تـقـلب پستــــــی

جدال ترامپ و دموکرات‌ها بر سر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به صورت پستی تشدید شده است

تـقـلب پستــــــی

هر اندازه به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، جدال کاخ‌سفید و دموکرات‌ها بر سر برگزاری انتخابات به صورت پستی تشدید می‌شود. دموکرات‌ها معتقدند به دلیل شیوع کرونا، راه دیگری جز برگزاری انتخابات به صورت پستی باقی نمی‌ماند و باید این روش، در سراسر آمریکا فراگیر شود. با این حال ترامپ تاکید کرده است دموکرات‌ها قصد دارند از طریق برگزاری انتخابات پستی، در آرای ملی و ایالتی دستکاری کرده و زمینه شکست وی را فراهم آورند.

محمد علیزاده بین‌الملل

چالش‌ها بر سر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر(آبان) به صورت پستی، پس از سخنان تبلیغاتی ترامپ در ایالت کارولینای شمالی شدت گرفته است. ترامپ در آن نشست تاکید کرد: دموکرات‌ها می‌خواهند از همه‌گیری کرونا سوءاستفاده کنند تا در انتخابات پیروز شوند. من درباره احتمال تخلف در رای دهی‌های پستی هشدار می‌دهم. من (ترامپ) تنها در یک صورت در انتخابات ریاست‌جمهوری بازنده می‌شوم، این‌که تقلب شود.
به کارگیری واژه تقلب از سوی ترامپ، به مذاق برخی نهادهای نظارتی و قانونی آمریکا خوش نیامده است. چندین نهاد فدرال در آمریکا مواضع ترامپ را ناعادلانه دانسته و تاکید کردند اطلاعاتی مبنی بر تلاش کشورهای خارجی یا اقدامی هماهنگ برای تقلب در فرآیند رای‌دهی پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور وجود ندارد. پس از آن، هیلاری کلینتون، نامزد شکست‌خورده سابق حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016 میلادی، 
از جو بایدن خواست مقابله به مثل کند و در صورت شکست در انتخابات، آن را نپذیرد. به عبارت بهتر، تقلب، کلید واژه‌ای است که از اکنون تا ماه نوامبر، به‌خصوص پس از برگزاری انتخابات ظهور و بروز ویژه‌ای در فضای انتخاباتی آمریکا خواهد داشت. 
با شدت گرفتن اختلاف‌نظرها در آمریکا بر سر رای‌گیری پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی این کشور، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده از اعضای مجلس خواست با کوتاه کردن تعطیلات تابستانی خود به واشنگتن بازگردند تا به طرحی در این‌باره رای دهند. در این طرح که به‌زودی به رای گذاشته خواهد شد، اعمال تغییر در اداره پست کشور ممنوع خواهد شد.
خانم پلوسی در نامه خود که خطاب به نمایندگان نوشته شده است با اشاره به این‌که رای‌گیری پستی به دلیل همه‌گیری کرونا تبدیل به مساله محوری انتخابات بدل شده است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور را به اخلال در روند رای‌گیری پستی متهم کرد و از نمایندگان خواست با حضور در دفاتر پست محلی از رای‌گیری پستی حمایت کنند.
شبکه یورونیوز در این خصوص گزارش داده است: رئیس‌جمهور آمریکا بارها گفته است رای‌گیری پستی احتمال تقلب در انتخابات را بالا می‌برد. وی در مصاحبه تازه خود گفت دلیلی نمی‌بیند بدون رسیدن به یک توافق، با تخصیص بودجه بیشتر به اداره پست موافقت کند. امری که از سوی مخالفان او به کند کردن عمدی سرعت ارائه خدمات پستی تعبیر شده است.
 بازی رئیس پست آمریکا در زمین جمهوریخواهان 
دموکرات‌ها معتقدند بازی ترامپ با کلید واژه تقلب پستی، در هماهنگی کامل با رئیس پست آمریکا کلید خورده است. رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نامه خود با انتقاد از لوییز دی جوی، رئیس‌کل اداره خدمات پست، وی را متهم کرد که با جانبداری از دونالد ترامپ باعث بروز تاخیر و تضعیف نظام خدمات پستی آمریکا شده است. پیشتر نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان روسای اداره پست آمریکا را برای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده بودند.
 برخی فرمانداران علیه ترامپ 
همزمان چند ایالت آمریکا اعلام کرده‌اند به لحاظ قانونی اقداماتی در دست اجرا دارند تا جلوی تصمیمات دولت در تغییر نحوه برگزاری انتخابات به شیوه پستی را بگیرند. مقامات دست‌کم شش ایالت آمریکا از جمله کلرادو، کارولینای شمالی و ویرجینیا گفته‌اند از طریق قضایی با اقدامات دولت مقابله خواهند کرد. مورا هیلی، دادستان عمومی ماساچوست گفت: ما مرعوب تلاش‌های آشکار دونالد ترامپ برای تضعیف یکپارچگی نظام انتخاباتی‌مان نخواهیم شد.
برخی تحلیلگران معتقدند ترامپ قصد دارد با طرح این موضوع، زمینه را برای به تاخیر انداختن انتخابات فراهم آورد. نظرسنجی‌های ایالتی و ملی کماکان به ضرر ترامپ است. در آخرین نظرسنجی پایگاه هیل، بایدن با 10درصد آرا در سطح ملی از ترامپ پیشی گرفته است. 
در ایالات ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، فلوریدا و اوهایو نیز رئیس‌جمهور آمریکا وضعیت خوبی ندارد. مشاوران ترامپ معتقدند به تعویق افتادن انتخابات، فرصت مناسبی به ترامپ برای مانور روی تولید و توزیع واکسن کرونا و هدایت دوباره برخی آرای از دست‌رفته به سود وی خواهد کرد. مواضع قبلی ترامپ نیز نشان می‌دهد وی از ایده تعویق انتخابات به‌شدت حمایت می‌کند. قبلا نیز رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی از احتمال به تعویق افتادن انتخابات سال ۲۰۲۰میلادی ریاست‌جمهوری این کشور خبر داده بود.
او با یادآوری این‌که رأی‌دهی سراسری از طریق پستی می‌تواند به تقلب و نتایج نادرست منجر شود، نوشته بود: «با رأی‌گیری از طریق پستی (نه رأی‌گیری غیابی، که چیز خوبی است)، انتخابات سال ۲۰۲۰ ناسالم‌ترین و متقلبانه‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود. این برای آمریکا بسیار شرم‌آور خواهد بود.» 

