خداحافظی با قیچك‌نواز بلوچ

هنرمند پیشكسوت موسیقی سیستان و بلوچستان درگذشت

خداحافظی با قیچك‌نواز بلوچ



رسولبخش زنگشاهی ـ پیشكسوت موسیقی سیستان و بلوچستان و قیچك‌نواز چیره‌دست بلوچ صبح روز گذشته از دنیا رفت. ندیم زنگشاهی، فرزند پهلوان رسولبخش زنگشاهی به ایسنا گفت كه پدرش به بیماری دیابت مبتلا بوده و امروز صبح به علت سكته قلبی در منزل از دنیا رفته است‌. مراسم تشییع این هنرمند فردا ظهر در بهشت زهرای زاهدان در قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.
این نوازنده كه سال‌ها پیش به‌واسطه شركت در یكی از جشنواره‌های معتبر موسیقی در فرانسه دكترای افتخاری دریافت كرده بود، با اتفاق نظر تمام نوازندگان بلوچ، بهترین نوازنده «سرود» مخصوصا در سبك موسیقی حماسی بلوچی شده بود.
او در جوانی به دلیل توانایی قابل توجهش در نوازندگی، مدت‌ها با مرحوم پهلوان بلند زنگشاهی در اجرای برنامه‌های مختلف همكاری داشته و بعدها با نوازندگان دیگری چون ملاغلام قادر رحمانی، ملا جان محمد، شهداد نصرت و ملا كمال‌خان كه بهترین خوانندگان حماسی معاصر بلوچستان بودند به اجرا پرداخت.
رسولبخش، یادگیری «سرود» را در ١٤ سالگی زیر نظر پدرش پهلوان دلوش آغاز كرد و پس از آن مدت‌ها از محضر استاد «درمحمد» نیز بهره گرفت كه هر دوی این اساتید در جایگاه هنری او نقش مهمی داشتند.
چندی پیش آلبوم آثار او با همكاری اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و انجمن موسیقی استان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این هنرمند ۲۲ فرزند و سه همسر دارد و تنها فرزندانی كه نواختن را از پدر یاد گرفته‌اند، ندیم و سهیل هستند.
زنگشاهی دو سال پیش به دلیل بیماری دیابت یك پای خود را از دست داد و در دوران زندگی خود از پای مصنوعی استفاده می‌كرد. البته ماجرای آماده نشدن پروتز پای او برای حضورش در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در تهران حواشی بسیاری را ایجاد كرد. همان‌طور كه در تصویر می‌بینید او با تكه‌چوبی كه به جای پای خود قرار داده بود روی صحنه حاضر شد و همین هم حواشی بسیاری را رقم زد.
این هنرمند كه تا پایان عمر ساز پدرِ پدرش را در دست می‌گرفت و می‌نواخت در این باره می‌گفت: سال ۱۳۷۴ برای اجرا به فرانسه سفر كردم و پیشنهاد دادند كه ساز قیچك‌ام را به قیمت ۱۲ میلیون تومان به آنها بفروشم، اما جواب دادم حتی اگر همه فرانسه را به من دهید، سازم را به شما نمی‌دهم.