موزه‌هایی با بوی ماهی

موزه‌هایی با بوی ماهی


بندر ترکمن است و صید و صیادی! بندر ترکمن است و ماهی و ماهیگیری. حرفه‌ای که از گذشته در این شهر ساحلی رواج داشته و حالا رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ترکمن از احیای بناهای قدیمی اداره ماهیان خاویاری در جزیره آشوراده و تبدیل آن به موزه خبر داده است. اتفاقی خوب که محمد نصیری درباره‌اش گفته: «اداره ماهیان خاویاری بندر ترکمن با سابقه بالا و با قرارگیری در موقعیتی مناسب و داشتن بناهای قدیمی این ظرفیت را دارد که علاوه بر معرفی پیشینه صنعت شیلات و ماهیان خاویاری در کشور، به‌عنوان قطب گردشگری در این شهر بندری فعالیت کند.»
به گفته نصیری از نتایج مثبت این اتفاق باروری و شکوفایی فرهنگی در سطح منطقه، جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی، افزایش درآمدزایی و ایجاد بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در زمینه صنعت صیادی، دریانوردی، پرورش آبزیان و به‌خصوص ماهیان خاویاری خواهد بود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بندر ترکمن در ادامه گفته: «باتوجه به اهمیت و ضرورت طرح و بازدید مسؤول امور موزه‌های استان سعی بر این است تا با همکاری سایر نهادها و ارگان‌های مرتبط، علاوه بر شناخت هر چه بیشتر قابلیت‌های منطقه، به‌خصوص تاریخچه بناها، ادوات و تجهیزات باقی‌مانده از صید ماهی و صیادی، نسبت به ایجاد منطقه گردشگری  به‌خصوص موزه تخصصی‌تاریخی شیلات و صیادی شمال ایران و معرفی صنعت دریانوردی، صیادی و ماهیان خاویاری در
بندر ترکمن اقدام شود.»
اتفاقی خوب که یک دلگرمی بزرگ برای نسل قدیمی صیادان این منطقه اس؛ نسلی که با دریا بزرگ شده‌اند./جام‌جم‌دیلی