تاثیر بازی‌های رایانه‌ای روی سبک زندگی

بازی‌های رایانه‌ای چگونه سبک زندگی خاصی برای نوجوان‌ها می‌سازند؟

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای روی سبک زندگی

نه اینکه دنیا بازی باشد ولی خیلی‌هاهستند که زندگی و مرگ را هم به بازی می گیرند و برخی هم بازیچه دست دنیا می شوند. خب به‌اندازه کافی حرف‌های قلمبه سلمبه زدم و دل سردبیر محترم را به دست آوردم. حالا می شود خیلی ساده بروم سراغ تاریخچه بازی، یعنی دقیقا همین چندصد هزار سال پیش، وقتی که انسان​ها در غار زندگی می کردند. به هر حال بازی با سنگ و کلوخ یا حکاکی روی دیواره غار هم به نوعی بازی هایی بود که کودکان در آن زمان انجام می دادند. ولی بازی به شکل امروزی بعد از دوران رنسانس شکل گرفت. درست از زمانی که روانشناسان فهمیدند کودک برای یادگیری خیلی چیزها و آماده شدن برای دوران بزرگسالی باید بازی انجام دهد. این شماره از کلاف البته هیچ ربطی به بازی هایی مثل هفت سنگ، قایم باشک، تیله بازی و حتی بازی‌های فکری و گروهی ندارد. بلکه رفته ایم سراغ بازی‌های رایانه ای که این روزها طرفداران زیادی بین نوجوان‌هادارد و ویژگی هایی که این نوع بازی‌هادر فرد ایجاد می کند را با هم بررسی می کنیم.

غوطه وری
غوطه وری یا همان غرق شدن خودمان، احتمالا بارز ترین و ابتدایی ترین صفتی است که یک خوره بازی به آن مبتلامی شود و حرص همه را در می آورد.به طوری که فرد مورد نظر،ساعت‌هابازی برایش به اندازه یک ربع، نیم ساعت می گذرد. آن دوستی که بمب کنارش بترکد متوجه نمی شود،آدم خوش خواب نیست.بلکه گیمر‌هاهستند.مثلا روند صدا کردن یک گیمر از «فaرزند نازنینم بیاغذا بخور» شروع شده و به «سه نقطه بیا غذایت را کوفت کن» منجر می‌شود ودر تمام این مدت فرزند دلبند هیچ کدامش را متوجه نمی‌شود.البته پیشنهاد می کنم والدین گرامی خودشان یک بار این ماس‌ماسک گیم را دستشان بگیرند تا متوجه شوند این عملکرد به خاطر بی توجهی و بی‌ادبی آن طفل معصوم نیست و به سن و سال هم ربط ندارد.

 مرز خیال وواقعیت
یکی از تاثیرات بازی روی دوستان خوره،این است که فرق عجیبی بین واقعیت و خیال قائل نیستند.یعنی مثلا وقتی در بازی«جنون سرعت»با انواع و اقسام ماشین‌هابازی می کنند،باید این توقع را داشت که کم کم داشتن یک ماشین خاص آخرین مدل به یک حسرت عجیب و بزرگ برایشان تبدیل شود و تازه در رویاپردازی‌هاهم به آن رسیده باشند. این را نویسنده از روی دوزار تجربه شخصی نمی‌گویدها! گیمر اصولا فکر می کند یک چیز را دارد یا باید هرچند دست نیافتنی اما داشته باشد!انواع و اقسام جنایت‌هاو دزدی‌هاومثال‌های واقعی در کشورهای مختلف هست که نوجوان و جوان آن را به خاطر تجربه یک بازی مرتکب شده است.

 تنوع طلبی 
گیمرهاخودشان بهتراز من می دانند که خواسته‌هایشان چقدر متنوع و زیاد است.این هفته پرنده کمیاب آبی نفتی جنگل‌های آمازون را می خواهند و هفته بعد هوس می کنند دستگاه ساخت قهوه چندصد میلیون تومانی بگیرند. البته این اخلاق در نوجوان تا حدودی طبیعی است. اما در دوستان خوره بازی این تنوع‌طلبی اصطلاحا به حد اعلی می رسد. تنوع دستاورد‌های بازی،از مکان‌های مختلف گرفته تا زمان‌های موازی، ابزارووسایل مورد علاقه و هرآن چیزی که در دنیای حقیقی سخت به دست می آید را می‌تواند بدون زحمت عجیب و غریب و فقط با رفتن به مرحله بعد به دست بیاورد و همین می‌شود که چون فکر می کند در دنیای بازی و خیال به همین راحتی به دست می‌آید، پس در دنیای حقیقی هم باید چیز‌های متنوع را دوست داشت و به کم قانع نشد و به زور هم که شده به دست آورد.

