای احیا هم نتیجه‌ای نداشته است. در مورد ویروس كرونا و مبتلا شدن احتمالی مرحوم رحمان به آن كه باعث مرگش شده باشد، مركز بهداشت و درمان اشنویه باید اظهارنظر كند.» به دنبال همین شایعات دیروز دكتر جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی به صراحت عنوان كرد سیامند رحمان در اثر كرونا فوت نشده است. عبدالكریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی شایعات منتشره درباره ابتلای سیامند رحمان به كرونا و مرگ وی به این علت را رد كرد.
پای درد دل بچه محل سیامند
خودش را معرفی نمی‌كند اما می‌گوید كه از بچگی سیامند را می‌شناخته و همسایه شان بوده .می گوید معرفی كردن خودش چه دردی را دوا می‌كند؟ او برای ما متنی را فرستاده به این مضمون: «من اهل اشنویه ام، همسایه و همشهری سیامند و دوست و هم كلاسی برادرش سیاوش رحمان. خیلی غریب بود. داداش، ما اینجا حتی بیمارستان هم نداریم، ما توجه نمی‌خواهیم، ما اینقدر محرومیم كه كسی به ما توجه نمی‌كند، لااقل یك بیمارستان واقعی بسازند برای ما تا سیامندهای بیشتری را از دست ندیم.»
همسایه سیامند رحمان اشاره‌ای هم به این كرده كه او طرفدار فوتبال بوده اما نه پرسپولیس و استقلال.او عاشق تماشای بازی‌های تیم ملی بود: «پهلوان اصلا فوتبال نگاه نمی‌كرد فقط تیم ملی برایش مهم بود و اگر وقت داشت نگاه می‌كرد. مطلقا به سوال در مورد استقلال و پرسپولیس هم پاسخ نمی‌داد و این‌كه می‌گفتند سیامند پرسپولیسی بود، صحت ندارد. او عاشق تیم ملی بود و عاشق ایران.»
۲ روز عزای عمومی در اشنویه
در پی درگذشت جهان پهلوان سیامند رحمان، قوی‌ترین مرد معلول جهان، فرماندار شهرستان اشنویه از سوی محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌ غربی دو روز در شهرستان اشنویه عزای عمومی اعلام كرد.



كمیته بین‌المللی پارالمپیك: سیامند در جهان الهام‌بخش بود
آندره پارسونس، رئیس كمیته بین‌المللی پارالمپیك در واكنش به درگذشت سیامند رحمان، قهرمان دو دوره المپیك و سه دوره رقابت‌های قهرمانی جهان گفت: تمام جامعه پارالمپیك بعد از فهمیدن این اتفاق بسیار ناراحت و غمگین هستند. به عنوان قهرمان و قوی‌ترین ورزشكار پارالمپیك جهان، او توانست در پارالمپیك ریو به اولین ورزشكاری تبدیل شود كه بیش از ۳۰۰ كیلوگرم را بلند می‌كند. كمتر كسی این اتفاق را فراموش می‌كند كه یكی از رویدادهای تمام ادوار پارالمپیك بوده است. او ادامه داد: سیامند در رشته خود یك پیش‌رو بود و برای خیلی‌ها در كشورش و جهان الهام بخش بود و در عین حال یك سفیر ویژه برای پارالمپیك بود. همچنین سیامند یكی از مهربان‌ترین افرادی بود كه شما می‌توانستید در دنیا ببینید. یك جنتلمن واقعی سنگین وزن. به یاد دوستان، خانواده و عزیزان این ورزشكار بزرگ هستیم و به دوستانمان در كمیته ملی پارالمپیك ایران تسلیت می‌گوییم.