آغاز هویت‌بخشی به پارچه‌های سوخته تخت‌جمشید

آغاز هویت‌بخشی به پارچه‌های سوخته تخت‌جمشید

این آغاز یک اتفاق خوب در تخت‌جمشید است؛ اتفاقی که سررشته‌اش به پارچه‌های سوخته‌ای می‌رسد که در حفاری‌های محوطه این میراث جهانی کشف شده است. شهرزاد امین‌شیرازی‌، عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی عملیات میدانی با اشاره به پایان نخستین مرحله پروژه ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی پارچه‌های سوخته به‌دست آمده از حفاری‌های محوطه میراث جهانی تخت‌جمشید، هدف از این پروژه را تفکیک و هویت‌بخشی به قطعات مختلف و آماده‌سازی آنها برای مطالعات بیشتر و انجام اقدامات حفاظتی بعدی عنوان می‌کند.  امین‌شیرازی با اشاره به جزئیات این پروژه و طرح در دست اقدام، می‌گوید: آثار مد‌نظر این پروژه قطعات کوچک و متنوعی از پارچه‌های زغال شده‌اند که به نظر می‌رسد از کاوش‌های اولیه تخت‌جمشید به‌دست آمده باشند. به گفته او‌،  این قطعات کربونیزه شده، سال‌های متمادی به صورت یک مجموعه و در جعبه‌ای در مخزن موزه تخت‌جمشید نگهداری می‌شدند و اولین بار در سال ۱۳۹۵ توجه ما به این موضوع جلب شد، که غیر از نمونه پارچه زغالی شده‌ای که در موزه تخت‌جمشید در معرض نمایش گذاشته شده‌، مقادیر بیشتری از بقایای پارچه‌ای و کربونیزه شده نیز در جعبه‌ای به‌صورت یک‌جا در مخزن موزه نگهداری می‌شود.
عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی می‌افزاید: از همان زمان بررسی‌های اولیه برای شناخت ماهیت بقایای زغالی پارچه‌های باستان‌شناسی و تاریخچه این مجموعه به‌خصوص آغاز شد تا در سال ۱۳۹۸، پروژه حاضر به صورت مشترک برای اجرا بین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و پایگاه میراث جهانی پارسه تعریف شد. براین اساس هدف پروژه حاضر تفکیک و هویت‌بخشی به قطعات مختلف و آماده‌سازی آنها برای مطالعات بیشتر و انجام اقدامات حفاظتی بعدی است. اتفاقی که او درباره‌اش می‌گوید: از آن‌جا که این پارچه‌ها همگی تحت عنوان کلی پرده سوخته تخت‌جمشید و با یک شماره کلی در طبقه‌بندی آثار مطالعاتی ثبت شده‌اند، در بازدید اولیه دیدن قطعاتی متفاوت از یکدیگر در این مجموعه توجه ما را جلب کرد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی در ادامه می‌گوید: بعد از بررسی‌های اولیه لایه سطحی این مجموعه متوجه شدیم بقایای نگهداری شده در این جعبه، تنوعی از پارچه‌های مختلف را در‌بر می‌گیرند که ضروری است پیش از هر اقدامی به شناسایی انواع مختلف پارچه‌ها و طبقه‌بندی آنها پرداخته شود.
به‌دلیل حساسیت کار جدا‌سازی و خروج قطعات از جعبه اولیه، کار با صرف زمان و حوصله بیشتری انجام شد و تعداد قطعات ساماندهی شده در این مرحله به نظر می‌رسد تنها یک‌سوم از مجموع تکه‌پارچه‌ها باشند.  / جام‌جم‌دیلی