پیش به سوی استانبول از جاده شمال!

خبر مهاجرت مانی رهنما و همسرش این روزها نقل محافل خبری و هنری است. اصل ماجرا چیست؟

پیش به سوی استانبول از جاده شمال!

فروردین 96 بود که تصاویری از مانی رهنما، خواننده مطرح موسیقی پاپ کشور در کنار یک مجری زن منتشر شد و همین موضوع باعث شکل‌گیری خبرهایی از ازدواج این دو هنرمند کشورمان شد. بعد از مدتی شایعات قوت گرفت تا این‌که در نهایت مانی رهنما و صبا راد،مجری تلویزیون ازدواج‌شان را به صورت رسمی تایید کردند. در سال‌های اخیر حواشی این زوج کم نبوده و شبکه های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام صبا راد باعث شده عکس‌ها و ویدئوهای این دو از زندگی شخصی شان همواره نقل محافل خبری باشد. چندماه پیش خانم مجری در صفحه خود اعلام کرد دیگر در تلویزیون حاضر نخواهد شد و این تصمیم او در بسیاری از رفتارهای اجتماعی - به خصوص ظاهرش! - تاثیر گذاشت. حالا و در تازه‌ترین حاشیه‌سازی این زوج، خبری از مهاجرت رهنما و همسرش به ترکیه مطرح شده که بار دیگر این دو را به صدر اخبار هنری کشور برگردانده است. در این گزارش چند و چون این مهاجرت را بررسی می‌کنیم.


