مرور و عبور

مرور و عبور

هر كیلومتر آز‌اد‌راه تهران -شمال چند؟
مجری طرح آزاد‌راه تهران- شمال اعلام كرد: هزینه احداث هر كیلومتر این آزاد راه به‌دلیل تونل‌‌های فراوان آن حدود 20 میلیارد ریال است. سید‌مصطفی میری گفت: هزینه سرمایه‌گذاری از محل عوارض آزاد‌راهی قابل تامین نیست. دولت 70‌درصد از هزینه‌های احداث این آزاد‌راه را از طریق واگذاری زمین‌های مناسب كه قابلیت شهرك‌سازی دارند تامین می‌كند و 30درصد منابع مالی مورد نیاز را بنیاد جانبازان تامین خواهد كرد. به گفته وی میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه بر‌اساس قیمت‌ها فهرست بها در آغاز سال75 حدود 1500 میلیارد ریال بود كه این رقم امروز به 2400میلیارد رسیده است. با احداث این آزاد راه مدت سفر این مسیر از حدود 5/4 ساعت به 5/1 ساعت و شیب جاده از 10درصد به 6درصد كاهش خواهد یافت. (‌صفحه 4)





درخشش خداداد بر بام آسیا
باز هم افتخار مرد برتر ماه آسیا به ایران رسید و این‌بار قسمت خداداد شد تا بقیه مدعیان آسیا را پشت سربگذارد.  مرد ریز نقشی كه در سال 1996 پس از درخشش در بازی‌های جام ملت‌های آسیا كه ایران به مقام سومی آن بازی‌ها رسید و به‌عنوان فوتبالیست برتر سال آسیا انتخاب شد حالا به اعتقاد كارشناسان AFC به حدی رشد كرده كه به جمع ستارگان فوتبال جهان دعوت می‌شود و همین گزینش برای خداداد تند و تیز نردبان صعود شد و او را بر بام فوتبال آسیا فرستاد. كارشناسان فوتبال آسیا، دالیال چین را به‌عنوان بهترین باشگاه، قندی احمد مربی نیروهای مسلح سنگاپور را به‌عنوان بهترین مربی و بهترین گل نوه جونگ یون، مرد میانی تیم كره‌جنوبی را هم به‌عنوان بهترین گل ماه جولای آسیا انتخاب كردند. (‌صفحه 11‌)



روسیه همكاری نظامی با ایران را تكذیب كرد
در پی ادعای سازمان جاسوسی آمریكا (‌سیا) مبنی بر همكاری‌های نظامی میان روسیه و ایران، روسیه این ادعا ار تكذیب كرد و آن را دور از واقعیت ذكر كرد. به گزارش واحد برون‌مرزی صدا‌و‌سیما: سیا روز چهارشنبه اعلام كرد: مؤسسات دولتی روسیه عمده‌ترین تامین‌كننده تجهیزات و فناوری سلاح‌های كشتار جمعی به ایران در سال 1999 بوده‌اند. آمریكا از تكرار ادعای همكاری موشكی دیگر كشورها با ایران صرفا دنبال آن است كه ایران را ستیزه‌جو و جنگ‌طلب معرفی كند تا از سویی بازار فروش تسلیحات خود را رونق دهد و از سوی دیگر برنامه‌های نامتعارف موشكی خود را توجیه كند. از سوی دیگر در ادامه تبلیغات سوء ‌دولت آمریكا، دولت لیبی ضمن رد اتهامات آمریكا مبنی بر این‌كه از چین ملزوماتی دریافت كرده كه می‌تواند در برنامه‌های ساخت موشك‌های بالستیك به كار آید، نكوهش كرد و از واشنگتن خواست دروغ‌پردازی‌های خود را تمام كند. (صفحه 9‌)



فیگو به مرگ تهدید شد
لوئیس فیگو روز پنجشنبه فاش كرد كه به‌دلیل انتقال جنجالی خود از بارسلونا به رئال مادرید چندین بار به مرگ تهدید شده است. بازیكن بین‌المللی تیم پرتغال با قراردادی 56 میلیون دلاری از بارسلونا به رئال مادرید پیوست و خشم هواداران تیم بارسلونا را برانگیخت. فیگو در مورد تهدید‌ها گفت: چند بار مرا تهدید كردند، اما من بی‌گناهم. من جنایتی مرتكب نشده‌ام‌! (صفحه 11)


نظر حمید سمندریان درباره رفت و آمد مدیران تئاتری
با رفتن حسین سلیمی و آمدن مجید شریف‌خدایی وضعیت مركز هنرهای نمایشی نیز از بلاتكلیفی رهایی یافت، اما این مركز با مشكلات زیادی رو‌به‌روست.
حمید سمندریان، كارگردان، نویسنده و مترجم با موفق خواندن دوران تصدی سلیمی قضاوت درباره این موضوع را زود دانست و گفت: الان نمی‌توانم با قاطعیت اظهار نظر كنم. فقط امیدوارم فعالیت‌های به‌هم ریخته و مشكلاتی كه وجود دارد و همه از آن آگاهیم از جامعه تئاتر رخت بربندد. فرهاد آئیش هم دراین باره گفت: به نظر می‌رسد، سلیمی موقعیتی را كه برای رسیدن به اهدافش لازم داشت به دست نیاورد و این ارثیه‌ای است كه به شریف‌خدایی هم خواهد رسید. (صفحه 12)