ترامپ می‌خواهد جامعه آمریکا را سردرگم کند
یورم وایلر، تحلیلگر آمریکایی در خصوص مواضع ترامپ می‌گوید: او (ترامپ) می‌خواهد جامعه آمریکا و به طور کلی همه دنیا را سردرگم کند. او می‌خواهد از طریق ارسال پیام‌های خاص و گاه متناقض، در کانون توجهات قرار گیرد. ترامپ و همراهانش معتقدند در فضای غیرعادی و در شرایطی که جامعه سردرگم شود، می‌توانند بخش بیشتری از اهداف خود را  محقق سازند. 
ترامپ به همه افراد، وقایع، پدیده‌ها و موضوعات به عنوان ابزارهایی برای رسیدن به هدف خود می‌نگرد. در این میان، اساسا برای ترامپ اهمیتی ندارد روش‌های به کار رفته از سوی او و التهاباتی که در جامعه ایجاد می‌کند، تا چه اندازه‌ای غیراخلاقی 
و غیرانسانی باشد. 
وایلر در ادامه تاکید کرده است: ترامپ مدام اظهارات خود را تغییر می‌دهد. همگان به یاد دارند او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016، ساختار ناتو را منسوخ خواند، اما پس از پیروزی در انتخابات موضع خود را تغییر داد! ترامپ از افرادی مانند استیو بانون، مشاورش چندبار به عنوان مغز متفکر یاد می‌کرد، اما پس از مدتی کوتاه، آنها را کم عقل نامید و از کاخ سفید اخراج کرد. ترامپ پر از این رفتارهای متناقض و مخاطره‌آمیز است. 

رای‌گیری پستی چگونه است؟
رای‌گیری پستی در آمریکا به گونه‌ای است که در آن، فرد رای‌دهنده از طریق صندوق پست، رای خود را اعلام می‌کند، نه شرکت در صفوف انتخابات. پس از آن نیز اداره پست، آرای ارسال شده را تجمیع و آنها را در اختیار فرمانداری ایالات قرار خواهد داد. 
شبکه بی‌بی‌سی گزارش داده است، بعضی از ایالات شرکت حضوری در انتخابات را ممنوع کرده‌اند تا مانع شیوع بیشتر کووید-۱۹ شوند و حتی در نقاطی که امکان رای حضوری همچنان وجود دارد، خیلی از مردم نمی‌خواهند شاهد صف‌های طولانی در شعب اخذ رای باشند. شرکت پست در روزهای نزدیک به کریسمس روزانه حدود ۵۰۰میلیون نامه تحویل می‌دهد. حتی اگر بخش بزرگی از ۱۵۰میلیون رای‌دهنده ثبت‌شده در آمریکا از آرای پستی استفاده کنند، نباید مشکل خاصی پیش بیاید. رئیس جمهور ایالات متحده پیش از آن در روز ششم آگوست (۱۶مرداد) نیز در فرمانی اجرای هرگونه معامله با بایت دنس را پس از ۴۵روز ممنوع کرده بود. در انتخابات سال۲۰۱۶، حدود ۲۵درصد آرای ماخوذه از طریق پست ارسال شدند و انتظار می‌رود این بار بیشتر نیز بشود.
هر ایالت مختار است قوانین انتخاباتی خودش را وضع کند و خیلی از آنها دنبال راهی برای افزایش آرای پستی می‌گردند تا از ایجاد صف‌های طولانی در روز انتخابات جلوگیری کنند.