 مالکیت
احساس مالکیت در گیمر‌ها هم جزو عجایب است.مثلا کلی بازی می‌کنند و ساعت‌هاروی صندلی انگشت شست را با سرعت ده ضربه بریک ثانیه روی دسته فشار می‌دهندکه یک ماشین مدل بالا بگیرند بااین تفاوت که ماشین را در این خیابان‌ها نمی‌توانند برانند و همه‌اش در بازی است.یا «کلش آف کلنز» بازی می‌کنند و پادشاه یک کشور خیالی می‌شوند و تازه از خواب و خوراکشان هم می‌زنند که خدایی  نکرده کشور را  کسی فتح نکند.
اینجاست که باید گفت:آخه چرااااااا !!!؟؟؟

 تغییر مفهوم بردو باخت
تجربه بازی باعث شده مفهوم باخت بین نوجوان‌هاو گیمرها تغییر کند.مثلا هزار بارهم که باختی باز هم می توانی آن مرحله را از اول بازی کنی و تلاش کنی ترفند‌هارابفهمی تا دیگر اشتباهات قبل را تکرار نکنی اما این تفکر و تغییر باعث نهادینه شدن یک سری اخلاق بین خوره‌های بازی شده است.مثل جسارت‌های عجیب و غریب و خطرپذیری که گاهی منجر به اتفاقات بد در زندگی هم می شود.چون می شود در بازی باخت و ازاول شروع کرد پس می شود به سراغ اعتیاد رفت و تجربه اش را از دست نداد و باز هم از اول شروع کرد.اما غافل از این که بعضی باخت‌هابی بازگشت و سخت بازگشت هستند!

 مرحله بعد
مفهوم «آپدیت» برای خوره‌های بازی نهادینه شده است.این دوستان مدام منتظرتغییر و تحول فضای بازی و ابزار آن هستند و این مفهوم برایشان در دنیای حقیقی هم بی معنا نیست.این دوستان اصلا حوصله ندارند برای یک کار زیادی وقت بگذارندو بیش از اندازه به آن بپردازند پس سریع خسته می‌شوند و مدام دوست دارند رهایش کنند و سراغ کار بعدی بروند.درحقیقت دوست دارند هرروزشان آپدیت شود و جور دیگری باشد.حتی بدشان نمی‌آید آدم‌های اطرافشان هم آپدیت شوند و تغییر پیدا کنند!

 استریم
استریم کردن یا به اصطلاح نشان دادن فعالیتی به صورت آنلاین برای مخاطبین، در مورد کارهای گوناگونی انجام می شود. مثلا برخی نواختن موسیقی را در معرض دید دیگران می گذارند و برخی حتی غذا خوردنشان را. اما یکی از مهمترین انواع استریم مربوط به گیمرهاست. یعنی بازیکن‌هاو گیمرهای خوب و قَدَر می نشینند رو به روی دوربین و از بازی کردنشان در فضای مجازی فیلم  میگذارند. حالا داستان از آن جایی جذاب می شود که این گیمرها سر وسایل مورد نیازشان برای بازی کردن،مثل دسته بازی، از مخاطبین فضای مجازی شان اصطلاحا درخواست پول یا به اصطلاح خودشان «دونِیت» می کنند. لذت بردن خود گیمر مشخص است ولی رفتار آنهایی که پول خرج می کنند تا کسی دیگر بازی انجام دهد واقعا عجیب نیست؟!

 پایان بازی
دنیای گیم‌های رایانه ای و موبایلی که پایانی ندارد. هر روز شاهد انواع بازی‌های جدید هستیم که انسان‌های زیادی را در جهان مسحور خود می‌کند، به خصوص قشر نوجوان را. الان از آمار و ارقام چیزی نمی گویم چون در پایین همین صفحه برخی از مهمترین‌هایش را برایتان آورده ایم. ولی نکته اینجاست که تحولات بزرگی در حوزه گیم رخ داده که آینده ای عجیب را پیش روی ما نشان می دهد. مثلا بازی‌هایی که بر پایه VR ساخته شده اند. یعنی همان عینک هایی که وقتی به چشم می زینم وارد دنیای دیگر ی می شویم و دیگر مرز بین خیال و واقعیت برایمان قابل تشخیص نیست. به این ترتیب داریم به سمتی می‌رویم که همه ابعاد زندگی‌مان مجازی شود. یک هپروت ماندگار و ترسناک!