معجزه چاپگرهای 3بعدی برای ورزشكاران

معجزه چاپگرهای 3بعدی برای ورزشكاران

دكتر سید امیر غفاری هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران


هر صنعتی به‌زودی با فناوری چاپ سه‌بعدی متحول می‌شود. جالب است بدانید دنیای ورزش و محصولات ورزشی نیز تا به امروز با همین چاپگرهای جادویی دستخوش تغییرات جالبی شده است.
شاید كفش از مهم‌ترین لوازم ورزشی باشد كه در بسیاری از ورزش‌ها از آن استفاده می‌شود. داشتن یك كفش سبك و كارا در ورزش‌هایی مانند دوومیدانی بسیار مهم است و در ورزش‌های دیگر نیز پوشیدن كفش خوب ضامن حفظ سلامت ورزشكار و افزایش عملكرد او خواهد بود.
حتما برایتان جالب است كه بدانید دو شركت بزرگ تولیدكننده كفش ورزشی دنیا یعنی آدیداس و نایكی در محصولات خود از فناوری چاپ سه‌بعدی برای تولید كف كفش‌های ورزشی استفاده می‌كنند. شاید می‌پرسید مزیت این كار چیست؟
در برخی رشته‌های ورزشی مثل دو، این شركت‌ها برای قهرمانان، كفش‌هایی را می‌سازند كه كف كفش دقیقا از تصویربرداری مستقیم از كف پای این ورزشكاران پرینت شده و همین موضوع باعث می‌شود كفش‌ها بیشترین راحتی را برای‌شان داشته باشد. همچنین فناوری چاپ سه‌بعدی باعث شده تا بتوان كف كفش را به شكل‌های سه‌بعدی اما توخالی درست كرد كه با حفظ استحكام و نرمی، سبك شوند.
دوچرخه، وسیله ورزشی دیگری است كه ظاهر و كیفیت آن با فناوری چاپ سه‌بعدی دگرگون شده است. اخیرا یك شركت نوپا در آمریكا، بدنه یك دوچرخه از جنس فیبر كربن را به صورت یكپارچه درست كرده است. طراحی ویژه این دوچرخه به همراه استفاده از مواد جدید در بدنه دوچرخه كه باعث سبكی آن شده است، باعث افزایش سرعت دوچرخه‌سوار خواهد شد. همچنین در یك نمونه از این دوچرخه از موتور الكتریكی قابل شارژ نصب شده كه توانسته باتری آن تا ۸۸كیلومتر دوام بیاورد.
احتمالا نام پیتر چك به گوش‌تان خورده است؛ دروازه‌بانی كه تا مدت‌ها با یك كلاه محافظ در دروازه می‌ایستاد. برخی از ورزشكاران ممكن است بعد از یك آسیب در ناحیه سر و صورت مجبور باشند بازی‌های بعدی را با یك گارد محافظ ادامه دهند. بدیهی است ساخت گارد محافظ با روش‌های متداول كمی زمانبر و خسته‌كننده است و ممكن است ورزشكار با توجه به فشردگی بازی‌ها نتواند گارد مناسب خود را به‌سرعت دریافت كند. اینجاست كه با فناوری چاپ سه‌بعدی ابتدا می‌توان به سرعت صورت یا سر ورزشكار را اسكن سه‌بعدی كرد و بعد با طراحی یك گارد متناسب با آناتومی سر و صورت ورزشكار، در طی زمان كوتاهی آن را پرینت كرد.
چاپ سه‌بعدی برای ورزشكاران كم‌توان نیز جذابیت‌هایی داشته است. از دست و پای مصنوعی طراحی‌شده ویژه ورزشكاران گرفته تا دستكش‌های مخصوصی كه ورزشكاران روی ویلچر آن را به دست می‌كنند تا در مسابقات بتوانند راحت‌تر با دست چرخ خود را به حركت درآورند.