آغاز ماجرا
اولین خبر از مهاجرت مانی رهنما و صبا راد با پست اینستاگرامی مانی رهنما منتشر شد و بعد از آن این موضوع شکل رسمی‌تری به خود گرفت.رهنما در شب تولدش پستی را با عکسی از خود و همسرش در خارج از کشور به اشتراک گذاشت و فحوای کلام در این پست خبر از این می‌داد که این دو در خارج از ایران حضور دارند. جملاتی چون «ما ایرانی‌ها هر کجای این دنیا هم باشیم مردم دنیا دوست‌مان دارند» سبب شد شایعات درباره این زوج قوت بگیرد و حتی برخی طرفداران رهنما نیز از این اتفاق ابراز ناراحتی و نگرانی کنند.
اما اولین کسی که به طور رسمی این خبر را منتشر کرد، بهمن بابازاده، خبرنگار موسیقی بود که با انتشار توییتی از این ماجرا پرده برداشت. بابازاده در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:
«تلخ است خبر ولی مانی رهنما هم به ترکیه مهاجرت کرد. خواننده توانمند و شاگرد خلف بابک بیات. اجرای قطعه «فردا که شد»، بوسه جنجالی روی صحنه از صبا راد (همسرش) و بازخوانی قطعه «طلای رو سیاه» در انتخابات سال 92 در حمایت از روحانی، خبرسازترین موضوعات این خواننده با اخلاق در ایران بود.»
بعد از انتشار این توییت، خبر به صورت همه‌گیر نه تنها در فضای سایت‌های موسیقی و خبرگزاری‌ها،بلکه در سطح جامعه نیز مطرح شد. همچنین در کنار انتشار این خبر، خبر مهاجرت هومن نامداری تنظیم کننده جوان و موفق موسیقی پاپ کشور که در کارنامه خود همکاری‌های درخشانی با بهترین خوانندگان موسیقی پاپ دارد نیز مطرح شد.
 ترک وطن به خاطر ترافیک شمال!
پس از انتشار گسترده خبر و هجوم کامنت ها در صفحات این دو هنرمند شناخته شده، صبا راد با انتشار پستی مهاجرت خود و مانی رهنما را تایید کرد. راد در این پست با اشاره به ویلای او و رهنما در شمال گفت: «همیشه با آمدن نیمه دوم سال و آلودگی هوا و مشکلات تنفسی به فکر کوچ از تهران به شمال می افتادیم تا این‌که نشستیم و خیلی جدی این موضوع را برآورد کردیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم.»
او به این نکته اشاره می‌کند که پیشنهاد مهاجرت را رهنما به او داده و او نیز پذیرفته است.
پس از رسمی شدن این خبر رهنما نیز با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامش به شایعات مهاجرت همیشگی از ایران واکنش نشان داد و درباره این ماجرا توضیح داد.  
در ویدئوی منتشر شده از مانی رهنما آمده است:
«من لازم دانستم با توجه به شرایط پیش آمده با شما صحبت کنم و این به این معنا نیست که من می‌خواهم درباره آینده زندگی‌ام توضیحی بدهم. من با صحبتی که با صبای عزیز داشتم (قبل از دی ماه بود که ما با هم صحبت کردیم) ما معمولا در زمان آلودگی هوا به شمال کشور سفر می‌کردیم و مدتی آنجا بودیم. چون ما کار صوتی و مربوط به صدا انجام می‌دهیم آلودگی روی صدای ما تاثیر می‌گذاشت، اما راستش در جاده زیبای شمال گاهی پیش می‌آمد که 12 ساعت در ترافیک بودیم و برای ما که می‌خواستیم پنجشنبه برویم و جمعه برگردیم، خیلی خسته‌کننده بود.»
مانی رهنما این چنین ادامه داد: «راستش من خیلی فکر کردم و اعتقاد دارم که آدم یک‌بار به دنیا می‌آید و باید از زندگی‌اش بهترین استفاده را بکند و به این فکر افتادم که با توجه به فاصله هوایی ما با ترکیه - که سه ساعت است - حقیقتا ما خیلی راحت‌تر به کشوری می‌رسیم که دینش اسلام و فرهنگ و آدابش به ما نزدیک است و مردم بسیار مهمان نوازی دارند، گفتیم که از این فرصت استفاده کنیم و به این کشور بیاییم و اینجا مستقر شویم و زندگی مان را در اصل اینجا بگذاریم، اما به ایران هم نزدیک باشیم تا هرکاری مثل اجرای زنده یا کارهای دیگر داشتیم، بتوانیم به کشورمان برگردیم.»
ما در خدمتیم
مانی رهنما در ادامه صحبت های خود در صفحه شخصی‌اش درباره بازگشت به ایران گفت: من در هیچ جا اعلام نکردم که به طور کلی مهاجرت و کوچ کردم و هیچ‌گاه به ایران برنمی‌گردم، اما متاسفانه خبرنگار عزیزی که از دوستان قدیم من هم هست بدون این‌که از من بشنود خودش به این نتیجه گیری رسید و این خبر را اعلام کرد و حالا اتفاقی هم نیفتاده و من هم نمی‌خواهم پیگیری کنم، چون به هر حال ایشان از دوستان من هستند و دوستان خبرنگار و خبرگزاری ها این حرف را منتشر کردند، ولی ما در خدمت کشورمان هستیم.
این خواننده کشورمان ادامه داد: اینجا جوانان زیادی برای مسابقات آواز می‌آیند و من خواستم اینجا دفتری راه اندازی کنم و این کار را انجام دادم، ما پارسال اسفند تصمیم گرفتیم این کار را انجام بدهیم و دو روز قبل از بسته شدن مرزها به ترکیه آمدیم و کارهای راه اندازی دفتر را انجام دادیم، اما متاسفانه به ماجرای کرونا و قرنطینه برخوردیم و من و صبا 20 روز در قرنطینه خانگی بودیم اینجا جریمه ها خیلی سنگین است و ما اصلا از خانه بیرون نمی آمدیم و در اینستاگرام هم منظورم از کشور نامهربان، خودش (ترکیه) بود ،نه ما و این تعبیر تلویحا به این معنا شد که ما مهاجرت کردیم، اما هیچ کجا کشور خود آدم نمی‌شود. البته ترکیه هم جاذبه‌های گردشگری خوبی دارد و به کشور ما نزدیک است و برای کسبه‌ای که در ایران شاغل هستند به نظرم ترکیه جای خوبی برای زندگی است و اگر من فیلمی در اینستاگرام می‌گذارم به این دلیل است که بسیاری از طرفداران علاقه دارند درباره ما بیشتر بدانند.
مانی رهنما در بخش پایانی صحبت هایش گفت: «ما به طور کل مهاجرت نکردیم گرچه خانه اصلی ما در ترکیه است اما هدف ما شناخت بیشتر ترکیه و راه اندازی یک تجارت و کسب و کار هنری است و دوست داریم به دیگران هم در این ارتباط کمک کنیم.»
حال باید دید این کوچ رهنما و همسرش به ترکیه که خودشان اسمش را مهاجرت نمی‌گذارند، برای ادامه فعالیت این دو در حوزه موسیقی و اجرا در کشور مشکلی پدید می‌آورد یا خیر؟ آن هم در شرایطی که در همین ایام ویدئویی از این زوج منتشر شده که رهنما در حال نواختن پیانو و همسرش در حال آوازخوانی است!